Jag är med i en musikförening, NordVisa. Vi ska ha några funktioner på vår webbplats, t ex: Frågelåda. Forum för styrelsen/medlemmar med inloggning för att se innehållet. Kontaktforum (t x "Jag skriver texter och söker kompositör") och säkert några få till. Det är viktigt att besökare till t ex frågelådan kan använda den utan inloggning och att de enkelt kan få en överblick. Det kan vara besökare av alla åldrar och med olika datorvana.
Är php bra för detta?
Finns det alternativ?
Har någon tips om forum i bruk på ställen som liknar oss?
PHP är ett programmeringsspråk för webben, phpBB är en formprogramvara skriven i PHP. Kan du skriva PHP kommer kunna göra väldigt mycket, men jag antar att du menar phpBB.
Med phpBB kan du skapa forum med olika behörighetsnivå. Du kan göra forum som inte syns för dem som inte är med och helt öppna forum som även oregistrerade användare kan använda.
Sidan kommer se ungefär som denna sida och avsändaren kommer heta "gäst". Man kan inte se vem det är, men moderatorer kan se IP-numret.
Det finns alternativ. vBulletin verkar vara det populäraste och har fler funktioner, men är inte gratis som phpBB. Jag har inte testat alla gratisprogram, men av det jag sett är phpBB det bästa.
Visst, jag menade phpbb. Det verkar som om det klarar de olika beteenden vi behöver. När du svarade såg jag ju också den utmärkta bevakningsfunktionen med direktlänk till forumet/tråden. Det enda som jag har frågetecken för är hur lättanvänd den traditionella forumstrukturen är för en som aldrig provat. Men det är ju å andra sidan bara att testa + att skriva bra handledande instruktionstexter.