lite frågor om ändra färger
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
- Tinkerbell
- Medlem

- Inlägg: 18
- Blev medlem: 2009-05-23 14:23
lite frågor om ändra färger
jag undrar om man kan göra dessa backgrounder svarta på nått sätt
och i såfall hur?
http://pici.se/pictures/TRAGjOaOa.jpg
sen undrar jag om det går att ändra text färgen
samt byta ut knapparna.
tacksam för svar
/tinkerbell
och i såfall hur?
http://pici.se/pictures/TRAGjOaOa.jpg
sen undrar jag om det går att ändra text färgen
samt byta ut knapparna.
tacksam för svar
/tinkerbell
Porrig pirat brud
Re: lite frågor om ändra färger
Om du lät bli att göra allting ljusrosa hade folk i vårt supportteam kunnat hjälpa dig. Texten i ditt inlägg är nästintill oläslig, även för mig som är ganska ung i sammanhanget.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
- nickecross
- Aktiv medlem

- Inlägg: 65
- Blev medlem: 2009-04-22 12:11
Re: lite frågor om ändra färger
De är en sjukdom hon har. Hon har allt rosa. Text, Avtar, Kläder, Dator teman, Typ allt. som jag sa. 
Re: lite frågor om ändra färger
Hej Tinkerbell!
Allt det där går säkert att göra för din stil http://demo.phpbb3styles.net/4poziomSEO_blue också.
Har du ftp-kontakt till forumets filer?
Normalt brukar vi be om adressen till forumet också, men om det innehåller länkar eller tips
om olagliga torrents eller tips så får du inte skriva in det i nåt inlägg här, kan du pm:a mig den isåfall?
Allt det där går säkert att göra för din stil http://demo.phpbb3styles.net/4poziomSEO_blue också.
Har du ftp-kontakt till forumets filer?
Normalt brukar vi be om adressen till forumet också, men om det innehåller länkar eller tips
om olagliga torrents eller tips så får du inte skriva in det i nåt inlägg här, kan du pm:a mig den isåfall?
Re: lite frågor om ändra färger
Tur att vi ha någon med extremt bra sinne för kontrast som kan läsa ljusrosa på ljusblått. 
Med "olagliga torrents" menar vi sådana torrents som gör att man kan ladda ned sådant material som lagen anser upphovsrättsskyddat. Torrent-filer som sådana är inte illegala och kan användas till helt legitima syften som att sprida Linux-distributioner.
Med "olagliga torrents" menar vi sådana torrents som gör att man kan ladda ned sådant material som lagen anser upphovsrättsskyddat. Torrent-filer som sådana är inte illegala och kan användas till helt legitima syften som att sprida Linux-distributioner.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
- Tinkerbell
- Medlem

- Inlägg: 18
- Blev medlem: 2009-05-23 14:23
Re: lite frågor om ändra färger
Peetra jag pmar dig senare när jag har tillgång till allt
då vi inte skapat forumet än.
vi hade bara funderingar över om det gick att ändra dom färger knappar så vi har en stilen
när vi väl ska öppna
ps ska sluta skriva med rosa här
är bara så vann att göra det ^^
/Tinkerbell
då vi inte skapat forumet än.
vi hade bara funderingar över om det gick att ändra dom färger knappar så vi har en stilen
när vi väl ska öppna
ps ska sluta skriva med rosa här
är bara så vann att göra det ^^
/Tinkerbell
Porrig pirat brud
Re: lite frågor om ändra färger
Det är en fil att redigera http://demo.phpbb3styles.net/styles/4po ... s/back.gif och resten är i stilmallen.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
- Tinkerbell
- Medlem

- Inlägg: 18
- Blev medlem: 2009-05-23 14:23
Re: lite frågor om ändra färger
Nu håller jag på ändrar färger på forumet.
men hittar inte vart jag kan ändra all text färg:/
bara en del har ändrats
men hittar inte vart jag kan ändra all text färg:/
bara en del har ändrats
Porrig pirat brud
Re: lite frågor om ändra färger
Oftast när det gäller phpbb så har de en förkärlek till att använda ett oändligt antal (kan kännas så varje fall) .CSS textvarianter, så det kan lätt bli förvirrade. Men jag kan ge dig ett knep som gör saker och ting lättare att lista ut.
Håll utkik efter delar i .CSS filerna som börjar med;
Detta kan vara exempelvis;
Sparar > Laddar upp (kom ihåg original storleken bara) > sedan reload du forumet/browsern och tittar runt vart någonstans texten har blivit gigantisk. Sen kan du enkelt gå tillbaka till .CSS koden och ändra till det utseendet vill.
----------------------------------------
TÄNK PÅ:
1) I många fall så är text "toppstyrd", dvs att i många fall (inte alla) så har du kanske ett font avsnitt i body, html, p, th, td, font och dessa styr ju då färgerna för alla olika text varianter som inte har specifika färger/storlekar angivet.
Med andra ord ...
Du måste LÄGGA till färg, storlek, m.m. där det inte är angivet.
----------------------------------------
2) Text designen kan delas upp i flera olika sektioner för att kombineras med andra textvarianter.
Detta kan snabbt bli rörigt för en ovan och speciellt jobbigt om man vill ändra en specifik textdel.
Alternativet är att skriva om koden så den bli mer "tydlig", men "mer" upprepande. Denna kod gör precis samma sak som den ovan.
--------------------------------------------------
Kanske skrev lite mycket där, men hoppas att det var någorlunda tydligt.
Håll utkik efter delar i .CSS filerna som börjar med;
Kod: Markera allt
font-- font-size:
font-family:
font-weight:
Kod: Markera allt
font-size:40px;----------------------------------------
TÄNK PÅ:
1) I många fall så är text "toppstyrd", dvs att i många fall (inte alla) så har du kanske ett font avsnitt i body, html, p, th, td, font och dessa styr ju då färgerna för alla olika text varianter som inte har specifika färger/storlekar angivet.
Med andra ord ...
Du måste LÄGGA till färg, storlek, m.m. där det inte är angivet.
----------------------------------------
2) Text designen kan delas upp i flera olika sektioner för att kombineras med andra textvarianter.
Kod: Markera allt
.text1, .text2, .text3 {
color:black;
}
.text1 {
font-size:120%;
}
.text2, .text3 {
font-size:80%;
}
.text3 {
border: 1px #ffffff solid;
}Alternativet är att skriva om koden så den bli mer "tydlig", men "mer" upprepande. Denna kod gör precis samma sak som den ovan.
Kod: Markera allt
.text1{
color:black;
font-size: 120%;
}
.text2 {
color:black;
font-size: 80%;
}
.text3 {
color:black;
font-size: 80%;
border: 1px #ffffff solid;
}Kanske skrev lite mycket där, men hoppas att det var någorlunda tydligt.
+ MX Publisher : Den phpBB vänliga portalen (dock på is för phpbb3 anpassning)
+ Paintballarkivet.com : Foto & minnes hobbyprojekt
- Inget att se ännu
STATUS: Förvirrad & Nyfiken av phpBB3
+ Paintballarkivet.com : Foto & minnes hobbyprojekt
- Inget att se ännu
STATUS: Förvirrad & Nyfiken av phpBB3
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster



