Flytta och uppgradera forum?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

Re: Flytta och uppgradera forum?

Inlägg av Peetra »

Jag ögnade igenom tråden och förstår inte riktigt vad du ska med en till databas att göra?

Från första inlägget:
Access denied for user 'username'@'srv26.one.com' (using password: YES)"
Men bilden ger en annan adress för databasen?
@dittandattan ska inte vara med i användarnamnet då du fyller i formuläret, utan det är servern.
saylo
Medlem
Medlem

Inlägg av saylo »

Peetra, jag är inte helt säker själv på vad jag ska med en till databas att göra, det var det här jag lyssnade på när det gäller det:
.:ADDE:. skrev:skapa en ny databas som heter t.ex "phpbb3" och klicka på kör. skriv sedan in "phpbb3" på database name i installationen.
Och när det gäller det där med 'username'@'srv26.one.com' så skrev jag inte in '@'srv26.one.com'-biten i formuläret, men det är vad som stod i felmeddelandet. Det jag skrev i formuläret är motsvarande username, inget mer.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Du har en "Databases" länk där som du kan klicka på för att hantera din databas.
Men jag kollade upp med one.com och samtliga deras host-alternativ erbjuder endast en databas.

Det enda du ska behöva göra är att ändra i din config.php för att ditt forum ska ha samma databas.

Hur som helst.

Jag hade gjort följande.

För att convertera din databas från phpBB2 till phpBB3:

På din one.com-host i din /root/ lägger du in den nya releasen av phpBB3 (3.0.8), och installerar.
När du installerar skall du använda samma databas som din installation av phpBB2 använder sej utav. Du skall endast byta tables prefix då phpbb_ redan används. (Förmodar att ni har default)
Ändra prefixen enkelt till phpbb3_ och börja sedan installera. När installationen är klar skall du gå tillbaka till phpBB3/install-mappen.

Nu kommer du inte längre se Install-fliken, utan du kommer so Convert-fliken. Gå in i denna och välj den convertering som är möjlig. Här väljer du återigen samma databas. Men här vill du välja prefixen du har på phpBB2-forumet. Alltså phpbb_.

Du kommer också att få välja Board path: där du enkelt väljer ../phpBB2 (detta skall då vara mappen med phpBB2-forumet. Den kanske heter "forum", men detta vet du)
Sen kör du igång converteringen. (Gå in i phpmyAdmin när detta är klart, exportera din databas i .SQL-format för att sedan använda detta hos ditt nya forum)

Har du kommit så här långt tror jag du fixar resten utan hjälp. Det är alltså installera phpBB3. Du kan välja att gå in på phpmyAdmin hos din nya host, och importera din nyconverterade databas.
Fyll sedan i dessa uppgifter i din config.php, ta bort mappen /install. Sen ska forumet fungera felfritt om jag inte var för trött när jag skrev detta :wink:

Hoppas detta hjälper mer än det skadar :lol:

Hugs :ugeek:
Bild
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare

Inlägg av .:ADDE:. »

jag såg just att one.com bara erbjuder en databas. då får du namnge databasens namn på database name.
sedan somsagt prefixet phpbb_ finns redan. så jag vill skilja ifrån det helt. Peetra och Sinom ville att det nya prefixet ska heta phpbb3_, men jag vill ha ett helt annat namn på prefixet. ta ett namn som t.ex forum_. här så har man ett helt annat namn och då minskar risken att tabellerna blandas ihop på något sätt...
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
saylo
Medlem
Medlem

Inlägg av saylo »

Via mitt ftp-program ser jag inte vad som är /root/ eller liknande, men jag har lagt phpbb3 så det ligger på samma ställe som phpbb2.

När jag går igenom installationen så har jag nu testat att ändra tables prefix från phpbb_ till först phpbb3_ och sedan forum_ men jag får fortfarande samma felmeddelande.
Jag har fyllt i namnet på den befintliga databasen i database name. Det verkar för övrigt inte spela någon roll om jag fyller i den övriga informationen eller ej, det blir fortfarande "Could not connect to the database, see error message below. Access denied for user 'username'@'srv26.one.com' (using password: NO)" när jag försöker gå vidare.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Du kommer inte se någon mapp som heter root. Utan root är platsen där dina phpBB-filer börjar. T.ex så är platsen där din index.php ligger root :wink:
Root är alltid längst ner.

Till exempel: C:\xampp\htdocs\phpBB3\styles\prosilver\imageset\en - Längst ner är alltså phpBB3-mappen, den är root.
Vad som finns före phpBB3 är oviktigt.

Det felmeddelandet du får har inget med prefixen att göra. Utan det är helt enkelt fel uppgifter till databasen.
Gå in i din phpBB2-mapp, och i root kan du finna config.php. Öppna denna och kontrollera så att du har samma uppgifter som när du försöker installera phpBB3.

Hugs :ugeek:
Bild
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Vi benämner ofta att där index.php och config.php ligger är <forumrot> eller <forumroot> för phpBB, tänk "träd" och vart rötterna kommer ifrån :)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
saylo
Medlem
Medlem

Inlägg av saylo »

Men varför säger du root om det inte finns något jag kan se som heter det? Du förvirrar mig! :p

Förresten, gå in i phpbb2-mappen, menar du via myphpadmin eller via ftp? För när jag kikar via ftp (är phpbb2 "root" i det fallet förresten?) och öppnar config.php så är det som ett tomt textdokument. Eller är det "visa information" som gäller?

Mycket av det som ter sig självklart för er php-rävar är sådant jag läser för första gången nu... :p
saylo
Medlem
Medlem

Inlägg av saylo »

Tack Kjell! Nu tror jag att jag fattar lite mer om just root i alla fall. :)
Användarens profilbild
Medhjälpare
Medhjälpare

saylo skrev:Men varför säger du root om det inte finns något jag kan se som heter det? Du förvirrar mig! :p

Förresten, gå in i phpbb2-mappen, menar du via myphpadmin eller via ftp? För när jag kikar via ftp (är phpbb2 "root" i det fallet förresten?) och öppnar config.php så är det som ett tomt textdokument. Eller är det "visa information" som gäller?

Mycket av det som ter sig självklart för er php-rävar är sådant jag läser för första gången nu... :p
http://www.dindomän.se/phpbb2/ är root för phpbb2, likaså phpbb3.

du ska använda ftp. då när du väljer config.php så väl redigera så ser du källkoden. kolla igenom men redigera aldrig någoting där...
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
saylo
Medlem
Medlem

Inlägg av saylo »

Tusen tack!
Äntligen har poletten trillat ned, och forumet är nu uppgraderat till 3.0.8. :mrgreen:

Nu återstår att installera det på det nya webhotellet, men nu när jag gått igenom det hela en gång blir det troligen inga problem med resten.

Tusen tack till alla som varit tålmodiga och som förklarat saker och hjälpt mig!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Kul att det löste sig!

Ledsen att jag hoppar in på tvären här.
Men förvirra inte med egna definitioner av "root".
root kallas väl den mapp längst ner i hierarkin som en användare kan se?
http://en.wikipedia.org/wiki/Root_directory
http://en.wikipedia.org/wiki/Root_(disa ... #Computing
I optimala fall finns ingen mapp längre ner, men det ser bara en server-admin med särskild behörighet.

När du loggar in med FTP till one.com första gången (utan egna mapp-inställningar i FTP-programmet) så är det första du ser "root".

Däremot "forumroot" är väl ok att använda?!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Holger skrev: Däremot "forumroot" är väl ok att använda?!

Varför använder vi detta uttryck här i forumet, phpBB är ett forum och den ligger med i en struktur, den starten av strukturen kallar vi för <forumrot> eller <forumroot>, lite beroende av vem som skriver och vem som är mottagare.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Ja, det är väl helt ok, för det klargör ju vad som menas.
Det blev bara en massa root i inläggen ovan ... det var det jag funderade på.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Medhjälpare
Medhjälpare

Holger skrev:Ja, det är väl helt ok, för det klargör ju vad som menas.
Det blev bara en massa root i inläggen ovan ... det var det jag funderade på.
Det är en vanesak från min sida... försökte vara lite tydlig och kör ibland med mitt egna race ibland, som kan avvika från supportens policy (eftersom jag inte har fått grepp på den policyn riktigt hundra ännu)...

SummerADDE.se
Skriv svar