Länkar i inlägg

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Lars BD
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Länkar i inlägg

Inlägg av Lars BD »

Efter uppgraderingen till 3.0 måste länkar sitta inom url taggar, tidigare gick det att bara klistra in länken så visades den som tänkt.
Är det någon inställning som jag missat då det tydligen går att länka här utan [/url][url]
Det enda jag hittat i ACP är detta som är med ja besvarat.
Tillåt länkar i inlägg/personliga meddelanden:
Om inaktiverat så kommer -BBCodetaggen och automatiska/magiska URL:er att inaktiveras.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Länkar i inlägg

Inlägg av tumba25 »

Det kallas "magic url's" och jag har alrig hört om några problem med dom tidigare.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

adress till forumet? Är alltså alla de gamla urlerna o-urlade nu efter uppgraderimg. hur går det med de nya? Har användarna tilllåtelse att använda BBCode url?
Lars BD
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Lars BD »

Adressen är http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/index.php
Alla gamla länkar är kvar och fungerar utan anmärkning, nya länkar med url tagg fungerar också utan anmärkning.
Endast om man inte använder med länken här är det problem.
Det som händer är att forumet ignorerar länken man klistrade in, den visas inte utan bara försvinner.
Jag förmodar att användarna har tillåtelse att använda BBCode url då det som jag citerade i första inlägget är besvarat med Ja samt bilder citat och länkar fungerar åt alla med ovanstående undantag för länkar.
För övrigt kör vi med subsilver 2, svenska knappar egentligen avsedda för RC1.
Ett prov med prosilver på engelska gav samma resultat, inga länkar utan url taggar.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Ja, jag vet inte vad, är bara genuint intresserad å ville kika å få mer information, ibland ser jag ibland inte. :) Nån ur riktiga supportgruppen måste nog ta itu här.

Om jag skulle vara du skulle jag först uppgradera till 3.0.1 å se om det gör nån skillnad. 8)

Peetra.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jag ser bara några möjligheter till att koden plockar bort en ren "url" och det är att du har skräp i koden som stör eller att du har någon form av mod... Så mitt råd är att köra på den senaste versionen. BBcode fungerar i sig ser jag.
Kan ochså vara i .htaccess-filen om du har en wriwrite (eller hur det nu stavades ;) )

Slå också på debug i config.php för och se om phpBB har något att säga.

Ta bort // före dessa.....
@define('DEBUG', true);
@define('DEBUG_EXTRA', true);

Edit: Är tvungen att rätt mig själv (även om det tar emot :lol: )... det heter "Rewriterule" i .htaccess-filen
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Apache's mod_rewrite har nog ingen effekt på detta. Skälet till att länkar inte skapas magiskt måste vara att phpBB helt enkelt inte parsar texten i inläggen rätt och ersätter URLer med länkar. Det beror i sin tur på att någon ändrar i phpBB:s kod.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Skriv svar