SEO Mod

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

SEO Mod

Inlägg av NilleU »

Tänkte höra om det är någon annan här som har erfarenhet från detta mod?

Jag har installerat det och det ser bra ut men jag vet inte om det funkar mycket bättre än mina egna justeringar när jag körde 2.0.

I kort får man mer sökmotorvänliga titlar plus att filnamnen får namnet från rubriken.
Allt om Thailand: bo, lev, och res. Thailandsforum visar vägen.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: SEO Mod

Inlägg av Kjell »

Eftersom det förekommer ett antal "SEO Moddar" så hjälper inte det här, lämna helst en länk till modden.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av NilleU »

Det heter bara
'SEO MOD' Version 1.0.0
Select Language: English

Den fungerar helbra för att få upp rubriker i title, och filnamnen får även de rubriken som namn. Dock, i forum_body lyckas jag inte få något annat än mitt forum namn plus Index. Här skulle jag givetsvis vilja skriva in mina viktigaste nyckeord eller rentutav {Description} eftersom den räknas som min startsida och därmed är viktigast. Det var mycket lättare att hantera titlarna i phpbb 2.0.

Jag låter min Description ligga kvar även i overall_header eftersom jag är ganska säker på att Google läser det som en huvudrubrik till mitt forum. Egentligen skulle jag vilja lämna kvar även Site Name där men det känns lite som kaka på kaka eftersom jag har en loga med samma namn. Lite kluven på denna men tror det kan påverka rankingen eftersom det är fetare stil och definitivt en huvudrubrik. Google ser ju sajten mer eller mindre som vi ser den.

Ps. Min erfarenhet av SEO är avsevärt större än mina HTML kunskaper så dissa mig inte på volley 8)
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Hänger inte med på vad du skriver eller svara du på en annan tråd :)
Här kan du få lite mer hjälp ang. sökord m.m. http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=4646
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av NilleU »

Jag menade {SITE DESCRIPTION} och {SITE NAME}

Den tråden du rekomenderade var lite väl basic för vad jag är ute efter - därav min kanske krångliga formulering ovan :D

Traditionella Meta Keyword och Meta Descriptions kan man nästan hoppa över i dagsläget. Det handlar om att få in nyckelorden i meta Title och i rubriker på själva sidorna. Det här SEO Mod gör just detta.

I vilket fall, du kanske vet hur jag kan lägga till {SITE DESCRIPTION} efter {SITE NAME} på min startsida forum_body.html :roll:

Jag vill alltså att min startsidas Title skall läsa:
Thailand Forum - Res, Lev och Bo i Thailand - Bangkok, Phuket, Samui, Pattaya, Chiang Mai, Isaan, mm.
och inte som nu
Thailand Forum - Index
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jag vet inte vart du menar, var noga med att förklara vart du menar... är det modden du menar eller är det taggarna eller är under loggan etc. dom heter så här om det ska bli rätt {SITENAME} {SITE_DESCRIPTION}
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Här är en mod som fixar det sista för dig tror jag. jag har själv provat den och ser ut att fungera bra med en fix för åäö.
Advanced Meta Tags MOD automatically generates Keywords and Description Meta Tags based on the topic. When no topic is being viewed, Meta Tags display global values set in the Admin Control Panel. MOD is validated for SEO use.
http://startrekguide.com/community/view ... &sk=t&sd=a

Fix för åäö
http://startrekguide.com/community/view ... 683#p60683

Kod: Markera allt

<title>{SITENAME} &bull; {SITE_DESCRIPTION} &bull; <!-- IF S_IN_MCP -->{L_MCP} &bull; <!-- ELSEIF S_IN_UCP -->{L_UCP} &bull; <!-- ENDIF -->{PAGE_TITLE}</title>
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av NilleU »

Egentligen är det bara på första sidan, Forum Index, som jag vill ha med {Site Description} i Title. Detta eftersom det annars trycker bak de rubriker som mitt mod så smidigt lägger i slutet av Title. Prominence för nyckelord just i Title spelar stor roll, mao ett nyckelord sist är nästan meningslöst. Har man en kort Title kan det vara läge att lägga in slumpmässiga skräpord i slutet bara för att slipa till den biten.

Det är Star Trek Guide som gjort mitt SEO Mod med och jag skall ta mig en titt på META modet. I mina ögon är META keywords och descriptions speciellt bra eftersom sökmotorerna i brist på annat presenterar denna text i sin SERP. Många glömmer bort att denna text kan trigga mest klick även om man bara ligger 4-5:a. Konstigt att de inte bakat in detta i SEO Modet?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Att "bara" få med det på index sidan... det kräver att man får använda dom grå... ska fundera på saken eller om någon annan här har en ide möjligen.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Det ska inte behövas så många grå för att lista ut det här..... :oops: men ett möte med intresseföreningen är som att lukta ammoniak :lol:

kopiera overall_header.html till overall_header_index.html
Öppna index_body.html
Hitta

<!-- INCLUDE overall_header.html --> 
Ändra till

<!-- INCLUDE overall_header_index.html -->
Lägg till eller ta bort vad du nu vill ha i headern för din index sida respektive dom andra sidorna.
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av NilleU »

Problemet är att jag bara vill konrollera index sidan inte de andra sidorna...

Ja, ja, skit i samma... Det är ju Star Treks mod så jag får bege mig dit om jag tar tag i detta igen. Löser jag det kommer jag tillbaks.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

NilleU skrev:Problemet är att jag bara vill konrollera index sidan inte de andra sidorna...
Hmmm, missförstår säkert varandra nu, för den förändringen jag föreslog ger bara utslag på index sidan.. men, men.
För din info så kan man ha olika "huvuden" och "fötter" på alla sidor beroende på vad man kallar på med hjälp av <!-- INCLUDE filnamn.html -->
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av NilleU »

Å fasen - jag läste väl för snabbt i vanlig ordning. Skall prova i helgen.

Tack!
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av NilleU »

Det lilla fixet löste alla mina problem :D

Önskar nästan att jag hade användt det SEO modet som du rekomenderade för jag har verkligen ett problem med ÅÄÖ

Detta är modet jag använder http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... &sk=t&sd=a och jag vet att det kommer från http://startrekguide.com/ men jag kunde inte hitta det nu när jag sökte. Jag håller tummarna för att det finns ett fix för detta med.

Tack så mycket för hjälpen!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

NilleU skrev:Önskar nästan att jag hade användt det SEO modet som du rekomenderade för jag har verkligen ett problem med ÅÄÖ
Det beror på vilka sökmotorer man går in på, vissa klarar av att översätta ändå till ÅÄÖ.
Det lilla fixet löste alla mina problem
Lönar sig att läsa även om man känner att det inte skulle ge något :D
Skriv svar