Ändra bredd på tema!

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

Re: Ändra bredd på tema!

Inlägg av tumba25 »

Jag installerade precis den i ett testforum. Bortsett från att Svenska knappar saknas så fungerade den som den ska. Så du kan utesluta fel på själva temat. :D
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Katrin & Wiggen skrev:OM jag någonsin kommer att förstå det =)
Det tror jag du kommer att göra!
Ville inte störa förut i er diskussion, men att ställa en fråga är inte fel om man har kört fast, hoppas det löser sig så som du vill ha det.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Inlägg av Katrin & Wiggen »

Tack för stödet och tack för att jag får fortsätta spåna trots att det inte är fel på stil eller program utan det är jag som felar. Så det är inte fel på stilarna utan det är jag som inte fixar hela vägen.
Försökte nu med ny stil men inte sjutton får jag det till att fungera - det blir samma visa igen fast jag försöker komma på vad/vart jag gör fel. Provade att rensa cachen igen efter att ha tagit bort AZ_Serene stilen och ersatt den med annan och försökt att ta steg för steg men alla sidor hänger inte med så någonstans missar jag men om jag bara visste vart i ordningen *suck* :roll:

Men jag ger mig inte - jag ska banne mig förstå sista pusselbiten. 8)
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Har du räknat så att alla filer verkligen hänger med över?
Bild

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Nej, jag har inte räknat filerna då det inte är dessa som felar. Vi vet att AZ_Serene fungerar men det är jag som gör fel i något steg till att få den nya stilen att visa sig + alla sidor. Svårt att få till det när jag inte vet var och i vilket steg jag felar..
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Vilken sida är det som inte visas korrekt?

Om det är trådlistan så testa att skicka upp viewforum_body.html igen och om det är själva inläggen så testa att skicka upp viewtopic_body.html.
Bild

Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Alltså att en del sidor visas ok men inte andra tyder just på att det blivit något fel vid själva uppladdningen av filerna. Eftersom index visas ok har ju installationen av det nya temat fungerat.

Jag föreslår igen att du räknar filerna (även om det börjar bli aningen tjatigt).

(Kunde inte längre editera mitt inlägg)
Bild

Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Det är olika - jag har hittills ofta fått en fungerande första sidan medan de andra är helt temalösa.

Nu har jag lyckas få med alla sidor men ändå halvfärdig stil. Det är som att jag inte lyckas ställa in i rätt ordning eller på rätt saker. Kan tala om att det är mycket frustrerande!

Men jag fick AZ-Serena att fungera utan att räkna eller ladda upp filerna på nytt så det kan omöjligt vara fel på stilen? Det jag gjorde var att rensa cachen och fixa någon inställning som nu inte verkar fungera, eller jag gör på fel sätt.. *ööööh*

Finns det ingen färdig "mall" som visar steg för steg vilka inställningar man för efter det man laddat upp på ftp och installerat i adminpanelen?
Ska prosilvertilen alltid ligga kvar ex? Jag har testat att ha den kvar och göra olika inställningar, tagit bort den (men det hjälpte föga), har gjort olika inställningar på nya stilen, uppdatera mallar/tema och bildpaket you name it! Jag gör något i fel ordning, eller glömmer av att göra något och nu kastar jag snart ut hela s*iten. :shock: 8)

Jag lyckas få ihop det hela vägen men inte den däringa lilla pusselbiten som gör den nya stilen "hel".
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Det finns inte så många inställningar att göra. Om du installerar och får forumindex med den nya stilen har du gjort allt rätt. Det du gjorde för att få AZ-Serena att fungera var att du bytte till Prosilvers mallar. Dom finns alla av.

Du kan ex använda utforskaren som en enkel ftp-klient och logga in på servern med den. Om du sen går till <forumroot>/styles/<din stil>/templates så borde den kunna tala om för dig hur många filer som finns där. Om du sen tittar i samma katalog på din egen dator så kan den tala om hur många som finns där. Är det samma antal? AZ-Serena har 99 filer i den katalogen.

Om du använder Fire-FTP så kan den också berätta för dig hur många filer som finns i den katalogen.

Det ska finnas 5 filer som heter view_någonting där. Finns dom alla där?

Jag kommer att envisas med att det saknas filer tills du kollar det.
Bild

Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

viewforum_body
viewonline_body
viewonline_whois
viewtopic_body
viewtopic_print

Dessa finns i den mapp som jag laddat upp och de finns på ftp´n.

Jo men är det bara att installera nya stilen och allt ska fungera? Ska jag låta prosilver vara kvar eller inaktivera? Sen om man går in på detaljer kan man redigera stil och ska jag göra detta på bägge stilar, bara den ena? Ska mallar, teman och bildpaket uppdateras?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Ja, det är bara att installera och allt ska fungera. Jag har aldrig gjort något mer. Sätter du stilen som standard blir den det för både forumet och alla medlemmar.

Om du låter Prosilver vara aktiv kan dina medlemmar välja den istället för stilen du valt. Om du inaktiverar den kan dom det inte. Det är enda skillnaden. Prosilver är bara en stilmall bland andra, den råkar bara följa med som standard. Systemet defaultar inte till den, men den kan vara bra att ha och falla tillbaka på om något går fel så radera den inte.

Om du ska redigera en eller flera stilmallar beror på varför du redigerar. Ska du bara ändra färger eller andra utseendemässiga detaljer räcker det ju att editera den stilmall du ska ha ändringen i. Men om du ska göra en ändring för någon forum-modifikation så måste du ändra i alla aktiva stilmallar.

Du uppdaterar det du ändrat. Ändrar du i mallarna så uppdaterar du dom, men det räcker att uppdatera mallarna för den stil du ändrat i. Samma sak med temat, du uppdaterar bara temat om du ändrar i temat och bara temat för den stilen. Samma sak med bilderna. Om du använder den inbyggda editorn ska du inte behöva uppdatera alls, men bättre en gång för mycket.
Bild

Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Jag igen :oops:

Nu har jag installerat och avinstallerat AZ_Serena till dödagar och nu verkar det fungera varje gång och jag gör då så här:

Fliken stilar
Installera ny stil
Stilar/Detaljer på Prosilver - ändrar mall till Prosilver och låter de andra stå på nya stilen
Mallar/Uppdatera Prosilver
Stilar/Detaljer på nya stilen - ändrar mall till Prosilver och låter de andra stå på nya stilen

Då får jag allt att fungera. Tyvärr har jag nerladdningsstop till på söndag på den här sidan http://www.phpbb3styles.net/ :oops: så jag kan inte testa med ny stil om min strategi fungerar. Jag har två andra stilar som min strategi INTE fungerar på (såklart). Så förstår ni hur galen jag känner mig? :roll:

Såg att du hant svara - jag uppdaterar bara i mallarna nu inte bildpaket och teman.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Nu är det ett måndag, hur går det för dig :roll:
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Måndag ja, inge bra att göra nåt sånt här på Måndagar =)

Jag får fortsatt hjälp i kulisserna och jag försöker hänga med så gott jag kan och jag tror att det går frammåt, men jag kan inte trixa mer förräns jag blir ledig - just nu är det lite mycket med jobb/utbildning/hundkurs! Nåt man vill prioritera bort så är det jobb, det tar alldeles för mycket tid 8)

Jag tror det löser sig, jag är envis och jag vill lära mig men som sagt - det tar lite tid. Hav tålamod - om jag förstår vad jag gör kommer jag att försöka mig på en förklaring på vad som orsakat mitt dilemma =)
Skriv svar