http://24volt.eu
En gång i tiden (igår
Idag ser det inte alls lika trevligt ut. phpBB3-loggan med den blå bakgrunden är i och för sig snygg, men mina besökare tror ju att de hamnat "I en annan del av Köping" när de går till forumet och de kan inte längre navigera på hemsidan. Jag säger hemsida trots att jag menar hela webbplatsen och inte bara startsidan, för webbplats låter för nördigt och site låter för stort och snitsigt, så jag har helt enkelt en hemsida för folk som själva vill bygga vindkraftverk, vattenhjul, solfångare o.s.v. och den hemsidan består av ca: 100 sidor.
Så här ser det ut nu (andra bilden) och nu är ju besökarna fast i forumet och så vill vi inte ha det.
Fråga 1.
Hur konstigt det än låter (med tanke på hur lite jag kan om php-grejer å sånt) så var det inga som helst problem att göra den första trevliga varianten (bild 1). Allt jag gjorde var att lägga in lite HTML-taggar i overall_header + en fil med bilder och vips var det klart.
Nu har jag tittat på phpBB3:an overall_header och jag förstår inte en bokstav. Så jag vore tacksam om för tips hur jag löser detta. Var sätter jag in min lilla tabell <table> </table> i overall_header och vad plockar jag bort?
Fråga 2.
Mina besökare kanske inte tycker att Google-reklamen är lika trevlig, men själv tycker jag att den är väldigt trevlig.
Frågan är nu hur jag får in reklamen högt upp på forumet istället. Jag vill inte längre ha den liggande till vänster, utan istället där pilen i bild 2 pekar. I och för sig frångår jag min princip om att alla sidor ska ha exakt samma uppbyggnad, men jag gör ett undantag i forumet till förmån för större och bredare bilder på vattenhjul och andra läckerheter.
Tidigare lade jag dit Google-koden i averall_footer. Hur gör jag nu?
Det skulle vara himla trevligt om jag fick hjälp med detta och gärna på ett språk jag förstår.