Bugg eller helt normalt?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
BjarneG
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Bugg eller helt normalt?

Inlägg av BjarneG »

Hejsan

Jag har testat att köra phpbb3, dels nyinstallation och dels nyinstallation med konvertering från phpbb2, och det händer några konstiga saker via konverteringen.

I kategorihanteringen så skall det inte finnas "Huvudkategori" i phpbb3, vilket det inte heller gjorde vid den rena nyinstalltionen. Men när jag gjorde en installation med konvertering så finns helt plötsligt "huvudkategori" med i kategorihanteringen i adminmenyn.

Som sagt, bugg eller helt normalt? :shock:
Mvh

Bjarne
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Det fungerar så här:

phpBB2
Kategori
- forum 1
- forum 2

phpBB3
Huvudkategori
- kategori 1 (var forum 1)
- kategori 2 (var forum 2)

Hela mischmaschet, alla kategorier och huvudkategorier, kallas sammantaget för "forum".
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
BjarneG
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av BjarneG »

Kail skrev:Det fungerar så här:

phpBB2
Kategori
- forum 1
- forum 2

phpBB3
Huvudkategori
- kategori 1 (var forum 1)
- kategori 2 (var forum 2)

Hela mischmaschet, alla kategorier och huvudkategorier, kallas sammantaget för "forum".
Nu hänger jag inte riktigt med, i phpbb3 när jag läser under kategorihanteringen står:
Kategoriadministration
I phpBB3 finns det inga huvudkategorier som i phpBB2, allt är kategoribaserat. Varje kategori kan ha ett obegränsat antal underkategorier och du kan bestämma om de ska kunna postas i eller inte (alltså om de ska bete sig som en gammal huvudkategori).
Men hur som helst, det jag tyckte var märkligt var att alternativet "huvudkategori" inte fanns under kategorihanteringen i min rena phpbb3 installation. Men när jag provade att konvertera en phpbb2 installation till min rena phpbb3 installation så kom helt plötsligt alternativet med under kategorihanteringen. Det var denna förändring som jag tyckte var märklig.

Det jag nu gör vilket jag tycker fungerar bra är att jag skapar kategorier med "ingen ovanliggande kategori" och därefter ytterligare kategorier under den översta. Då får jag mina kategorier och underkategorier. Men då uppstår en annan fråga, vad gör alternativet "huvudkategori" i kategorihanteringen? Skapar jag en kategori med den inställningen så syns den i admindelen men inte i forumdelen.

Har jag krånglat till det tillräckligt nu :lol:
Mvh

Bjarne
Skriv svar