Forumkrasch... filerna finns kvar men inte databasen...

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

micke1975
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Forumkrasch... filerna finns kvar men inte databasen...

Inlägg av micke1975 »

Som ni ser i rubriken så har forumet kraschat för min del. Nu är det så att alla filer finns kvar, vilket jag är glad över då dom innehöll en del moddar som jag inte har lust att göra om. Däremot så har hela databsen kraschat och det finns ingeting kvar av den. Och det är här som min fråga kommer in:

Går det att köra in en tom databas med rätt struktur och sedan skapa en användare direkt i databasen, eller är det för krångligt? Vet ju att en användare har flera fält i databasen så det kan bli lite halvjobbigt att göra detta. Men tanken är då att skapa en adminanvändare direkt via phpmyadmin eller liknande för att sedan börja ta in medlemmarna igen på forumet? Det jag vill undvika är en ominstallation av hela forumet nämligen...Då dom moddade filerna försvinner.. Ett annat alternativ är ju att göra en ominstallation av forumet för att seda byta ut filerna mot dom moddade... Men som sagt... i första hand så vill jag hellre skapa en användare direkt i databasen. Dock så ser jag ett problem där med att lösenorden i databasen är krypterade och då kommer det bli problem med att skriva in lösenord i rätt fält...

//Micke
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Krävde installationen av några av dina MODar att du körde SQL-frågor?
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
micke1975
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av micke1975 »

Ja en av dom gjorde det.. men det var en ganska enkel sådan då det handlade om att lägga till ett till fält för folks intressen... så det var ingen komplicerad sådan...
micke1975
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av micke1975 »

Bumpar upp tråden och lägger till lite ny ifno i ämnet då.. Det verkar som om databasen har klarat sig... tror vi.. problemet är bara att vi inte vet vart den ligger.. har hittat en del av filerna (dom för strukturen) men saknar fortafande filenrna för själva data & index.. så.. är det ngn här inne som vet vart databasen sparas?..
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Databasen är en som sagt en databas (se http://se.wikipedia.com för en definition) och lagras därför inte som en fil på samma sätt som .php-filerna phpBB använder sig av. Databasen är med stor sannolikhet intakt, och du kan komma åt den om du känner till namnet på databasen samt en databasanvändare (och dess lösenord) som har rätt att läsa från databasen.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
micke1975
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av micke1975 »

Hmm... ok, ja dom parametrarna har jag ju kvar i config filen.... ska testa att läsa från den och se vad jag kan komam fram till..

HAr du ngt bra förslag på kod som gör att jag kan ta hem hela databasen kanske ?

Han på webhotellet la upp forumet igen och då vet jag itne riktigt vad som hände med den databasen som han la upp. Vissa delar kan jag se och då ser jag att det är som det ska vara när man lägger upp det första gången.. Men kan t.ex. inte kolla på users tabellen för det ser ut så här då:

#1033 - Table './databasnamn.../phpbb_users' was created with a different version of MySQL and cannot be read
micke1975
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av micke1975 »

Kollade igenom den första backupen jag har på själva filerna för forumet... och tyvärr så är det så att databasnamnet är detsamma på den första backupen som det databasnamn som finns nu. Med andra ord så verkar det vara samma databas som innan, fast med nytt innehåll?! KAn det vara så att när dom körde in forumet igen så körde phpbb en drop av databasen för att skapa en ny ? OCh då försvann allt innehåll och ersattes med det nya.. som inte går att läsa heller för den delen... :cry:
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

phpBB kör inte en DROP på databasen, istället får du veta att det är problem.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
micke1975
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av micke1975 »

Ok.. ingen drop alltså.. Då borde rimligtvis innehållet finnas någonstans då.. Men vart :?
Skriv svar