Eget utseende i version 3?

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Skriv svar
Användarens profilbild
bruse
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 2006-03-30 08:19
Svar: 0

Eget utseende i version 3?

Inlägg av bruse »

Vi kör idag v 2 av phpbb i vår förening, där jag lyckats få forumet att smällta in i övriga sajtens design.

Kommer det att bli lättare med v3 att anpassa designen, eller lika "rörigt" som v2?

Så här ser det ut idag: http://www.ss.se/forum/
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2937
Blev medlem: 2003-06-03 14:53
Svar: 0

Inlägg av Kail »

Det finns två teman, ett som är tabellbaserat och ett som bygger på CSS. Det är enklare att anpassa det tabellbaserade.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
karles
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2007-11-04 13:52
Svar: 0

Inlägg av karles »

hur integrerar man forumet i sin vanliga sida, så som ovanstående användare har gjort?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Inlägg av Kjell »

karles skrev:hur integrerar man forumet i sin vanliga sida, så som ovanstående användare har gjort?
Hej karles, velonoir har en mix av php och vanliga html sidor.
Jag skulle rekomendera att bygga med phpBB3 standarden.

Dvs. en php sida som pekar på flera html sidor och med tillhörande språk filer.

exempelvis
<forumroot>minsida.php
<forumroot>/styles/<stil>/template/minsida_1.html
<forumroot>/styles/<stil>/template/minsida_2.html
<forumroot>/language/en/minsida.php
<forumroot>/language/sv/minsida.php

Skulle kunna beskriva det i en ny tråd hur man bygger upp egna sidor i phpBB3.

Menyerna kan man bygga själv eller hämta redan färdiga.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
karles
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2007-11-04 13:52
Svar: 0

Inlägg av karles »

jag har redan en php baserad sida som fungerar som "ram" där php-scriptet hämtar oformaterade html sidor som visas i mitten, inuti "php-ramen". Jag vill alltså att när man trycker på en knapp i ramen som kallas forum så ska forumet visas inuti i ramen, precis som html-sidorna gör. Hur gör jag?
Förstår du hur ja menar?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Inlägg av Kjell »

Nej, jag förstår inte riktigt vad du menar.... har du ett exempel?
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
karles
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2007-11-04 13:52
Svar: 0

Inlägg av karles »

okej här är index-php sidan och just den koden som hämtar de oformaterade html-sidorna:

Kod: Markera allt

<div id="info">
<?
if(empty($_GET['sida'])){$_GET['sida']='start';}
include($_GET['sida'].".html");
?>
</div>
Gör jag mig tydlig?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Inlägg av Kjell »

Ja, med då är vi tillbaka till att göra sidor som smälter samman med phpBB3.
Samma logga på alla sidor osv.... sedan att ha en första sida (portal) är ju inte så svårt att gå i samma stil. För det du använder är ren php utan anpassning till phpBB3.

Ett exempel på samanslagning av en vanlig hemsida till phpBB3 har du här,
se menyn och klicka på sevärt eller vad du vill i menyn.

http://www.svagan.se
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
karles
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2007-11-04 13:52
Svar: 0

Inlägg av karles »

Alldeles för mkt nybörjare för att sätta det där i mitt sammanhang! tack ändå! Här är sidan som jag har ansvar för http://www.cruxfbg.se och där ser du hur den är uppbyggd. Hur får jag då så att forumet inte öppnas i en ny layout/sida utan öppnas inom ramarna?

tusen tack
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Inlägg av Kjell »

Tack, nu hänger jag med... det är en stort steg från första inlägget som var att du ville ha det som velonoir sida...
Edit: Har nu tittat på din sida och ser inte vad du kör med, är det Iframe eller frame som ligger i mitten?

sedan så borde <a href="http://www.cruxfbg.se/forum/">Forum</a>
peka på href="forum/index.php
Senast redigerad av Kjell den 2007-11-06 23:07, redigerad totalt 1 gång.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
karles
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2007-11-04 13:52
Svar: 0

Inlägg av karles »

Ja, ok, men hittade ingen lämplig tråd. Men kan du förklara hur jag ska fixa det eller är det väldigt komplicerat?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Inlägg av Kjell »

Har sovit på saken och jag blir fortfarande inte klokare... det du kör är vanlig hemsida med Javastyrning i menyerna.
Sedan så har vi "bredden" som du har valt, det är lite litet för att editorn m.m. ska få plats där på ett snyggt sätt.

Om jag vore dig så skulle jag göra om den sidan så att man utgår från phpBB3.

Lägg på en ram runt forumet
Lägg på din logga på forumet
Ändra bakgrunden i forumet
Ändra fägerna i forumet så det passar.
Sedan så anpassar du det du har idag till forumets utsende, det är ju inte skrämande mycket du har där och det blir inte så stor skillnad på utsendet mot vad du har idag.

Se här: http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?t=4631
och här: http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?t=4664

Ps. Inför nästa gång, snälla skapa en egen tråd så slipper man missförstånd.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster