Rundade hörn i IE7

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
Xoda
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Rundade hörn i IE7

Inlägg av Xoda »

Hallå. Försöker få till ett forum på http://www.smaforetagargruppen.se/forum , där jag har försökt att återanvända de rundade hörnen på flikar. Det fungerar bra i Firefox och Safari men vill sig inte i IE 7, någon som vet varför?

Tänkte förövrigt använda hörnen i bloggen som ligger i rotmappen också, men samma problem där...
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Rundade hörn i IE7

Inlägg av Kjell »

Du har och kommer att ha problem med IE 5 till 7.. dom klarar inte av stilmallar enligt standard.
Så mitt tips är att hitta en meny där dom har tagit hänsyn till IE.

Kan säga att största tiden som webbdesigner ligger på att få IE att fungera som man vill.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Xoda
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Xoda »

Tack, men jag vill försöka lösa den jag redan byggt på.

Det känns som jag stirrat för länge på koden bara. En irriterande detalj är att jag redan löst precis samma problem en annan gång men har inte koden kvar och kommer inte ihåg hur jag gjorde...
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Men om du har stirrat på den för länge så skulle du kunna dela med dig av det och det kan då vara någon som kommer med en lösning :D
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

IE äldre än 6 kan du strunta i. Gör först en sida som fungerar enligt webbstandard, då ser den likadan ut i dom flesta webbläsare. Sen gör du if(användaren har IE) så ger du den en lite annorlunda sida.

Att få samma att se lika ut i både IE och riktiga webbläsare är dömt att misslyckas.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Xoda
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Xoda »

Tackar, jag löste det hela på ett enklare och framför allt snabbare sätt - efter en paus insåg jag att flikarna inte behövde ha dynamisk bredd så jag slängde upp en hel bakgrundsbild med rundade hörn istället.

Det ska dock gå att lösa det där andra också, men det får vara till jag behöver det nästa gång :)
tumba25 skrev:IE äldre än 6 kan du strunta i.
Det gör jag i egna projekt... beror lite på målgruppen också iof.
tumba25 skrev:Att få samma att se lika ut i både IE och riktiga webbläsare är dömt att misslyckas.
Nej då, det är bara att använda något av CSS-hacken men det gäller att hitta vad det är som felar, och det kan ta så förbannat med tid ibland ;) Fast det kan ju bli lite rörigt, smidigare om man håller hacken i en egen fil.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Xoda skrev:Nej då, det är bara att använda något av CSS-hacken
Ja, det är så men det tar tid och många gånger så får man fixa till dom också tyvärr.
Skriv svar