Extra CSS för IE

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

Extra CSS för IE

Inlägg av Peetra »

Vi har ju den där grejen i prosilver, som gör att IE8 faller tillbaka till IE7-mode, så jag upptäckte att en modifierad version av phpBB, som jag jobbat med en längre tid inte är så snygg i IE... Om jag tar bort raden, som gör om det till IE7-kompatibelt, så blir det riktigt fint i IE8, men jag antar att det sitter en hel hög med IE7 kvar där. Speciellt då sidan riktar sig till arbetslösa, så kan man anta att de surfar in från allmänna datorer, som nu kan ha lite vad som helst för browsrar....

Koden under är för "vanliga" sajter, om man vill skapa ett extra css för dem. Hur skriver jag om det till phpBB-passande kod, som jag kan peta in i min overall_header? Det kommer att gälla bara en css-fil, som jag skapat specifikt för det här projektet.

Kod: Markera allt

<!--[if gt IE 6]>
	<link rel="stylesheet" type="text/css" href="ie7_och_nyare.css" />
<![endif]-->
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Extra CSS för IE

Inlägg av Peetra »

Vad bra att jag startade den här tråden, så kan jag lägga in mina anteckningar här. Jag har tid att googla nu, men inte koderna, så jag kan testa. Så jag antecknar här vad jag ska prova. Frågan e ju om det _exkluderar_ de andra å ignorerar den jag vill ha ignorerad. :roll: Men det lär jag väl se sen då jag har möjlighet att prova. :D

<!--[if IE 7]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="{T_THEME_PATH}/ie7.css" />
<![endif]-->
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Den läser från start till slut, det innebär att om du har en senare kod så är det den som gäller.

Färg X
Om IE7
Färg Y

då skriver den över Färg X till Y
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Vad bra att veta, tack för det, Kjell! :)
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Det är svårt att köra distansutbildning om man inte vet vilken nivå man ska ta det på :oops:
Och jag tror att du kan en hel del :D
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Ja, du kjelle, jag är ibland så kaxig, så man sku tro att jag kan en massa! :lol: Men saker, som jag aldrig gjort förut, så har jag jju aldrig gjort förut. :) Men det brukar ju gå bra ändå, frivillig online-support och google är mina lärare! :D

Allt gick så bra så, jag bara öppnade /styles/prosilver/template/overall_header.html
HITTADE

<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=EmulateIE7" />
och TOG BORT. Om man ska ha långa texter i redigeraren, då man skriver inlägg, så måste detta dock vara kvar. De som ska redigera innehållet (blir en BETA-version av ett phpBB CMS) i det jag nu petar med svär då man säger IE, så det är ju inget problem att ta bort den raden för tillfället. :mrgreen:

sen HITTADE jag

<link href="{T_THEME_PATH}/large.css" rel="alternate stylesheet" type="text/css" title="A++" />
LADE TILL EFTER

<!--[if IE 7]>
    <link rel="stylesheet" type="text/css" href="{T_THEME_PATH}/ie7.css" />
    <![endif]-->
Så skapade jag en fil som heter /styles/prosilver/theme/ie7.css och lade in det som ska vara annorlunda för just ie7 i den. :ugeek:

Jag tog bort nån egen fundering, som var felaktig i ett tidigare inlägg i tråden, hoppas ingen hann försöka med det. ;)
Skriv svar