Blank sida istället för forum

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
TomasL
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Blank sida istället för forum

Inlägg av TomasL »

Hej!

Är helt grön på phpBBx. Registrerade mig dock i Juni pga nyfikenhet vad phpBB var för något.

Nu till det tråkiga.
Det har hänt något med vårt forum som gör att alla medlemmar som försöker gå till forumsidan
möts av en helt blank sida. Webbläsaren säger "klar" i nedersta vänstra hörnet så den bör ju ha gjort vad den skall.
Jag har lovat att hjälpa till med forumet, har precis fått alla uppgifter för att logga in som administratör.
Han som har skapat forumet har inte en clue om vad som kan ha hänt. Det har inte jag heller.
Har kunskap om databaser men endast Oracle och SQLserver. Har inte hunnit läsa på något om phpBB alls och undrar
om ni kan hjälpa till genom att ge mig råd om hur jag jag går till väga för att komma tillrätta med forumet?
/Tomas
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Blank sida istället för forum

Inlägg av Peetra »

Topen att du är intresserad, välkommen! :D

Filen index.php kan vara korrupt med syntaxfel. Det skulle vara enklast att fixa iallafall. :mrgreen: Bara att kopiera över backupfilen via ftp. Men du ska nog fylla i supportmallen för att vi ska kunna fundera mer ordentligt över ditt problem: http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=19&t=4690

mvh Peetra.
TomasL
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av TomasL »

Hej igen!

Nu kommer mer uppgifter, försökt enligt supportmallen.
Ursäkta att det inte gjordes med en gång.

Filen index.php är inte uppdaterad sedan forumet uppgraderades ungefär 22/6 i år.
Tycker då inte att någon syntax skall kunna ha ändrats nyligen eller, för det skulle ju i så fall
vara inne i filen och då skulle tid och datum uppdaterats?

Forumägaren kommer som sagt inte vidare med problemet. Han tror möjligtvis att 2 saker
kan ha hänt.
1. Forumet har blivit hackat och något har ändrats så åtkomsten är borta.
2. Han var inne och ändrade en detalj på en medlem dagen/dagarna innan problemet uppstod.
Han kan ha råkat inaktivera forumet och sedan loggat ut. Kan detta göras och hur kan man rätta?

Forumadress: http://xjr.se/phpBB3 (en riktigt gammal phpBB2 går att få fram om man skriver http://xjr.se/phpBB2)
Teman installerade: Vet inte om detta är rätt svar, Subsilver 2.
MODdar installerade: Språkmoduler lades in men har sedan avinstallerats.
PhpBB är endast nedladdad från phpBB.com och phpBB-se.com.
Använder phpBB 3.05
Vilken version av PHP?: Jag förstår inte frågan
Vilken databasserver använder du och vilken version?: 4.0.21
Webbhotell/server: www.cliche.se
Installerade någon phpBB åt dig, i så fall vem?: Forumägaren installerade själv.
Forumet är en uppgradering från 2.021 till 3.05.

Hoppas det ger er mer kött på benen.

/Tomas
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

TomasL skrev:Vilken version av PHP?: Jag förstår inte frågan
Det är just det här som jag tror problemet ligger, att ni har php version 4 och vill köra php Version 5, fråga ditt hotell hur ni ska göra för att köra php 5 på er webbplats.

(PHP Version 4.4.4 och 5.2.3, det är vilken php motor som ligger på servern som ska användas vid körning av program skrivna i php)
Står på deras supportsida ** skrev:
Vilken version av PHP kör ni på era servrar?

PHP Version 4.4.4 och 5.2.3
Stödjer ni PHP5?
Ja, vi har stöd av PHP5. Om du ligger på en server med en äldre version kan du få en gratis flytt till den nya om du emailar in med ditt FTP lösenord och domän namn.
Vänligen se till att ha backup på allt som ska flyttas innan ni emailar, då ni måste ladda upp detta igen på den nya servern. Mailen påverkas inte av denna flytt.
Min kommentar till detta är att man ska kunna köra båda versionerna och själv kunna ändra det med php.ini och .htaccess, men, men det är ju inte jag som äger dom ;)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
TomasL
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av TomasL »

Hej Kjell!

Konstigt att "Citera" knappen saknas på ditt inlägg, men men, jag får väl kopiera.

Citat av Kjell:
"Det är just det här som jag tror problemet ligger, att ni har php version 4 och vill köra php Version 5, fråga ditt hotell hur ni ska göra för att köra php 5 på er webbplats."

Så hur vet man att vi vill köra php 5? Vari ligger kopplingen?

Ok, vi skall kolla med webbhotellet. Men om jag förstår dig rätt så antar du utan att nämna detta att något skett med versionerna på webbhotellet häromdagen. För forumet har funkat klanderfritt sedan uppgraderingen i juni.
Det bör ju inte bara sluta fungera av sig själv tycker man.

Edit: Nu dök "citera" knappen upp i ditt inlägg Kjell, mystiskt.

/Tomas
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ang. citara knappen så ska det vara så, då slipper vi folk som citerar hela inlägg, men om du blädrar ner så ser du citera knappen och kan välja vad du vill citera utan att hela inlägget följer med.

Ja, men ingen sida fungerar som jag anropar, och någon borde svara utan vit sida.
And. php version, lägg filen på er server och kör den så ser du vad du har och du kan även hänvisa till den här.
Bilagor
phpinfo.zip
(141 Bytes) Nerladdad 317 gånger
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Vill du att jag tar på mig grodmansdräkten och djupdyker i koden så vill jag ha uppgifter till FTP i förstahand, möjligen också phpmyadmin, men det sänder du då i ett PM så slipper alla andra se uppgifterna :D
TomasL
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av TomasL »

Kjell skrev:Vill du att jag tar på mig grodmansdräkten och djupdyker i koden så vill jag ha uppgifter till FTP i förstahand, möjligen också phpmyadmin, men det sänder du då i ett PM så slipper alla andra se uppgifterna.
Du har fått PM.

/Tomas
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Då var det fixat efter lite kliande och ruffsande på skallen :D Er .htacess fil som låg under phpBB3/cache var full med en massa skräptecken, såg ut som en grafisk fil som man tar in i en texteditor, så nu ligger originalet där.

Analysen varför lämnar jag till någon annan :lol:
TomasL
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av TomasL »

Kjell skrev:Då var det fixat efter lite kliande och ruffsande på skallen Er .htacess fil som låg under phpBB3/cache
var full med en massa skräptecken, såg ut som en grafisk fil som man tar in i en texteditor, så nu ligger originalet där.
Tack så hemskt mycket Kjell! Tackar på alla xjr-forumets medlemmars vägnar.
Kjell skrev:Analysen varför lämnar jag till någon annan.
Det hade varit intressant att få veta vilka manövrar som triggar en skrivning i .htaccess. För något måste ju ha skruvat till koden och det sker väl inte
vi en simpel läsning tycker man.
Ni som vet får gärna posta.

Nu blir det en del att läsa in på phpBB framöver. Tack igen.

/Tomas
TomasL
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av TomasL »

Kjell skrev:Då var det fixat efter lite kliande och ruffsande på skallen :D Er .htacess fil som låg under phpBB3/cache var full med en massa skräptecken, såg ut som en grafisk fil som man tar in i en texteditor, så nu ligger originalet där.

Analysen varför lämnar jag till någon annan :lol:
Godkväll!
Då har det hänt igen, den blanka sidan vill säga. Dock ser .htaccess-filen intakt ut efter nedladdning denna gång.
I ett tidigare inlägg i denna tråd nämndes php.ini. Jag har sökt efter denna fil ute i filstrukturen på vår phpBB3 katalog utan att lyckas.
Tänkte kolla den men var hittar man den?

Kjell, ändrade du i fler filer än .htaccess när du hjälpte oss?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Nej jag har inte rört några andra filer, men nu var det filen sql_1a37f99398609f5c33923b0b2b7626f5.php som låste forumet, ligger en kopia under cache/backup då jag inte just nu känner för att rota i koden...

Edit: Jo, jag kan svara så här mycket, det saknas ett avslut i php filen med

Kod: Markera allt

;
?>
Har ni någon "Ban"-modd?
Var var ni inne och banna IP adressen, i ACP eller under användarens profil?
Ni har 3750 rader med banningar, har inte sett att någon har så många i 3:an... Får jag radera dessa och ni startar om?, för mig låter det otroligt att det ska vara så många. (går att göra en backup på den tabellen om ni ångrar er)
TomasL
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av TomasL »

Hej Kjell!

Måste börja med att tacka dig igen, tack för din hjälp.
Kjell skrev:nu var det filen sql_1a37f99398609f5c33923b0b2b7626f5.php som låste forumet
Hmm, så det var i den som det saknades ett avslut. Jag såg ju att det låg ett gäng sådana filer, sql_* överst
när man sorterade efter tid. Trodde aldrig att de kunde bli "korrupta". Verkar som om man skall kolla i alla
filer i cache-katalogen när sådant här inträffar.
Kjell skrev:Har ni någon "Ban"-modd?
Vet ej, kan inte ta reda på detta heller just nu då forumägaren åkte på semester igår morse.
Vet inte om detta hänger ihop med någon "Ban"-modd men jag frågade forumägaren för ett tag sedan
varför användarantalet i forumet åkte jojo, dvs en dag hade vi drygt 100 användare och en tid senare
kunde det vara 150. Efter ytterligare en tid så var det nere i drygt 100 igen. Han sade då något i stil med att
det inte var riktiga användare utan fake av något slag. Jag varken frågade eller tänkte inte mer på detta då men nu
börjar man givetvis undra. Finns det en "Ban"-modd så kanske vi har den då eller så gör han det manuellt.
Att det är så många rader med banningar, i och med att han uppgraderade från phpBB2, så hänger väl de raderna
med antar jag. Om det inte blir mer än ökat användarantal som konsekvens när du raderar så kan vi väl leva med det.
Då får vi banna när han kommer hem. Så varsågod, men skapa gärna en backup på filen.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Har inte med antalet av användare att göra, men i tabellen phpbb3_banlist så ligger det en massa 0.0.0.0 adresser m.m. som inte bör vara där. Har tömt tabellen nu och backupen ligger under store.

Ni kan ju prova med att banna en användare nu som ni vet ska vara det.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Ni har 3750 rader med banningar, har inte sett att någon har så många i 3:an...
Nää, du har inte fått vara inne å rota i de forum där jag bannar, srru. :mrgreen: Jag bannar inte per användare eller så, jag bannar små länder och hela landskap på en gång, om jag är på det humöret. 8)
Skriv svar