Nybörjare, småfrågor (phpBB 3.0.4, Prosilver/subsilver 2)

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Triggerhappy
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Nybörjare, småfrågor (phpBB 3.0.4, Prosilver/subsilver 2)

Inlägg av Triggerhappy »

har just startat mitt första forum.

http://forum.triggerhappy.se/

1, min första fråga rör prosilver temat, det känns väldigt ovant med (användarnamn avatarer osv) på höger sida, går det att ändra?

2, på mitt forum finns texten "Inga nya inlägg" innan varje kategoritext. vad är vitsen med det? man ser ju om ikonen "lyser" eller inte, kan man få bort den texten?

3, tiden går en timma fel trots att jag ställt in rätt tidszon, vad kan det bero på?

4, varje gång jag skapar en ny kategori är det ett lösenord ifyllt, som jag måste radera varenda gång, kan man få bort det?
och på mailinställningarna har jag skrivit in en mailadress där det inte ska vara någon adress men varje gång jag går in på sidan igen kommer den tillbaks.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Nybörjare, småfrågor (phpBB 3.0.4, Prosilver/subsilver 2)

Inlägg av Kjell »

1) Byt tema där du får avatarer m.m. på vänster sida.
2) Skriv ett, det är att påvisa att det inte är något fel.
3) Servers tid + GMT ställer man in i ACP och din personliga i kontrollpanelen UCP.
4) Du använder troligtvis Firefox, och den ser fältet som din inloggning, prova en annan läsare.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Nybörjare, småfrågor (phpBB 3.0.4, Prosilver/subsilver 2)

Inlägg av tumba25 »

1. Det finns andra stilmallar som har användarnamnen på andra sidan. Annars vänjer du dig snart.

2. I forumhanteringen alldeles ovanför där du måste radera ditt lösenord varje gång finns ett fält för kategoribild. Där står ditt användarnamn, ta bort namnet ur den rutan.

3. Kolla så att du inte har sommartid (DST) påslaget antingen i din profil eller i adminpanelen.

4. Skapa ett användarkonto till på ditt forum (man vill ofta ha ett konto utan adminprivilegier att testa med ändå). Sen loggar du in en gång med det användarkontot och låter din webbläsare spara lösenordet. Sen kan du logga ut igen och behöver inte använda det kontot igen. Då ser din läsare att du har två konton och fyller inte i något i dom fälten igen. Det är inte bara ditt lösenord som är ifyllt, ditt användarnamn står där också.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Skriv svar