Felaktiga tecken efter konvertering av phpBB2

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Användarens profilbild
NeXur
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Felaktiga tecken efter konvertering av phpBB2

Inlägg av NeXur »

Postar här eftersom tråden ang ämnet var låst och jag ej kan posta i 'Frågor & Svar'
(adm/mod kan ju gärna flytta denna tråd sen om de vill)

Om du får felaktiga/konstiga tecken efter en konvertering av phpBB2 (främst åäö) så gör följande innan du konverterar.
(Lättast att göra med ex notepad++)
Öppna upp lang_main.php filen i din language\lang_xxx (OBS: En fil för varje språk)
Leta upp:

Kod: Markera allt

$lang['ENCODING']
Se till att denna rad är:

Kod: Markera allt

$lang['ENCODING'] = 'UTF-8';"
(ändra om det behövs)
ctrl + a (välj all text)
ctrl + c (klipp ut texten) Obs: viktigt!
konvertera dokumentet till Unix format & sedan till UTF8 utan BOM
ctrl + v (klistra in texten igen)
spara och gör likadant för alla dina lang_main.php filer.

När du sedan gör konverteringen igen så kommer du se att du får rätt tecken :D
Stolt medlem av:
Utvecklarteamet för Stargate Portal
Testteamet för phpBBGarage
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Re: Felaktiga tecken efter konvertering av phpBB2

Inlägg av PERT »

Hej!
lang_main.php filen finns överhuvudtaget ej med i 3.0 :?
Menas det att den filen skall vara ändrad i 2.0.22 innan man kör konverteringen :?:

All gammal konverterad post visar felaktiga tecken för ÅÄÖåäö men ny post visar rätt tecken.

Hälsningar
PerT
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Översättningen i phpBB2 påverkar inte phpBB3 alls, det är helt egna språkfiler till phpBB3.

Eller missförstår jag dig?

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av PERT »

Tack för svar Marcus!
Jo så har jag uppfattat det också men om du läser föregående meddelande före mitt så är det ett svar på samma problem som jag råkat ut för: Efter konvertering från 2.0.22 till 3.0 så visar all db lagrad text felaktig representation av svenska tecken. Ny text (test) tillagd efter uppgraderingen blir dock rätt.

Då lösningen på det likartade problemet som jag har handlar om lang_main.php blir man konfunderad då ju språkhanteringen i 3.0 hanteras utan någon sådan fil (tack för bekräftelsen). Men då uppstår följande fråga: Kan konverteringen möjligen använda sig av inställningar som finns i 2.0.22 :?:

Per
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

I phpBB 2 finns ju en lang_main.php så testa att göra ändringen där.

Tror iofs att det har mer att göra med vilken teckenkodning du har i databasen, men det är värt ett försök.

/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av PERT »

Försöket lyckades :D :D :D

Trodde inte konverteringen utnyttjade inställningar från 2.0.22 men det gjorde den tydligen. Så därmed var den första rekommendationen riktig. Detta kan ju vara bra att läsa även för andra tvivlare :wink:
Datbasen MySQL 5.0.37 hade inställningen UTF8 och därmed skall således lang_main.php för 2.0.22 ändras med avseende på detta innan konvertering.
(Databas med Latin1 visade inga problem med konvertering, min testmiljö :oops: )

Jag kanske skall erkänna också att inför denna installation böt jag databastyp från MySQL till MySQL???LI men tror inte det hade någon betydelse.

Hälsningar
Per T.
Skriv svar