Hej,
Frågan kan låta udda för självklart är det lättare att dela upp ett forum i: Huvudkategorier > Kategorier (forum) > Underkategorier (underforum)
Men om man vill komprimera forumets längd på ett vettigt sätt i standardutförande tar dessa "grafiska" bitar som huvudkategorierna skapar egentligen bara onödig plats.
Exempel:
Du vill skapa ett forum om säg trettio ämne (som sedan har sina underkategorier såklart), dvs ett väldigt stort forum. Du hade tänkt bygga det i stil med (exempel):
Fordon (Huvudkategori)
Båtar (Kategori/forum)
Speciella båtar (Underkategori/underforum)
Bilar (Kategori/forum)
Musik (Huvudkategori)
Rock (Kategori/forum)
Artister (Underkategori/underforum)
Pop (Kategori/forum)
I detta exempel kommer där skapas en nya "ramar" runt "Fordon" och "Musik", såklart eftersom de är Huvudkategorier. Dessa ramar tar onödigt stor plats när det blir väldigt många ämne, och varje ram innehåller bara ett ämne/en kategori (med underkategorier).
Om man lägger in alla forum under en huvudkategori, för att spara utrymme, vilka negativa effekter kan detta skapa? Vilken funktion har huvudkategorierna mer än lättare dela in kategorier/forum? Se exempel hur jag menar:
Diskussionsforum (Huvudkategori)
Fordon (Kategori/forum)
Båtar (Underkategori/underforum)
Speciella båtar (Underkategori/underforum)
Bilar (Underkategori/underforum)
Musik (Kategori/forum)
Rock (Underkategori/underforum)
Pop (Underkategori/underforum)
Tacksam för svar
/Speed
Vilka funktioner har en huvudkategori?
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Re: Vilka funktioner har en huvudkategori?
Jag tycker att man får dålig översikt av forumet om man lämnar bort alla huvudkategorier.
Självklart blir översikten med standard designen sämre.Peetra skrev:Jag tycker att man får dålig översikt av forumet om man lämnar bort alla huvudkategorier.
Det jag mer undrar är om man på något sätt förlorar någon funktion eller liknande på att hålla alla forumen inom en huvudkategori.
nää, det gör man inte.
Oki! =)
Tack för svaret!
Tack för svaret!