Problem med seghet

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

Re: Problem med seghet

Inlägg av tumba25 »

Kolla skrivrättigheterna på din cache-katalog.

Sätt dom till 777. Om det ger blanksida, sätt 770 och om det också ger blanksida sätt 700.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Mackimack
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Mackimack »

Ah, men i vilken fil kan man manuell, nejja "Omkompilera gamla stilkomponenter" Går lite dåligt att göra det via ACP eftersom jag får bara en vit skärm och den hoppar tillbaks på Ja.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Men har du kollat rättigheterna på katalogen så som Tumba beskrev?
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

När du markerar nej, och sen sparar så försöker forumet skriva till cachen.

Innan du markera nej, så töm cachen. Det kan ligga något där och skräpa.
Fatal error: ./cache/ is NOT writable. in
Får jag längst ner på index om jag markerar ja och hindrar forumet från att skriva till cachen.
Edit:
Och när jag sen markerar nej, utan att ge php skrivrättigheter får jag ett felmess som skulle blanksida på en live-server.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ja, Tumba.. närmare än så kan man nog inte komma... för det måste vara skrivrättigheterna det beror på.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Mackimack skrev:Ah, men i vilken fil kan man manuell, nejja "Omkompilera gamla stilkomponenter" Går lite dåligt att göra det via ACP eftersom jag får bara en vit skärm och den hoppar tillbaks på Ja.
För att svara på frågan, så lagras det i databasen. Tabellen config. Men det är inte så bra att ändra på det manuellt och sedan ändå ha kvar problemet som orsakar att det "hoppar tillbaka".

Tumbas idé om skrivrättigheter är en bra väg att börja...
/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Mackimack
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Mackimack »

Ändra cachen till skrivningsbar gjorde susen, tack Tumba. Måste blivit så när vi höll på och ändrade lite. Tack så mycket för hjälpen allihop :)
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Bra att det löste sig för dig.
Men det skulle inte skada att du lägger in en tom index.html i cache katalogen, då går det inte att se vilka filer du har där, men testa också om det fungerar att ha .htaccess filen där också... bara för att bygga upp mer säkerhet. Du kan hitta båda i originalpaketet.
Användarens profilbild
blomma
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av blomma »

Förlåt att jag lägger mig i diskussionen eftersom jag är ganska ny på det här, men jag har gjort samma misstag som jag tror Du har gjort, nämligen tömma cachen via FTP:n. Det är inte där man ska tömma den utan under Allmänt i Adminpanelen (tror att det är två olika saker - rätta mig om jag har fel!). Hela mitt forum försvann när jag hade tagit bort filerna i cachen, men som tur var hade jag en kopia av alltihop i en annan mapp så jag kunde lägga tillbaka innehållet igen.

Oops! Såg nu att diskussionen fortsatt på sida 2 och att det löst sig. Hoppa över det här då!
Skriv svar