Föra över från annan databas till phpbb-databas

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Peter Westerlund
Medlem
Medlem
Svar: 0

Föra över från annan databas till phpbb-databas

Inlägg av Peter Westerlund »

Hoppas detta är rätt kategori att skriva i.

Jag hade tidigare ett forum som jag byggt själv och nu vill jag föra över alla medlemmar från den databasen till min nya phpbb-databas. Jag vill även föra över alla trådar och inlägg. Jag inser ju att det kommer bli ett tufft jobb, men jag vill i alla fall försöka. Min tanke är att skapa en php-fil där jag först gör en koppling till min förra databas och hämtar all information sen ansluter jag till phpbb-databasen och INSERT:ar alla uppgifter på rätt plats.

Så om jag börjar med alla medlemmar, där har jag två frågor:

1. För att bara en medlem ska kunna existera på phpbb-forumet, vilka tabeller påverkas, är det bara "phpbb_users"? Alltså om jag via databasen lägger in en ny rad i "phpbb_users" med fungerande uppgifter, går det sedan att logga in och vara på forumet som normalt med den användaren?

2. Lösenordet som alla användare har, hur är det krypterat? På mitt tidigare forum använde jag md5. Vad finns det för möjliga lösningar för mig där?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Föra över från annan databas till phpbb-databas

Inlägg av Kjell »

Du måste också tala om vilken grupp användaren tillhör phpbb_user_group.
Är lite osäker om det har blivit någon förändring, men i version 3.0.2 så kunde man skriva in lösenordet i klartext och forumet fixade resten. Forumet använder md5 men sedan så kör den några vändor till för att försvåra läsning av lösenord.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peter Westerlund
Medlem
Medlem

Nu har jag fått stora problem. För nu kan jag inte komma åt administrationen alls.

Det jag gjort:

Lagt in alla medlemmar från den förra databasen till phpbb-databasen där användarnamnet inte är lika med "peter", eftersom den redan ligger i phpbb-databasen då det är mitt konto. Sen ändrade jag bara mitt user_id till "1" istället för "2", då jag hade det i förra databasen. Jag ändrade även det i phpbb_user_group-tabellen och där ligger nu alla nya medlemmars relationer till grupper också. Alla tillhör grupp "2".

När jag sedan såg att Totalt antal medlemmar fortfarande var "1" så tänkte jag att det kanske hade nått med verifieringen att göra. För jag har ställt in att det ska skickas ett mail som användaren själv måste verifiera i. Problemet är bara att det inte går att skicka mail från min lokala wamp-server där denna phpbb-sajt ligger på för tillfället. Jag har inte ställt in rätt inställningarna för vet inte hur man gör, vilka uppgifter och var man ska skriva in det. Så det går inte att ta emot mailet och verifiera medlemskapet. Så då tänkte jag att jag får gå in i phpbb_users tabellen och leta efter en kolumn av möjligtvis typen boolean eller binary där man kanske manuellt kan skriva in att kontot är godkänt. Men så enkelt var det tydligen inte. Sen tänkte jag att jag får väl gå in i administrationen och kolla hur e-postinställningarna ser ut och eventuellt ta bort att man måste verifiera via mail. Men då kunde jag inte logga in med mitt admin-konto längre? Det har jag kunnat förut. Så nu vet jag inte vad jag ska göra :S
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Du kommer inte in för att ditt konto klassas som gäst nu, skulle jag tro.
Peter Westerlund skrev:Sen ändrade jag bara mitt user_id till "1" istället för "2"
user_id 1 (gäst) och user_id 2 (grundare) har specialstatus i phpBB3, så det ska man nog inte gå och ändra på. Då kan du åka på att skriva om ganska mycket i phpBB. Om du inte kan ändra dig tilbaka till user_id 2, så skrota den db:n å börja om. (user_id 3 tom user_id 52 blir robotkonton då man gör ett nytt forum.) Då du kommer in i på forumet igen, så ser du vad som hänt med de nya användarna, om de alls dykt upp. Jag började rota runt i en db för å se användartyperna och grupperna, då jag inte kommer på var jag ska leta för att hitta vem är vad, jag har för mig att det finns skrivet här på forumet nånstans tom, men jag är nog för trött för att komma med nånting mer konkret nu.

Såvitt jag vet så är det inte värt besväret att börja med epostgrejser för WAMP, om du inte har ett liveforum som du kör hemifrån. Kan tom vara nästintill omöjligt, så att du hamnar att ta omvägar runt WAMP??
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Att ändra ID på grund grupper ställer inte bara till problem vid ett rent forum utan också då man har vissa moddar som följer samma struktur.
Peter Westerlund
Medlem
Medlem

Jag ändrade inte ID på någon grupp? Tabellen phpbb_user_group är ju en relationstabell, det jag gjorde där var att jag la till en ny relation för varje ny medlem, där group_id är 2 och user_id det id-nummer som användaren har.
Peter Westerlund
Medlem
Medlem

haha detta är sjukt, jag verkligen KAN INTE komma åt administrationen. Jag har fixat så jag kan få mail nu men även när jag begär nytt lösenord så kan jag inte logga in med det (ja jag har aktiverat via länken)...Jag vill inte behöva installera om hela forumet helst. Men om jag vill göra det, är det bara att lägga tillbaka installations-mappen och ta bort databasen så känner den av att den ska ominstalleras?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Har du fortfarande användrid 1 på adminkontot? Det bör ha id 2.
Peter Westerlund
Medlem
Medlem

Jaha, så det KAN inte ha id 1? Varför då?
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare

Inlägg av .:ADDE:. »

som peetra har nämt ovan.

1=gäster
2=grundare.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jag har upplevt att du vill gå egna vägar Peter, men om vi ska kunna hjälpa dig så underlättar det om du "rättar in dig i ledet", vi kan inte veta vad du vill göra och tycker på sidan om phpBB struktur. Detta kan missförstås om man vill, men se det som att vi har lagt ner många och långa timmar för att kunna ha support på phpBB, att då ifrågasätta (vilket du gör indirekt) varför utvecklare av forumet har bestämt något är att kräva att vi ska kunna varje liten detalj i koden (och ha personlig kännedom), vilket jag hoppas du förstår inte fungerar.
phpBB version 3 har utvecklas under lång tid och vi har följt utveckling och har/kan ha personliga åsikter, men det hör inte hemma i supportfrågor som gäller den nuvarande koden.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Peter Westerlund skrev:Jaha, så det KAN inte ha id 1? Varför då?
Just userid 1 är knutet i systemet till gäst, en besökare som inte har loggat in alls utan bara kommit in på ditt forum. Denna användare har automatiskt bara behörighet som en gäst.

Jo, du kan kringgå detta... MEN det rekommenderas inte. Det kan få oanade konsekvenser... för nej, även om du har satt "alltid inloggad" så är det inte alltid sant, då din dator då och då städar bland kakorna.

Vilken ID anser du att vi skulle lagt på gäster?

/marcus

PS!
Grundare är inte låst till userID 2, men den som har det id är den som körde http://<forumadress>/install. Sedan kan denne tilldela andra behörigheten grundare.
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar