Egen meny istället för phpBB3-loggan

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Skriv svar
Zigge
Medlem
Medlem
Svar: 0

Egen meny istället för phpBB3-loggan

Inlägg av Zigge »

Jag kan inte php- och phpBB3-fackspråket, så jag förklarar min fråga med bilder istället och med en länk till min hemsida.
http://24volt.eu

En gång i tiden (igår :P ) hade jag ett trevligt phpBB2-forum som en del av min hemsida. Var man än befann sig på hemsidan och klickade på "Forum-knappen" i menyn hamnade man i forumet och i forumet såg det likadant ut och med samma menyknappar. Så här så det ut då (första bilden) och det tyckte jag var så trevligt.

Idag ser det inte alls lika trevligt ut. phpBB3-loggan med den blå bakgrunden är i och för sig snygg, men mina besökare tror ju att de hamnat "I en annan del av Köping" när de går till forumet och de kan inte längre navigera på hemsidan. Jag säger hemsida trots att jag menar hela webbplatsen och inte bara startsidan, för webbplats låter för nördigt och site låter för stort och snitsigt, så jag har helt enkelt en hemsida för folk som själva vill bygga vindkraftverk, vattenhjul, solfångare o.s.v. och den hemsidan består av ca: 100 sidor.

Så här ser det ut nu (andra bilden) och nu är ju besökarna fast i forumet och så vill vi inte ha det.

Fråga 1.
Hur konstigt det än låter (med tanke på hur lite jag kan om php-grejer å sånt) så var det inga som helst problem att göra den första trevliga varianten (bild 1). Allt jag gjorde var att lägga in lite HTML-taggar i overall_header + en fil med bilder och vips var det klart.
Nu har jag tittat på phpBB3:an overall_header och jag förstår inte en bokstav. Så jag vore tacksam om för tips hur jag löser detta. Var sätter jag in min lilla tabell <table> </table> i overall_header och vad plockar jag bort?

Fråga 2.
Mina besökare kanske inte tycker att Google-reklamen är lika trevlig, men själv tycker jag att den är väldigt trevlig. :P
Frågan är nu hur jag får in reklamen högt upp på forumet istället. Jag vill inte längre ha den liggande till vänster, utan istället där pilen i bild 2 pekar. I och för sig frångår jag min princip om att alla sidor ska ha exakt samma uppbyggnad, men jag gör ett undantag i forumet till förmån för större och bredare bilder på vattenhjul och andra läckerheter.
Tidigare lade jag dit Google-koden i averall_footer. Hur gör jag nu?

Det skulle vara himla trevligt om jag fick hjälp med detta och gärna på ett språk jag förstår. :P
Bilagor
forum1.jpg
forum1.jpg (25.95 KiB) Visad 14857 gånger
forum2.jpg
forum2.jpg (25.89 KiB) Visad 14857 gånger
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Egen meny istället för phpBB3-loggan

Inlägg av Kjell »

Hej Zigge, det var en bra beskrivning, men jag tror att det ligger lite mer arbete för att du ska få det som du vill.
Jag har lite knappt om tid just nu, men vi ska se om dom andra kan hjälpa dig att se till att det fungerar som det ska.
Dvs. du lämnar ut koder på din meny och på ADSén, det gör du bäst i ett PM, till den som tar hand om det.
Det är ett antal filer som måste ändras för att ADSén ska fungera på alla sidor eller om du nöjder dig med index sidan.

Jag kan göra det, men inte just nu
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Zigge
Medlem
Medlem

Inlägg av Zigge »

Tack, det var bussigt! Egentligen behöver jag bara klämma in två sådana här, en för menyknapparna och hela bilden och en för Google-annonser.

<?php include("katalog/meny.php"); ?>
<?php include("katalog/reklam.php"); ?>

php-filerna som jag "includar" innehåller bara en HTML-tabell där jag klippt sönder en stor bild i mindre delar och placerat i en tabell. Menyknapparna är alltså bara bilder som jag kopplat till en "<a href...". Innehållet för filen med Google-annonserna har jag bara kopierat och klistrat in i en egen fil...smidigast så.

Jag har lärt mig en av finesserna med php, att man bara behöver redigera en fil för att ändra 100-tals sidor samtidigt, så den grejen kör jag friskt med. :P
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

ADS är ett mindre problem, du ser vart jag la den här denanför.
Men att ändra toppen till din meny kväver lite mer, måste ändra i SCC "headerbar" och i overall_header.html, blir det fel här så förstörs hela sidan.

<forumrot>\styles\prosilver\template\overall_header.html

Kod: Markera allt

</form>
            </div>
        <!-- ENDIF -->

<span class="corners-bottom"><span></span></span></div>

<?php include("katalog/reklam.php"); ?>

<div class="navbar">
            <div class="inner"><span class="corners-top"><span></span></span>

<ul class="linklist navlinks">
                <li class="icon-home"><a href="{U_INDEX}" accesskey="h">{L_INDEX}</a> <!-- BEGIN navlinks --> <strong>&#8249;</strong> <a href="{navlinks.U_VIEW_FORUM}">{navlinks.FORUM_NAME}</a><!-- END navlinks --></li>
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Kom och tänka på en sak till, du måste slå på möjligheten att köra php i mallar.
ACP -> Säkerhetsinställningar
Zigge
Medlem
Medlem

Inlägg av Zigge »

Jag ser att du ersatt en </div>-tagg med <?php include("katalog/reklam.php"); ?> i overall_header.html. Jag har prövat både med och utan </div>-taggen och jag har slagit på möjligheten att köra php i mallar, men inget händer. Jag har även testat att lägga google-koden direkt där.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

När ni uppdaterat imageset, template eller theme filer och får problem efter det, starta alltid med att tömma forumcachen (<forumrot>/cache) och browserchen.
Zigge
Medlem
Medlem

Inlägg av Zigge »

Hur tömmer jag forumchachen?

</div>-taggen som du plockat bort i koden ovan och ersatt med min <?php include... - Ska den verkligen bort?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Alla taggar ska vara kvar, din rad ska in före <div class="navbar">.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jag ittade en ADS mod för att ha efter första tråden, kan det vara något?
Den är inte ny, så du kan åka på att få ändra lite.
http://startrekguide.com/community/view ... =84&t=1512
Zigge
Medlem
Medlem

Inlägg av Zigge »

Tack, jag ska kolla!
Zigge
Medlem
Medlem

Inlägg av Zigge »

Tack, Kjell!!!
Jag var själv på rätt väg tidigare, men jag rensade aldrig forumcachen för jag visste inte vad som menades med det, så jag fick det inte att fungera. Efter några timmar phattade jag att alla philer skulle plockas bort ur katalogen "cach". Jag hade ingen aning om att filer sparades där och plötsligt var allt glasklart och ganska enkelt. :P
Nu kan jag göra vad jag vill och jag har redan slaskat ned forumet med reklam. :P
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

En liten småsak, i din menya så kan du lägga till href: till index.php också.
Om man är inne i forumet och trycker på den så kommer man till första sidan på forumet.
Zigge
Medlem
Medlem

Inlägg av Zigge »

Tack, än en gång!
Jo, jag ska lägga dit en href till index.
Skriv svar