Kursforum

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

LoCa
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Kursforum

Inlägg av LoCa »

Hej!
Det är första gången jag är här. Brukar använda Folkbildningsnätet, men blev rekommenderad detta. Undrar nu om man kan göra slutna konferenser här, eller om alla forum är öppet för alla?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Kursforum

Inlägg av Peetra »

LoCa skrev:blev rekommenderad detta
Exakt vad menar du med "detta"? Skapa ett eget phpBB-forum eller?
LoCa
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av LoCa »

Ja,,, kanske man kan säg då. Menar att kan man göra ett separat rum, eller är alla tillåtna att delta i alla forum?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ja, det kan man göra, det vill säga att skapa en kategori där några få personer deltar, använder själv phpBB för kunder där bara en kund deltar och vi själva kan se vad som skrivs.
Men man ska komma ihåg att ju mer behörigsregler man sätter upp så blir det också mer arbete som admin.
Ett tips är att kladda lite på papper först hur strukturen ska vara, sedan är det tekniska oftast hanterbart.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
LoCa
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av LoCa »

Gör man denna "kammare" själv?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Självklart så får du skapa din egen "*kammare", men jag föredrar uttryck som "kategorier", för det kan bli för många i vår *kammare :lol:

*Kammare är också sovrum på vissa dialekter
LoCa
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av LoCa »

:twisted:
Kategorier var ordet ja!
Kan det vara enkelt att göra det? Eller går man en kurs?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Nä, man behöver inte gå en kurs, men det är andra saker som ska vara på plats först, ett webbhotell som kan hantera php (version 5 helst), MySql och sedan är det bara att ladda upp och installera forumet, sedan kommer det av sig själv om intresset finns där, vissa frågar här då dom kör fast i något.

Samt tåla lite humor, för vi arbetar gratis för att driva support och ibland så måste man få ha humor utan att det spårar ur.
LoCa
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av LoCa »

Låter intressant. Ska försöka att göra lite rotundor i framtiden för att hålla stämningen uppe då- men de där gränserna vet jag inte riktigt vad de går, så jag får nog hålla igen i dagsläget.

Undrar förstås då hur du/ni kom in på det här phpBB för att utveckla det? Hur kommer det sig att man jobbar gratis - vad är drivkraften? Jag kan tyvärr inte sitta särskilt länge framför datorn längre - pga vissa åkommor som en nörd kan få - det är tråkigt men sant - men därför måste det vara relativt enkelt och lätthanterat att starta upp något sådant. Undrar: min uppladdningshastighet varierar mellan 256 kb och 7,2 mb, härifrån skogsstugan - är det tillräckligt?
Kan man få titta in i ett sådant Webbhotell, innan man bestämmer sig?
LoCa
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av LoCa »

Ursäkta. Jag måste sova ska komma i tid till alla pållarna som vill ut i morgon bitti. På återseende.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Sov gott och dröm om oss på phpBB SV :lol:
LoCa skrev:Hur kommer det sig att man jobbar gratis
En bra fråga.. är det någon som kan hjälpa mig att svara på det :D Jag själv använde phpBB version 2 och var sedan med i Beta testen för phpBB version 3, så var det som några klor sög tag i mig och bara fortsatt, ibland är man trött på det och ibland är det superkul, men vi är alla nördar mer eller mindre ;)
LoCa skrev:min uppladdningshastighet varierar
... Ja, du ska kunna klara dig med det du har i hastighet, det låter som om du har mobiltbredband och det är många som har.

LoCa skrev:Kan man få titta in i ett sådant Webbhotell, innan man bestämmer sig?
Det är upp till hotellet, vissa kan göra det och andra är stenhårda (du har ett PM i frågan)
Skriv svar