Lägga till medlemmar i grupp

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

LenaTh
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Lägga till medlemmar i grupp

Inlägg av LenaTh »

Jag har nyligen övertagit webmasterrollen för en föreningssida med tillhörande forum. En del förändringar behöver göras, bl a behöver jag en kategori i forumet som är stängd (och dold) för de flesta och bara tillgänglig för en viss grupp. Jag har skapat denna kategori, och så gjorde jag en användargrupp, som fått rättigheterna till kategorin. Sen vet jag inte om det är jag som antingen är blind eller dum, men jag hittar ingenstans hur jag ska gå tillväga för att lägga till medlemmar i gruppen? Jag kan förvisso ge varje medlem för sig rättigheter till kategorin, men det verkar inte särskilt rationellt...

För länge sedan drev jag ett YABB-forum, och jag vill minas att administrationen där var betydligt mer intuitivt utformad, och eftersom det gått en del år sedan och phpBB numera så totalt dominerar trodde jag att det skulle vara minst lika bra på den punkten, troligen bättre. Jag måste säga att jag känner mig lite besviken.

Men om jag kunde få hjälp med mitt lilla problem nu, så vore jag tacksam, forumet i sig är jag annars vädigt nöjd med!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Hej Lena!

Det här med att lägga till användare är ganska korkat utformat i phpBB2 eftersom du inte kan göra det i adminpanelen, istället måste du hitta gruppen genom att gå till groupcp.php ("användargrupper" i menyn) och slå upp gruppen, där kan du sedan lägga till fler gruppmedlemmar.

Det kommer ske en hel del förbättringar iom phpBB3, bl a hur administrationspanelen är utformad.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
LenaTh
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av LenaTh »

Tack för snabbt svar! Då var den detaljen löst iaf...:)
Skriv svar