Konvertera från "eget" Ms Access forum?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
matrix75
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Konvertera från "eget" Ms Access forum?

Inlägg av matrix75 »

Hej.

Jag har googlat en hel del och sökt både här samt på phpbb.com men har en del funderingar kvar.

Är ordförande i en förening som har en gammal "egengjord" lösning som en medlem skrev för kanske
7-8 år sedan. Känns som det är läge för lite förnyelse men det förutsätter ju att vi får med våra
gamla inlägg också.

Har idag en lösning som ligger i Ms Access.. Finns i huvudsak två intressanta filer, användarna och
inläggen.. Utöver inlägg finns även en kategori-fil, men det är inte jättemånga olika kategorier.

Om man ser till inläggs-filen så innehåller den olika kolumner med tex meddelande huvud, meddelandetext,
namn på den som skrivit, status (aktiv/passiv medlem) på den som skrivit, ID nr, ref ID (om det är ett svarsinlägg
som hänvisar till original inlägg) mm..

Försöker läsa in mig på hur man smidigast konverterar inläggen.. Ska man går via MySQL eller går det att gå
direkt från MsAccess?

Är grön på phpBB (har bara satt upp ett testforum för nåt halvår sedan) och har nog en hel del att lära :)

Tacksam för lite tips!

Mvh Pelle
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Konvertera från "eget" Ms Access forum?

Inlägg av Marcus »

Du (eller någon annan) måste skriva en liten funktion som konverterar dina användare/inlägg till korrekta användare/inlägg i phpBB.

T.ex. genom att gå igenom användare för användare och inlägg för inlägg. Det måste också finnas något som delar upp dessa inlägg så att de bilder trådar, och detta görs genom att skapa en post i topics per ämne, sedan länkar man ihop inläggen med rätt ämne.

Varje inlägg ska även kopplas till rätt användareID, dvs. det ID som användaren får av phpBB.

Så det är inte en liten grej, men det går att göra.

/marcus

PS!
Misstänker att det är Bryggsnack i pratar om...
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
matrix75
Ny medlem
Ny medlem

Re: Konvertera från "eget" Ms Access forum?

Inlägg av matrix75 »

Marcus,

Tack för ditt inlägg och som svar på ditt "påstående" så är du rätt ute 8)

Thomas "gamla" lösning är inte dålig i sig, men med tanke på att han inte har tid att ägna åt utveckling och vi saknar
funktioner såsom att bifoga bilder osv så känns det som det är läge att göra något nytag nu när Thomas har aviserat
att han byter fabrikat....

Det låter i vilket fall som något vi får lägga ut på "entreprenad", antingen på någon firma eller någon medlem som har
kunskaper nog i ämnet (jag inser snabbt att jag inte har tid eller ork att sätta mig in i det).

Mvh Pelle
Skriv svar