Egna sidor i phpBB3

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Strömma
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-02-12 03:03
Svar: 0

Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Strömma »

phpBB3
Stargate Portal

Har testat att lägga upp en egen sida och kopierat dina koder rakt av eftersom det bara är ett test, dvs jag har inte ändrat något alls, och får då upp följande felmeddelande (samma resultat i både IE och Firefox):

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3420: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /language/en/minsida.php:1)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3422: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /language/en/minsida.php:1)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3423: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /language/en/minsida.php:1)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3424: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /language/en/minsida.php:1)



Har dessutom några övriga frågor som jag inte vet om jag ska ställa här, men eftersom dom berör ämnet med egna sidor så gör jag det iaf:

1. Hur gör jag för att få med sidnamnet i head som i det här exemplet:
"Portal • Forum ‹ GÄSTBOKEN ‹ Gästbok"
Fast med mitt sidnamn så här:
"Portal • Forum ‹ Mitt Sidnamn"

2. Hur lägger jag till bild-border på den egna sidan (verkar inte funka med att sätta border till 1)?

3. Hur gör jag smidigast om jag ska lägga upp många undersidor (typ ett 100-tal) och vill använda samma grundkonfiguration, men länka till dem från olika platser?

/Roger S
/Roger S
Användarens profilbild
Strömma
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-02-12 03:03
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Strömma »

Edit:
Helst ska texten i head inte visa Forum, utan enbart "Portal • Mitt Sidnamn", då det är tänkt mer som en undersida till portalen snarare än till forumet.

/Roger S
/Roger S
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 10:38
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av tumba25 »

Ny fråga = Ny tråd.

Ditt första fel beror på att du har en tom rad eller ett mellanslag före <?php i /language/en/minsida.php

För att byta ut "Forum" mot "dinsida" så öppna /language/X/common.php. leta upp och ändra efter 'FORUM_INDEX'
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Kjell »

Strömma skrev: 3. Hur gör jag smidigast om jag ska lägga upp många undersidor (typ ett 100-tal) och vill använda samma grundkonfiguration, men länka till dem från olika platser?
Då får du lägga till 100 sidor, men om jag fattar det här rätt så är det ett fotoalbum du vill ha och det finns det redan som är anpassade för många bilder. Du hittar ett antal på phpbb.com
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Strömma
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-02-12 03:03
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Strömma »

Kjell skrev:
Strömma skrev: 3. Hur gör jag smidigast om jag ska lägga upp många undersidor (typ ett 100-tal) och vill använda samma grundkonfiguration, men länka till dem från olika platser?
Då får du lägga till 100 sidor, men om jag fattar det här rätt så är det ett fotoalbum du vill ha och det finns det redan som är anpassade för många bilder. Du hittar ett antal på phpbb.com
Jo, det är dels ett fotoalbum, men även andra sidor.

För att förtydliga (är säkert jag som gör fel):
I ditt exempel så går jag till adressen minsida.php som läser in minsida_1.html, men hur länkar jag om jag vill ha minsida_2.html om minsida.php automatiskt läser in minsida_1.html?
/Roger S
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Kjell »

Då får du lägga in <!-- INCLUDE minsida_2.html --> på din sida minsida_1.html
Tycker det låter knepigt att göra så, men det blir säker bra...

Tanken är att göra något åt det här hållet med den koden... http://www.svagan.se/forums/xfiske.php
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Strömma
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-02-12 03:03
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Strömma »

Kjell skrev:Tanken är att göra något åt det här hållet med den koden... http://www.svagan.se/forums/xfiske.php
Ganska precis så jag vill ha det, och det där med albumet vet jag inte hur jag ska lösa ännu, om det blir med egna sidor eller inte..

/Roger S
/Roger S
Användarens profilbild
Strömma
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-02-12 03:03
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Strömma »

Kjell skrev:Då får du lägga in <!-- INCLUDE minsida_2.html --> på din sida minsida_1.html
Tycker det låter knepigt att göra så, men det blir säker bra...

Tanken är att göra något åt det här hållet med den koden... http://www.svagan.se/forums/xfiske.php
Edit:
Du menar att tanken bakom koden i tråden här är att göra något som på svagan?
Då är det nog jag som missförstår det hela, för det är väl inte meningen att man ska behöva upprepa hela proceduren fast med andra filnamn för varje enskild sida, utan man kan väl minsida.php som bas, och sedan alterna med html sidorna?

/Roger S
/Roger S
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Kjell »

Eftersom det här är en grund så måste man ändra saker efter eget önskemål, det kan innebära att lägga till koder för databas frågor m.m. här är en portal som är bra för det: http://www.phpportalen.net för att göra mer avancerade saker.

Du behöver inte citera senaste inlägget.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Strömma
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-02-12 03:03
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Strömma »

tumba25 skrev:Ditt första fel beror på att du har en tom rad eller ett mellanslag före <?php i /language/en/minsida.php
Har checkat, det finns inget mellanslag eller någon tomrad där.
/Roger S
Användarens profilbild
Strömma
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-02-12 03:03
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Strömma »

Jag förstår att det är en grund, det jag undrar över är hur jag ska kunna växla mellan minsida_1.html och minsida_2.html om det nu är möjligt?
/Roger S
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Kjell »

Du får fixa en meny med olika länkar minsida.php?visa=sida_1, minsida.php?visa=sida_2 osv.
Det måste vara något fel i språkfilen.. glöm inte att tömma forumcachen efter ändringar
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Strömma
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-02-12 03:03
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Strömma »

Hur skapar man en sådan visa meny då (kanske är komplicerat)?

Ang språkfilen så har jag gjort om proceduren med att skapa den 3ggr (använder notepad++ och UTF-8), tömt forum och webbläsarcashen varje gång, men det fungerar inte iaf?
/Roger S
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Kjell »

Du kan använda java, vanlig html och ett antal varianter till, det bästa är att söka på nätet efter något som passar dig.

Ang. språkfilen, lägg i den här med hjälp av Code knappen så kan vi se den.

EDIT: du behöver nog inte göra det, lägg till ?> på sista raden i filen.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Strömma
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-02-12 03:03
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Strömma »

Språkfilen ser ut så här:

Kod: Markera allt

<?php
/**
*
* yourpage [English]
*
* @package language
* @version $Id: yourpage.php,v x.xxx yyyy/mm/dd hh:mm:ss Username Exp $
* @copyright (c) 2005 phpBB Group
* @license http://opensource.org/licenses/gpl-license.php GNU Public License
*
*/

/**
* DO NOT CHANGE
*/
if (empty($lang) || !is_array($lang))
{
    $lang = array();
}

// DEVELOPERS PLEASE NOTE
//
// Placeholders can now contain order information, e.g. instead of
// 'Page %s of %s' you can (and should) write 'Page %1$s of %2$s', this allows
// translators to re-order the output of data while ensuring it remains correct
//
// You do not need this where single placeholders are used, e.g. 'Message %d' is fine
// equally where a string contains only two placeholders which are used to wrap text
// in a url you again do not need to specify an order e.g., 'Click %sHERE%s' is fine

$lang = array_merge($lang, array(
    'TEXT_VAR'            => 'say something special',
    'ANOTHER_TEXT_VAR'  => 'say something else special',
));
/Roger S
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst