En medlems inlägg blir knasiga

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

En medlems inlägg blir knasiga

Inlägg av Lisali »

Hej

Nu har jag ett skumt problem. Har ett forum där alla medlemmar har en och samma gruppbehörighet. Alla medlemmar kan posta inlägg men en av dessa medlemmar blir det skumt för, när hon postar inlägg så är inlägget tomt och det står att "Gäst" postat inlägget och att det gjorde denne 1970 den 1 januari. Varför är det så?
› Den som säger att det var bättre förr mår bättre idag än imorgon ‹
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Re: En medlems inlägg blir knasiga

Inlägg av Lisali »

Nu säger en annan medlem att hon inte kan pm:a eller svara på inlägg. Hon får följande felmeddelande:

"General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]

Incorrect string value: '\xBB\xF4ker ...' for column 'post_text' at row 1 [1366]

An SQL error occurred while fetching this page. Please contact the Board Administrator if this problem persists.

Forumet är nyöppnat ska väl tilläggas.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Verkar vara något med din databas. Du har väl valt UTF-8 både för kollationering och uppkoppling?
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Lisali »

kollationering? :shock: vad är det?

Jag har reggat mig som vanlig användare på forumet och det går hur bra som helst att posta inlägg eller pm då.

Alla medlemmar har kunnat postat ett inlägg i ett snack man får access till efter att man reggat sig.

När de sedan gjort detta så tilldelas medlemmen en ny gruppbehörighet - det är då allt går fel. De kan inte skapa nya inlägg. (Fast jag kan det inloggad som vanlig medlem).
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Kollationering är hur informationen i databasen ska tolkas. Det är med ex åäö det kan bli problem.

Ditt andra fel tyder just på det och därför gissar jag att det första hänger ihop med det. Är det där snack en kategori i forumet?
Bild

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Lisali »

Ja, snack är en kategori :oops: .

Tusen tack för all hjälp!
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Lisali »

Nu fick jag själv ett felmeddelande:

General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]

Incorrect string value: '\xBB\xF4ker ...' for column 'post_text' at row 1 [1366]

Samma som tidigare läser jag.
Det här kom när jag skulle svara på ett inlägg. Hur kan jag rätta till det?
Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Lisali »

Jag gjorde en förhandsgranskning på inlägget som inte gick att posta och då kom texten upp fast med knäppa tecken där bokstaven s och ö står ihop, t ex ordet sökmotor. Jag ändrade ö:et till ett o och då gick meddelandet igenom.

Det konstiga är att det bara verkar bli fel om man skriver s och ö efter varandra? Hur kan det ha blivit så?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Jag tvivlar på att s'et inverkar på något sätt. Har du fingrat på content-type i overall_header.html eller simple_header.html?

Kan du pm'a ett testkonto med tillgång till forumet åt mig?
Bild

Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Lisali »

Kanske jag har pillrat... :? på fel ställe? Pm:ar dig login.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Du har helt rätt i att det är s tillsammans med ö som på något sätt lyckas förstöra tecknen.

Forumet är nystartat och felet har funnits hela tiden? Du har inga modifikationer?

Ditt hotell ger dig inte mer än 16MB minne för php. Det är för lite för phpBB. Fast då borde det ju gnällas om att php inte kan allokera tillräckligt mycket minne. Men för lite minne brukar krångla till dom svenska tecknen.

En av mina kunder har konto på samma hotell som du och han har 24 MB för php. Det som rekommenderas för phpBB 3 är 32 MB. Ta kontakt med hotellets support och be dom öka minnet för php.
Bild

Lisali
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Lisali »

Hej igen, nu har jag kontaktat hotellet och de har tilldelat 24 mb men tyvärr kvarstår det här "sö"-felet. :cry: Vad kan jag göra mer?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Ok, jag ska titta mer snart. Det är bra att ha åtminstone en felkälla borta.

Om du inte har några modifikationer så bör du hämta ett nytt paket från http://phpbb.com och kopiera över alla filer utom config.php. Det kan vara någon fil som är skadad.

Har du ändrat i någon fil manuellt? Någon språkfil eller...?
Bild

Skriv svar