Bombning med porrspam

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
avos
Medlem
Medlem
Svar: 0

Bombning med porrspam

Inlägg av avos »

Någon idiot har haft hjärna att posta ca 4000 porrvideoklipp i min 11 årige sons forum. Hur får man bort dem ? Jag provade att deleta usern tillsammans med userns inlägg, men inget hände. Gissar att usern ÄR deletad, men att databasen inte uppdaterats. Hur uppdaterar jag databasen ?

Det verkar som att vi inte kommer att få ha detta forum ifred. Varje gång jag går in får jag sitta och plocka bort porrspam på engelska. Men vi behöver faktiskt inte ha offentlig access till forumet, borde räcka om man kunde länka till forumet. Vi ska ha forumet till att lägga upp videolklipp med musik och texter, som vi sedan kan länka till från andra siter.

Jag försökte därför konfigga förhandsmoderering av inlägg och andra begränsningar, men hittade inte. Jag vet inte om PhPBB är rätt för oss, jag sitter inte varje dag med admin-panelen, och som synes så lär jag knappast behöva göra det då vi postar några gånger i månaden hittills.Men det ska bli mer ofta. tror att jag fick in förhandsgodkännande av ny user, men är osäker på detta. Har bannat och tagit bort spammare, men de står kvar som registrerade i alla fall.Troligen har inte databasen uppdaterats.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Bombning med porrspam

Inlägg av Peetra »

Du får lägga till en personligt profilfält för registreringen. Srry, hinner inte svara mera, min klass började.
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare

Inlägg av .:ADDE:. »

Det är rätt så intressant att se hur hemsidan ser ut :) med hjälp av det så kan jag kanske hjälpa dig lite mer...
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Peetra skrev:Du får lägga till en personligt profilfält för registreringen
Detta är det första jag skulle gjort också :wink:
Mer info om det här: Knowledge Base - Custom Profile Fields as an Anti-Spammer Tool

Du kan hitta fler tips, såsom MOD's som är behjälpliga vid problem som dessa här: phpBB.com - Anti-Spam Thread!

Hoppas det löser sej!

Hugs :ugeek:
Bild
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Du fick redan guiden för egna profilfält, det är bra. :)
avos skrev:Gissar att usern ÄR deletad, men att databasen inte uppdaterats. Hur uppdaterar jag databasen ?
Databasen uppdateras automatiskt då man raderar en användare via phpBBs ACP. Förvalt är att inläggen INTE raderas då man raderar en användare, man ska välja att radera alla inlägg från listrutan. Om det är vad du gjort och det misslyckades, så borde det lyckas på nästa försök.
avos skrev:Någon idiot har haft hjärna att posta ca 4000 porrvideoklipp
Ingen idiot, utan en automat gissar jag. Nätet är fullt av faror för barn, så man måste vara väldigt nogrann och lägga ner en hel del tid på att ta reda på saker och kontrollera säkerheten, då man skapar/ger tillgång till något åt sina barn. T.ex ett färdigt gratisforum, som man kan få genom att fylla i sin e-postadress på nätet kan man inte ge åt sina barn, då man aldrig vet vad som kommer att ändras i det i framtiden. Om man inte har haft personlig kontakt med tjänsten och fått något svart på vitt då alltså.
avos
Medlem
Medlem

Inlägg av avos »

.:ADDE:. skrev:Det är rätt så intressant att se hur hemsidan ser ut :) med hjälp av det så kan jag kanske hjälpa dig lite mer...

Just nu verkar det vara något skit. men det är väl något event på servern eller så.

http://annatsverige.se/phpbb3/
avos
Medlem
Medlem

Inlägg av avos »

Peetra skrev:Du fick redan guiden för egna profilfält, det är bra. :)
avos skrev:Gissar att usern ÄR deletad, men att databasen inte uppdaterats. Hur uppdaterar jag databasen ?
Peetra skrev:Databasen uppdateras automatiskt då man raderar en användare via phpBBs ACP. Förvalt är att inläggen INTE raderas då man raderar en användare, man ska välja att radera alla inlägg från listrutan. Om det är vad du gjort och det misslyckades, så borde det lyckas på nästa försök.
NU verkar det som att det mesta av postningarna försvunnit, fast tydligen inte allt, så jag fick radera manuellt en del. Tydligen buggar forumet där, eftersom den inte raderade alla postningar av användaren jag raderade.
avos skrev:Någon idiot har haft hjärna att posta ca 4000 porrvideoklipp
Peetra skrev: Ingen idiot, utan en automat gissar jag. Nätet är fullt av faror för barn, så man måste vara väldigt nogrann och lägga ner en hel del tid på att ta reda på saker och kontrollera säkerheten, då man skapar/ger tillgång till något åt sina barn. T.ex ett färdigt gratisforum, som man kan få genom att fylla i sin e-postadress på nätet kan man inte ge åt sina barn, då man aldrig vet vad som kommer att ändras i det i framtiden. Om man inte har haft personlig kontakt med tjänsten och fått något svart på vitt då alltså.
Det är klart att ingen har manuellt lagt in 4000 videoklipp, därtill samma videoklipp. Rubrikerna skilde sig visserligen, men en automat har förstås gjort det. Men NÅGON har ju skickat iväg automaten ... Syftet verkar vara att enbart förstöra.

Jag har tidigare huserat på egetforum. Där funkade det ganska bra med spammet, fick under flera år inte fler än några enstaka besök. På Surftown funkar det sämre, om de överhuvudtaget alls har något spammskydd, så syns det inte. Varje vecka är det någonting, bara på engelska, porr, golfklubbor och annat en 11 åring aldrig behövde. Våra behov av forumet är i princip som web-arkiv, han lägger upp typ skolarbeten där. Det vore ju synd om man måste inskränka skrivrättigheterna så att inte någon av hans kompisar eller släktingar inte kan lägga in kommentarer där. Men det kanske räcker till att börja med att konfigga anonymous-usern ?
Användarens profilbild
Leifli
Medlem
Medlem

Inlägg av Leifli »

avos skrev: Det vore ju synd om man måste inskränka skrivrättigheterna så att inte någon av hans kompisar eller släktingar inte kan lägga in kommentarer där. Men det kanske räcker till att börja med att konfigga anonymous-usern ?
För att undvika alla spam-inlägg så gjorde jag så att endast medlemmar kan posta något. När någon ansöker om medlemskap så kan de inte skriva något innan jag godkänt medlemskapet.
För- o nackdelar:
+ Du har kontroll på vilka som huserar på forumet och framförallt......det håller forumet spamfritt :mrgreen:
- begränsar kraftigt möjligheter att få spontana inlägg av besökare :|

Du får väga fördelen mot nackdelen.

Kan tillägga att sedan jag införde den här begränsningen så är c:a 95% av de som vill bli medlemmar spammare *sigh*
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Leifli skrev:Kan tillägga att sedan jag införde den här begränsningen så är c:a 95% av de som vill bli medlemmar spammare *sigh*
För att underlätta ditt liv, rekommenderas antingen bättre CAPTCHA (finns som plugin sedan ett tag för phpBB) eller profilfält som är obligatoriska och bara har ett korrekt svar... brukar dröja länge innan de lär sig vad som är rätt svar. ;-)
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar