Det här med backup

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Det här med backup

Inlägg av hkkla »

Jag har installerat mitt forum, 3.0.5, med hjälp av Installatron som mitt webhotell förser mej med. Nu skulle jag installera SEO-modden, det gick bra trodde jag. Det visade sej att trådar med å,ä eller ö i rubrikerna betedde sej lite underligt och man fick "sidan kan inte visas" under vissa omständigheter.

Nu vet inte jag riktigt om SEO-modden gör någon ändring i databasen men jag tror den gör det. I vart fall gjorde jag backup, en backup jag hade från klockan 17 ikväll. Det medförde att några, inte jättemånga, inlägg gick förlorade. Jag stängde ner forumet tillfälligt när jag installerade modden.

Men, det här med backup, som den modden till exempel. Hade det räckt med att återställa mina filer? Det jag tänker på är, vad händer om man rullar tillbaka på en äldre uppsättning filer men databasen är modifierad till filer som inte längre finns eller som är annolunda? Installatronscriptet Installatron tillåter mej att välja ner på filnivå vad jag vill göra backup alt. återställning på.
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Re: Det här med backup

Inlägg av hkkla »

Varör har ni tidsgräns på möjligheten att editera?

Jag gjorde såklart en restore på en backup skapad klockan 17.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Vi har tisgräns därför att folk förut gått in och editerat bort sina frågor efter att de fått svar och därmed förstört bra supporttrådar.
Om du körde en install-fil i samband med installationen, så har det gjorts databasändringar och en databasåterställning är då alltid det mest rätta. Även filerna givetvis.
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

AAh, angående editeringen. Då förstår jag, jag förstår dock inte varför folk editerar bort sitt...

Nåja, åter om backup. Det står förvisso vid alla moddar hur komplex den är och har man bara koll på det så räcker det kanske i en del fall med att göra återställning endast på de filer som ändrats.
Nåja, jag är ny på det här och jag hoppas mina medlemmar kan ha överseende med det. Jag kommer nog ta det lugnt med meckandet ett tag men fortsättningsvis ska jag stänga ner forumet såfort jag ska göra något mer avancerat så förändringen blir så minimal som möjligt om det skulle gå åt pipan. Nu visade sej det här felet först efter ett tag och av en ren slump. Jag hade lika gärna kunna upptcka det imorgon på dan och då förlorat ännu mer, så att stänga igen forumet under tiden man meckar hjälper ju inte så mycket mer än att inloggade och gäster slipper få felmeddelanden i ansiktet.

Man kanske skulle lära sej lite php så man faktiskt förstår iallafall en del av vad man pysslar med. Nu har jag bara ett svagt hum om vad det är jag gör. Gamla python-kunskaper som gör sej halvt påminda och det är ju lite snarlikt php.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Om du bekantar dig med SQL, så kan du tom peta med datasbackuperna och bara återställa den del som installationsskript ändrar, då går inga poster förlorade. Men det är nog lite sådär överkurs. Man hamnar ju att gå igenom både installationsskriptet och backupen.
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Jag ska nog bekanta mej med både sql och php tror jag. Det funkar inte om man vill fippla lite med forumet annars.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Oja, det funkar bra fast man inget programmeringsspråk kan, vill jag påstå.

Jag höll på i ett år och pysslade med SQL och PHP iom phpBB3, före det tände ett ljus och jag började lära mig lite. Före det skulle jag inte ens ha lyckats få till att skriva ut "Hello world" på eget bevåg med php.

Jag höll på med massa copy/paste och följde instruktioner till punkt och pricka med moddarna. Jag gjorde allt hemma först, så att jag hade fått en fungerande MOD här på WAMP före jag lade upp saker till server. :)
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

WAMP verkar vara en vettig grej. Jag har gjort så att jag har två parallella forum på server, ett endast för testbruk och ett skarpt. Är WAMP att föredra mot "min" lösning?

Edit: Öppnar man inte hål i datorn när man installerar servermjukvara sådär förresten?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Två parallella forum är perfekt, eftersom egeninstallerad servermjukvara aldrig har exakt samma konfiguration som ditt hotell erbjuder. Jag har för skarpa forum ofta haft en kopia hemma, en på ett testställe (mest för att jag velat visa nån något, jag lär mig skillnaderna mot hotellena vartefter, eller så ändrar jag WAMP att motsvara hotellet så gott jag kan) och sedan det egentliga forumet. Det som är nedrigt med sånt här system är att man kan sitta och grotta på fel ställe länge och undra varför det inte funkar på testställe A, fast man editerat korrekt. Sen efter diverse felsökning, så kommer man på att man försöker kolla efter ändringarna på ställe B. :oops:

Om man inte meckar med grundinställningarna för WAMP och öppnar upp mot nätet, så är det helt säkert att använda, eftersom det är en sluten miljö. Men om din isp tillåter så går din egen dator faktiskt att använda upp mot nätet med WAMP, men det skulle jag iallafall inte våga mig på att försöka konfigurera. WAMP är inte heller avsedd för detta.

Peetra.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ja, jag kan också rekommendera WAMP som labbmiljö/test, men vill understryka det peetra skriver och det är att släpp inte in någon i nätet, för även om du nu tror att din WAMP-dator är säker så finns det massor med kryphål och man kan ta sig vidare från den datorn till nästa.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Jag har 100 mbit ut, fast ip och har tillåtelse att driva server hemma så det skulle kunna vara ett alternativ men jag känner att då är det så mycket annat utöver själva hemsidan man måste tänka på då.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

hkkla skrev:Jag har 100 mbit ut
Får jag flytta in i din städskrubb? :mrgreen:
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Jag har dessvärre ingen städskrubb, en städgarderob snarare som är belamrad med junk så om du är större än ett frimärke får du inte plats. :lol:
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

En till fundering om det här med backup.
Finns det någon som helst anledning att ha dagliga backuper äldre är till exempel 7 dagar? Det jag tänker på är om någon får tillgång till koden, via ftp eller annat finurligt sätt, kan göra så att databasen sakta men säkert degenereras och blir i längden obrukbar? Eller om ett administratörsfel kan göra något liknande, en dåligt skriven mod till exempel. Eller har jag sett för många filmer nu igen? :lol:
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

En backup eller flera spelar ingen roll när vi pratar om säkerhet, det gäller att första så som sista håller samma nivå på säkerhet, men en backup som skriver internt på servern kan man göra mer säker än en backup som går via externa protokoll.

Jag litar på att hotellet håller vad dom lovar och sedan så kör jag egna databasbackuper med mysqldumper, och när det gäller filer tar jag backup på dom manuellt då det ska ske förändringar.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar