Återställa databasen i phpMyAdmin

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Återställa databasen i phpMyAdmin

Inlägg av Sarah »

Halloj igen...

Jag startar en ny tråd eftersom det känns som att den gamla har spårat ur från det ursprungliga ämnet... ;o)

Jag har fortfarande inte fått till en återställning av databasen via admin-kontrollpanelen i forumet... Kan jag återställa den i phpMyAdmin istället?

/Sara
Användarens profilbild
yuriman
Medhjälpare
Medhjälpare

Inlägg av yuriman »

om du gjorde backupen i phpbb3 så kanske det inte funkar
men du kan ju testa
Yuriman
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Du gjorde ju backupen i 2.21 och nu har du 2.22? Kanske bäst att först installera 2.21'an och sen uppdatera när du fått in databasen. Det kan ju skilja mellan versionerna.

Du har väl inte samma config.php som du hade på förra stället? Proinet har inte localhost.

/J
Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sarah »

tumba25 skrev:Du gjorde ju backupen i 2.21 och nu har du 2.22? Kanske bäst att först installera 2.21'an och sen uppdatera när du fått in databasen. Det kan ju skilja mellan versionerna.

Du har väl inte samma config.php som du hade på förra stället? Proinet har inte localhost.

/J
Japp, eller ska jag uppdatera det gamla forumet till 2.22 och sen ta en ny backup och testa...

"Du har väl inte samma config.php som du hade på förra stället? Proinet har inte localhost."

Öhm... que? ;o)

/Sara
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Ja, det kan vara bra att prova uppdatera det gamla forumet. Och försöka installera från den backupen.

Jag provade att importera backupen till phpMyAdmin och det gick nästan bra. Det gick bra tills den stötte på ett 'ä'. Men det kan ha med min konfiguration att göra. Skapa en testdatabas i phpMyAdmin och importera din backup till den. Funkar det kan du göra samma till den skarpa databasen och sen radera testet.

Du har installerat phpBB på ditt nya hotell och den funkar? Då är det inte fel i config.php.

/J
Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sarah »

Om jag ska uppdatera det gamla forumet, vilken fil ska jag ladda ner från phpbb.com? Det finns tre stycken att välja på under "update files"; Changes files only, Patch file only och Code changes...

/Sara
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Tanka hem det fullständiga arkivet.
http://downloads.sourceforge.net/phpbb/phpBB-2.0.22.zip

/J
Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sarah »

...Och sen...?

/Sara
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Ehh, sen ja.

Du hade ju tillgång till ftp. Skapa en underkatalog till forumet. Ex nyforum/ och ladda upp arkivet dit. Sen packar du upp den där.
Kopiera config.php från gamla forumet till nya forumet. Öppna din browser och skriv
www.domänen/sökväg till nya forumet/install/update_to_latest.php
i adressfältet. Den uppdaterar databasen. Men den ändrar inte skriptsökvägen. Men det måste du ändå ändra manuellt sen på nya hotellet.

Sen raderar du katalogerna contrib och install. Och skapar en ny backup.

Nu far jag på en veckas semester. Någon annan hjälper dig säkert om du får mera problem med detta.

/J
Sarah
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Sarah »

Om jag laddar ner forumet som det ser ut nu med alla mappar och filer och allt via ftp, kan jag lägga in dom på nya forumets plats (alltså via ftp, precis som man gör med en ny version av en hemsida), eller blir det helt fel då...?

/Sara
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Japp, det kan du göra. Men du ska inte skriva över config.php om du pratar om ett installerat system.

Om du har installerat phpBB-2.22 där kan det bli fel med databasen.
Skriv svar