Egna sidor i phpBB3
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Re: Egna sidor i phpBB3
Som jag editerade i mitt förra inlägg så är det ?> som felar, såg att den har raderats i koden, varför vet jag inte, kan vara jag som är en slaver 
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Noterade med avsaknaden av "?>", och har provat med att lägga till det både direkt efteråt och på en ny sista rad, men felet kvarstår...
Skickar med filen som bilaga
Skickar med filen som bilaga
- Bilagor
-
- minsida.rar
- (708 Bytes) Nerladdad 346 gånger
/Roger S
Kod: Markera allt
<?php
/**
*
* yourpage [Svenska]
*
* @package language
* @version $Id: yourpage.php,v x.xxx yyyy/mm/dd hh:mm:ss Username Exp $
* @copyright (c) 2005 phpBB Group
* @license http://opensource.org/licenses/gpl-license.php GNU Public License
*
*/
/**
* DO NOT CHANGE
*/
if (empty($lang) || !is_array($lang))
{
$lang = array();
}
// DEVELOPERS PLEASE NOTE
//
// Placeholders can now contain order information, e.g. instead of
// 'Page %s of %s' you can (and should) write 'Page %1$s of %2$s', this allows
// translators to re-order the output of data while ensuring it remains correct
//
// You do not need this where single placeholders are used, e.g. 'Message %d' is fine
// equally where a string contains only two placeholders which are used to wrap text
// in a url you again do not need to specify an order e.g., 'Click %sHERE%s' is fine
//
// För att visa på html sidan använd {L_TEXT_VAR} i texten
//
$lang = array_merge($lang, array(
'TEXT_VAR' => 'say something special',
'ANOTHER_TEXT_VAR' => 'say something else special',
));
?>/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Testa att öppna den i vanlig notepad (anteckningar) och se om notepad++ stoppar dit något i början.Strömma skrev:Ang språkfilen så har jag gjort om proceduren med att skapa den 3ggr (använder notepad++ och UTF-8), tömt forum och webbläsarcashen varje gång, men det fungerar inte iaf?
?> i slutet behövs inte skriptet termineras när filen tar slut. Enligt felrapporten är det på första raden i filen felet är.
/J

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Har kollat i notepad, allt verkar stämma. Även gjort om den med notepad än gång, samma sak. Spelar som sagt ingen roll vilken webbläsare jag kör i, samma fel iaf?
/Roger S
I ditt första inlägg står det "/language/en/minsida.php" och om jag går till din sida står det "/language/sv/minsida.php". Alltså den ena engelsk och den andra svensk.
Du har kollat i båda filerna?
Det påverkas inte av någon webbläsare. Felrapporten betyder att det skickas någonting till webbläsaren på rad 1 (:1 i slutet på raden) i din minsida.php. Och <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> och <head> måste komma först.
Det brukar typiskt bero just på en tom rad eller ett mellanslag före <?php i filen som inkluderas. För utan <?php så tror parsern att det är html-kod som ska skickas direkt.
hmm.
/J
Du har kollat i båda filerna?
Det påverkas inte av någon webbläsare. Felrapporten betyder att det skickas någonting till webbläsaren på rad 1 (:1 i slutet på raden) i din minsida.php. Och <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> och <head> måste komma först.
Det brukar typiskt bero just på en tom rad eller ett mellanslag före <?php i filen som inkluderas. För utan <?php så tror parsern att det är html-kod som ska skickas direkt.
hmm.
/J

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Bara för en test, kan du tumba, prova en sida, bara för att verifiera att det fungerar, jag själv har testat och jag får det att fungera.
Jag har sparat samma fil under både en och sv enligt instruktionerna (använder en och samma fil till båda), samt uppdaterat i båda mapparna när jag har gjort ändringar genom att först ta bort dom gamla filerna via ftp:n, och sedan lägga ut den nya i sv och en mappen på nytt. Har sedan tömt all cash innan jag har prövat.
/Roger S
Kan någon lägga upp en likadan fil som jag kan pröva med annars, i händelse av att det blir fel när jag skapar dom?
/Roger S
/Roger S
/Roger S
Här kommer den
- Bilagor
-
- minsida.zip
- (768 Bytes) Nerladdad 359 gånger
Märkligt, Det fungarerar med den Kjelle la upp, men jag kan inte se någon skillnad på den jag har gjort och Kjelle's?
Kjelle, ang länkmeny/visa sida:
Tror du misstförstod mig lite, jag behöver ingen hjälp med att skapa själva menyn eller länkarna, det jag inte förstår (eller har fått om bakfoten) är hur jag ska växla mellan de olika sidorna. I ditt exempel så får jag upp sidan minsida_1.html (som jag dessutom kan redigera ifrån stil/mall om jag vill), och den visas väl via minsida.php? Kan man då inte lägga till minsida_2.html och sedan växla mellan att läsa in dessa i minsida.php, och i så fall, hur ska en exempellänk se ut (minsida.php?=visa1 för att visa sidan 1, minsida.php?=visa2 för att visa sidan 2 etc)?
Kjelle, ang länkmeny/visa sida:
Tror du misstförstod mig lite, jag behöver ingen hjälp med att skapa själva menyn eller länkarna, det jag inte förstår (eller har fått om bakfoten) är hur jag ska växla mellan de olika sidorna. I ditt exempel så får jag upp sidan minsida_1.html (som jag dessutom kan redigera ifrån stil/mall om jag vill), och den visas väl via minsida.php? Kan man då inte lägga till minsida_2.html och sedan växla mellan att läsa in dessa i minsida.php, och i så fall, hur ska en exempellänk se ut (minsida.php?=visa1 för att visa sidan 1, minsida.php?=visa2 för att visa sidan 2 etc)?
/Roger S
Bra, släng din editor
I exemplet jag kör så har du case 'sida_1' som du kan ändra själv till vad du vill, men måste vara sammanhängande text. Om du bara använder minsida.php eller ett fel val då visar den sidan som står under default:
Vill du sedan byta sida så är det minsida.php?visa=sida_1, minsida.php?visa=sida_2 osv.
<p><a href="minsida.php?visa=sida_2">Sida 2</a></p>
I exemplet jag kör så har du case 'sida_1' som du kan ändra själv till vad du vill, men måste vara sammanhängande text. Om du bara använder minsida.php eller ett fel val då visar den sidan som står under default:
Vill du sedan byta sida så är det minsida.php?visa=sida_1, minsida.php?visa=sida_2 osv.
<p><a href="minsida.php?visa=sida_2">Sida 2</a></p>
Om jag går till minsida.php så visar den minsida_1.html som default, och om jag går till minsida.php?visa=sida_1 visar den samma sak (sida 1), så långt är jag med...
Om jag nu vill utöka med en sidan 2, vad måste jag göra för att verkligen få den att läsa in sidan 2 via minsida.php?visa=sida_2?
Och är det möjligt att få med den så att man kan ändra den via acp/stil/mall?
Behöver jag lägga till en fysisk sida som heter minsida_2.html i template?
Jag har provat det och den kommer i vilket fall som helst inte upp så att den går att redigera via acp/stil/mall.
Måste jag sedan/dessutom ändra eller lägga till något i minsida.php, exempelvis case'sida_1'?
Ledsen för dessa i era ögon knasiga nybörjarfrågor. Jag får trösta mig med att det säkert är fler än jag som inte kan/vet hur man gör, även om det för längesedan är självklarheter för er.
Om jag nu vill utöka med en sidan 2, vad måste jag göra för att verkligen få den att läsa in sidan 2 via minsida.php?visa=sida_2?
Och är det möjligt att få med den så att man kan ändra den via acp/stil/mall?
Behöver jag lägga till en fysisk sida som heter minsida_2.html i template?
Jag har provat det och den kommer i vilket fall som helst inte upp så att den går att redigera via acp/stil/mall.
Måste jag sedan/dessutom ändra eller lägga till något i minsida.php, exempelvis case'sida_1'?
Ledsen för dessa i era ögon knasiga nybörjarfrågor. Jag får trösta mig med att det säkert är fler än jag som inte kan/vet hur man gör, även om det för längesedan är självklarheter för er.
/Roger S
Många frågor på en gång.
Ändra case 'whois': till case 'sida_2': och och skapa en fil som heter minsida_2.html
Ja, du kan använda stilmallar, skaffa en bra editor för ändamålet först.
Du kan se och ändra i acp/stil/mall, men jag tror att du måste lägga filerna under mods då.
Ändra case 'whois': till case 'sida_2': och och skapa en fil som heter minsida_2.html
Ja, du kan använda stilmallar, skaffa en bra editor för ändamålet först.
Du kan se och ändra i acp/stil/mall, men jag tror att du måste lägga filerna under mods då.
Funkar kanon nu, jättetack för hjälpen
Vad kan det ha varit som har skapat felet i min språkfil, för det kan väl inte vara notepad++ (klarar utf)?
Kör normalt sett med context (som ska klara utf), men laddade hem notepad++ på rekommendation på Stargate portalen. Någon annan editor som rekommenderas?
Vad kan det ha varit som har skapat felet i min språkfil, för det kan väl inte vara notepad++ (klarar utf)?
Kör normalt sett med context (som ska klara utf), men laddade hem notepad++ på rekommendation på Stargate portalen. Någon annan editor som rekommenderas?
/Roger S