3.0.5 språkpaketet

Frågor kring översättning av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Underkategorier finns för MODdar m.m.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp, Översättningsgrupp

Skriv svar
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

3.0.5 språkpaketet

Inlägg av Holger »

Detta tema är lagrat på filsystemet så det behöver inte uppdateras.
Bör det inte heta "i filsystemet"?

I den automatiska uppdateringsgrejen såg jag två-tre ställen där "de" bör ersättas med "dem" (eller "det").
'FILES_CONFLICT_EXPLAIN' => 'Följande filer har ändrats och representerar inte originalfilerna från den gamla versionen. phpBB har upptäckt att dessa kommer att skapa konflikter om de sammanfogas. Undersök dessa konflikter och försök att lösa de manuellt eller fortsätt med uppdateringsprocessen genom att använda föredragen sammanfogningsmetod. Om du löser konflikterna manuellt måste du kontrollera filerna igen efter att ha ändrat de. Du kan också välja föredragen sammanfogningsmetod enskilt för varje fil. Den första kommer resultera i en fil där de rader som hamnat i konflikt från din gamla fil kommer att försvinna, den andra kommer resultera i att rader från den nyare filen försvinner.',
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Re: 3.0.5 språkpaketet

Inlägg av Holger »

Hade precis redigerat mitt inlägg ovan och lagt till en massa men fick inte posta det för jag får inte ändra det längre :evil:
Sök igenom lang-filen install.php på " de " (lägg märke till mellanslagen) så hittar du ett par ställen till som bör korrigeras.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

Inlägg av Kjell »

Men då får man fråga farbror marcus om man kan få mer behörighet, kan ta tid...., men om man gnäller lite så tröttnar han som alla andra pappor :lol:
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Sorry Peetra, jag hittade en till:
Den uppdaterade filern kommer att vara en sammanfogning mellan dina förändringar och den nya filen.
Och: "mellan"? :oops:
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Tack Holger! :D Bra att nån grottar med install.php, den har fått sig ganska omgångar av mig redan, då den var klart mindre bearbetad från början. Både på engelskan och svenskan. Då den är lite använd, jfr andra filerna, så hittas ju inte felen genast.

Jag tycker inte att mellan är direkt fel eller missvisande, men kanske av är bättre? Jag tog ordet mellan rakt av från engelskan between i den meningen.
Den uppdaterade filen kommer att vara en sammanfogning av dina förändringar och den nya filen.
Jag får väl kolla på " de "-platserna före nåt uppskick då. :)
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

"... sammanfattning av ..." kanske?
Ja, det där installskriptet är lite tjurigt.
Först tar den browserns språk, alltså hade jag första sidan på tyska. Sedan tar den standardspråkets lang-filer = svenska, och till sist är resten på engelska. :?

Plus att det är mycket krångligt. Jag körde den automatiska uppdateringen.
Jag skulle vilja påstå att en "vanlig användare" EJ kan/bör använda detta! Allt är totalt förvirrande.
Jag har nu hållit på med phpBB sedan phpBB 1.x.
Den automatiska uppdateringen är en av de krångligaste grejorna de har hittat på, utöver behörighetssystemet alltså.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Holger skrev:"... sammanfattning av ..." kanske?
Sammanfattning är när man tar en-flera texter, tar ut några godbitar ur dem, sammanfattningar har dessutom egenskapen att de är kortare än sin(a) förlagor. Så jag säger net till att byta sammafogning till sammanfattning.

Ang. det automatiska uppdateringssystemet, så har jag tekniskt sett inte haft något som helst problem med det. Alla forum som jag uppdaterat, både helt "rena" och med modifieringar, har gått igenom klockrent. Så i mitt tycke är det vare sig krångligt, rent tekniskt... Men det är min erfarenhet, men jag vet också de som fått hiskeliga mängder fel vid uppdatering för att de hade "väldigt många modifieringar i sitt forum".

Att det seden kan finnas fel i den svenska beskrivningen är en annan sak. Bra att texten revideras. Tack Holger som lyfte det, jag vet att jag tänkt på det varje gång jag suttit med den där texten... "Men jag 'felanmäler' det imorgon..." (man sitter ju ofta med uppdateringarna mitt i natten och vill bara komma i säng så snabbt som möjligt... men gissa om man minns 'felanmälan' nästa dag).

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Har precis uppdaterat ett forum med två mini-moddar installerade. Det var en katastrof.
Det slutar med att man skiter i vilken konsekvens varningarn har och kör på och hoppas på det bästa.
Plus att själva proceduren inte är klar från början ... man hamnar i filkontrollen två gånger och fattar först inte att man laddar ner två olika paket - men det kanske bara var i 3.0.2 - 3.0.3-uppdateringen.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Nu är denna tråds syfte inte att diskutera det tekniska. Som jag sa jag har inte haft några problem, men jag vet de som har haft det.
Men jag pratar gärna om brister och förbättringar i en annan tråd.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Tack Holger, det var ganska många "de " fel i installationsfilen, som jag har rättat till. :)
Skriv svar