åäö i länkar

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
leifl
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

åäö i länkar

Inlägg av leifl »

Hej,

har installerat phpbb 3.0 på en linuxserver. Forumet kommer enbart att användas internt på vårt företag. Servern är innanför vår branvägg, så jag kan inte sätta ut någon länk till forumet.

Problemet är att jag inte kan länka till filer med åäö i filnamnet. Filerna finns lagrade på en Windowsserver i samma nätverk. I Linuxservern körs apache2 och jag har mountat ett område från Windows-servern så att den syns via apacheservern. På så sätt kan jag länka till filerna på Windowsservern med http://intra/data/fil.txt, det fungerar utmärkt. Problem blir det när jag vill länka till filer som har åäö i filnamnet eller i underområdets namn, såhär: http://intra/data/filnamn med åäö.txt. Precis som på dethär forumet visas länken med åäö som text, inte som en länk.

Eftersom det finns rätt mycket filer på vår server som innehåller åäö kommer jag inte att kunna döpa om dem med en realistisk arbetsinsats.

Förslag på hur lösning mottas tacksamt!

Leif
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: åäö i länkar

Inlägg av Kjell »

Har för mig att det ska finnas en tecken konverterare för filnamn... kan bara rekomendera att söka på internet ang. det.
Här är en tråd om åäö i länkar: http://www.phpsidan.nu/forum_thread.php?id=7705&page=1
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
leifl
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av leifl »

Tack för tipset, Kjell.

Problemet är att jag inte alls är bevandrad i php-programmering. Jag fick vår LAMP-server installerad utan större bekymmer och t.o.m bytt charset i apache och i mounten till vår Windows-server så att filnamnen visas korrekt i en browser, men php-progammering är inte min styrka :wink:.

Jag testar däremot gärna, forumet är rätt nytt och innehållet i det är ännu ganska begränsat. Att få forumet att fungera skulle vara skapligt viktigt, annars måste jag att titta på någon annan lösning på vårt problem och det vill jag åtminstone inte än.

Jag misstänker att det kunde fungera om jag bara kunde visa länken i samma form som jag skriver in den, men tyvärr godkänns ju inte åäö i länknamnet. Var nånstans sker konvertering/kontroll av länkens uppbyggnad?

Alternativet att skriva in åäö som %e5 osv fungerar, men känns primitivt. Vår personal har skrivit filnamn med åäö i snart 10 år nu och att få bort den (o)vanan kan vara svårt.

/Leif
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Men det borde vara i functions.php eller functions_content.php som det ligger "preg_replace"
Jag ska ha ögonen öppna.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar