Därav min slutsats att båda forumen har den beskrivna effekten. Det enda som skiljer är den bredd där frysningen sker.så länge jag inte är på index-sidan så fryser det inte
Vårt forum låser sig
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Re: Vårt forum låser sig
Man måste göra en workaround på den biten för att slippa problem. Det innebär bl.a. att man tvingar IE6-användare att ha JavaScript påslaget... och då tänker jag:
Om de som tvingas till att använda IE6 har regler som hindrar dem från att ha något nyare, finns det då inte hinder för dem att slå på JavaScript också.
/marcus
Precis så är det!Om de som tvingas till att använda IE6 har regler som hindrar dem från att ha något nyare, finns det då inte hinder för dem att slå på JavaScript också.
(Jag vill ha tillbaka citera-knappen!)
Ingen support via PM!
Man kan enkelt i inläggseditorn markera texten man vill citera och klicka på citera-knappen i det inlägget.Holger skrev:Jag vill ha tillbaka citera-knappen!

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Nu blir jag intresserad!!marcus skrev:Man måste göra en workaround på den biten för att slippa problem. Det innebär bl.a. att man tvingar IE6-användare att ha JavaScript påslaget...
Finns det en sådan workaround eller menar du att man skulle kunna skapa en sådan med hjälp av ett JavaScript?
Jag har för övrigt ingen aning om hur vanligt det är att JavaScript inte tillåts i företagsplattformar. På min egen arbetsplats tillåts man själv bestämma för varje respektive url ifall man vill aktivera JavaScript. Om man har helt stopp blir det naturligtvis problem, men finns det så strikta arbetsgivare idag
En annan sak som gör mig konfunderad är varför frysningen bara sker på index.php. Har CSS-parametrarna min-width och max-width bara effekt där eller har någon idetifierat dessa som särskilt problematiska i just den filen?
Ytterligare, går det inte att ange väerden för dessa parametrar som eliminerar problemet (kanske inte tilltalar kod-estetiker men om det fungerar...).
En annan fundering är varför i glödheta frysningen uppträder efter ett tag. Att det verkligen förändras utan "mänskilga" förändringar av några parametrar eller mallar är jag absolut säker på av flera skäl, vårt forum laddade jag först upp i en testversion som kördes på en egen databas men med konverterade data från phpBB2. Den frös inte initialt, men efter en tid inträffade frysningsfenomenet. För att testa att komma runt detta konverterade jag upp en ny omgång från samma phpBB2. Initialt ingen frysning (kan jag ta gift på). Efter en tid återkom den förtretliga frysningen som vi nu har. Slutligen, detta forum. När jag startade denna tråd så fanns det absolut ingen frysning, det vet jag. Nu finns den där.
Mitt sista obeservandum är att jag undrar om det är en slump att den bredd, vid vilken IE6 fryser, är ca 400 pixlar här och ca 800 pixlar på vårt forum. Varför skiljer det? Är det i så fall en slump att förhållandet är 2:1 (ungefär)?
Slutligen: Det är inte så att det finns någon parameter som lagras i databasen som på något sätt spårar ur eller blir "obegriplig" för IE6? Korkade frågor kanske ni tycker, men jag försöker bara spåna runt i min brist på insikt i detaljerna.
B Thomas
Definitivt, och de blir fler och fler!B Thomas skrev:men finns det så strikta arbetsgivare idag
Ingen support via PM!

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Följdfråga (eller det kanske står mellan raderna): Kan det göras så att den fasta forumbredden bara gäller just användare med IE6?tumba25 skrev:Utan att ha testat detta kan man sätta en fast forumbredd för användare med IE6.
Varför ska de här med IE6 promt ändra storlek på fönstren?
/marcus
Vem är inte det?? Jag ger dock inte upp, dom där d-a stackarna som sitter på den gamla IE6-plattformarna ska fjäskas medmarcus skrev:Nu är jag trött
Kollar just hur jag ska kunna ge dom en fast bredd, så får vi se om den är frys-fri
HAR DU IE6, SÅ ÄNDRA INTE FÖNSTERSTORLEKEN!
Och för att svara på frågan. Ja, man kan göra så att det bara är dom med IE6 som får fast storlek på fönstret.
Det är i functions.php och overall_header.html man får göra smärre tillägg. Jag kollar på det imorgon eller när jag åkt ur pokern.

Ännu en gång: Det är ingen som tänker ändra fönsterstorlek som kör IE6. Problemet är att den fryser vid ca 800 pixlar, läggar man till en vänsterspalt (som vi ska ha) så fryser den vid start - där har du anledningen till min envisa kamp.
Tack än en gång alla som ställt upp och bidragit med ert kunnande.
- Det hjälper INTE med fast bredd!
- Jag har några testforum (i rockärmen) ett av dessa fryser*, ett fryser* inte!
- Vårt första testforum (inaktivt) - fryser* vid mer än 800 pixlar (pga vänsterspalt)
- Vårt andra testforum (inaktivt) - fryser* inte
- Båda testforumen använder exakt samma css
- Båda testforumen använder just nu lite olika overall_header.html men jag har testat med originalet, ingen skillnad - det ena fyser*, det andra fryser* inte
- Det fanns två skillnader mellan testforumen som jag eliminerat (bara för att utesluta absolut allt)
- Det som inte fryser* hade inga bilagor
- Det som inte fryser* hade inga sökindex
- Testforumet som fryser* har "testkörts" i några månader det andra ca en vecka
- Sammanfattningsvis verkar det inte finnas någonting i forumens inställda parametrar som kan förklara skillnaden
*) fryser = fryser vid körning i IE6 fönsterbredd < ca 800 pixlar
Får bara en gul sida.
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!