Begränsade rättigheter på Forum/katergori

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Gugge
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0
Kontakt:

Begränsade rättigheter på Forum/katergori

Inlägg av Gugge »

Kan man begränsa rättigheterna på ett forum så att alla kan läsa men endast medlemmar av en grupp kan skriva i den?

Jag må vara blind men jag har skapat en grupp men kan inte hitta resten för den funktionen iallafall!

tack på förhand
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Ja, har du kollat i Advanced Permissions?
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Hm, du kan ställa in rättigheterna för en grupp till PRIVATE. Sedan kan du tilldela endast denna grupp rättigheten att läsa i det speciella forumet!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
d97nis
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av d97nis »

Lånar denna tråden lite då jag har ett relaterat problem.

Om jag sätter en avdelning till Private och sedan vill att alla ska kunna Se och Läsa avdelningen men bara registrerade användare kunna posta så är default för Write: "No".

Nu är det så att lite över 2000 medlemmar är registrerade på forumet och att ändra dessa manuellt är inte aktuellt. Vad jag undrar är följande:
  1. Kan man ändra värdet direkt i databasen på användare från No till Yes, om så är fallet hur?
  2. Hur blir det för nyregistrerade användare, kommer deras status vara satt till "No" för postningsrättigheter i avdelningen, och hur ändrar jag default i så fall till "Yes"?
Skriv svar