Skapa en egen översättning

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
Peter Westerlund
Medlem
Medlem
Svar: 0

Skapa en egen översättning

Inlägg av Peter Westerlund »

Jag tänkte skapa en ny text-sträng som jag vill visa som välkomsttext. Det första jag gjorde var att i index_body-filen skriva min välkomsttext, men då blev ä och ö konstiga tecken. Så jag tänkte att man kanske måste lägga det i språkfilen för att det ska fungera eftersom alla texter ligger i spårkfilen och verkar skrivas ut såhär {MIN_TEXT}. Så jag tänkte att det bara var att lägga till en ny sån variabel i språkfilen. Så jag skapade en som heter WELCOME på exakt samma sätt som alla andra text-strängar i språkfilen. Sen i index_body-filen bland templates så skrev jag ut {WELCOME}, men då skrev inget alls ut när jag provkörde i webbläsaren. Vad har jag gjort fel?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Skapa en egen översättning

Inlägg av Peetra »

Det går bra att skriva in rå text med ÅÄÖ i html-filerna, utan att de blir korrupta, om man

1) använder sig av en bra texteditor och sparar filerna i formatet UTF-8 (utan BOM) (Jag rekommenderar Notepad++)
eller
2) använder sig av forumets interna editor för dem. Men då sparas ändringarna bara i databasen, så man får göra om de ändringarna i ACP varje gång html-filen förnyas.

Peetra.
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare

Inlägg av .:ADDE:. »

Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Peter Westerlund
Medlem
Medlem

charmander jag fattar inte vart nånstans i sidan som ligger i rotmappen som man ska skriva nått som gör att texten från spårkfilen funkar?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Jag tycker det är att hämta vatten över ån att börja modda för att få in en välkomsttext. Men jag flyttar den här tråden till moddar, då du vill ha språksträngar. Språksträngar är bra. :D
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Det framgår inte vart du ska ha texten, men om du använder språkfilen common.php så gäller den för hela forumet.
'WELCOME' => 'Välkommen, bla, bla....',

och {L_WELCOME} i html filen...
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peter Westerlund
Medlem
Medlem

Ja men jag vet inte hur man sparar i UTF-8 via Dreamweaver, jag använder det både som redigeringsverktyg och FTP när bygger hemsida. Och jag vill absolut ha min välkomsttext. En sak jag också saknar är en indikation via html vilken menylänk som den sida man befinner sig på tillhör. Typ en css class som heter "selected" eller nått så man kan styla den annorlunda så att användaren ser vilken sida han/hon befinner sig på i menyn. Min nya design jag gör för forumet ska bli mycket enklare att förstå sig på än prosilver som var en enda röra :)

Edit: Jasså, ska den heta WELCOME i common och L_WELCOME i html-filen?
Skriv svar