börja allt från början
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
börja allt från början
Som alla vet jag har mitt forum som har den värsta problemet .
JAg har nu trötnat på den så att jag vill skapa ett nytt forum.
Jag har tänkt mig att börja om från börja men frågan är att jag vil nu installera phpBB-3.0.B5 och börja allt från början.
Vad är det enklaste? ska man bara ladda upp filerna till Ftp??
Men, i princip...
1. Skapa databasen, men det går även bra med en redan använd databas... tack vara prefixsystemet, men se till att välja ett unikt prefix.
2. Ladda upp filerna.
3. Besök din sida, installationen startar automatiskt
4. Följ anvisningar avseende vad som ska göras under installationen, och när det hela är klart... radera installationskatalogen.
5. Mycket nöje...
/marcus
PS!
Support gör phpBB3-Beta5 kan vi inte garantera, men kan vi hjälpa till så gör vi säkert det... eller någon annan som kan phpBB3.
Detta är ju som bekant ett "alla hjälper alla"-forum.
DS!
- John Hjorth
- Extra aktiv medlem

- Kontakt:
Just nu verkar det inte ligga något forum alls på din server...Naturen skrev:Hej Marcus...
Tack för hjälpen men jag har nu laddat upp de, men när jag öppnar forumet så kommer det: Sidan kan inte hittas
Och vad är ett unikt prefix??
"unikt prefix" betyder att du i en och samma databas kan har flera forum (t.ex.). Och har du det måste phpBB veta vilka tabeller som hör till forumet.
T.ex phpBB2 har phpbb2_ som prefix, men ska du har två phpBB2 i samma databas måste de ha olika prefix för databastabellerna. Då han du ändra så att prefixen är "forum1_" och "forum2_".
/marcus
Index of /
Name Last modified Size Description
--------------------------------------------------------------------------------
Parent Directory 27-Apr-2007 21:33 -
cgi-bin/ 27-Apr-2007 14:43 -
och jag´har rensat all databases jag hade så att jag har inga databas nu.
Undrar om vilken prefix jag ska ha om jag ska skapa en nu databas??
- John Hjorth
- Extra aktiv medlem

- Kontakt:
Hvad betyder "rensat" sammenholdt med at du skriver at du nu ingen databaser har?
Hvis du har slettet alle databaser, skal du naturligvis oprette en ny og køre installationen igen.
Hvis du har slettet tabellerne i databasen, skal du blot køre installationen uden at ændre ved det prefix, som phpBB 3.0 foreslår.
docs/FAQ.html :
If you cannot install phpBB3 the chances are you will be unable to administer or update it.
Hejsa John HjorthJohn Hjorth skrev:Hejsa Naturen,
Hvad betyder "rensat" ammenholdt med at du skriver at du nu ingen databaser har?
Hvis du har slettet alle databaser, skal du naturligvis oprette en ny.
Hvis du har slettet tabellerne i dtabasen, skal du blot køre installationen uden at ændre ved det prefix, som phpBB 3.0 foreslår.
Rensat betyder att jag har Raderat allt eller tagit bort allt.
Ja jag måsste skapa en ny databass och ska prefixen hetta phpbb 3.0
- John Hjorth
- Extra aktiv medlem

- Kontakt:
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
hmmm vad kan ni grantera mig dåKail skrev:Naturen: Var medveten om att phpBB3 enbart finns som beta än och mycket ändringar i databasens struktur kan komma att ske. Det finns INGA garantier att ditt forum med alla inlägg kommer att gå att uppdatera till RC (release candidate) och senare full version!
- John Hjorth
- Extra aktiv medlem

- Kontakt:
- John Hjorth
- Extra aktiv medlem

- Kontakt:
Spøg til side hér, hvad Jakob har skrevet ovenfor om garantier for muligheder for opdatering er ganske korrekt.
dhn har skrevet følgende på area51 28. januar 2007 kl. 19:08 :
Yderligere skal du sætte dig ind i reglerne for at få support på .com, hvis du vil drive et board, der oprindeligt er startet som en Beta version (NUL support EVER). Jeg kender ikke reglerne på dette site for support.dhn skrev:dackofdoom skrev: But I think if theres a beta4-5 script, then theres probably going to be a 5-RC1
Yes. It is actually quite easy to do the update packages and we want to get all the testing we need.
Kort sagt : Du er nødt til at læse selv. Man kan ikke forvente, når man begynder at arbejde med Beta software af denne kompleksitet, at man "bare kan begynde", og så stille alverdens supportspørgsmål hér. Det er krævende for brugeren, og brugeren må således forventes at have gjort alt hvad en mønster-bruger gør, nemlig at studere AL dokumentation nøje selv, både i selve pakken og online på http://www.phpbb.com, og bruge søgefunktionen i 3.0 supportforummet på .com. Alene at læse al dokumentation i pakken og online på http://www.phpbb.com kan du godt afsætte nogle timer til, men de er givet godt ud.
Jeg tør næsten garantere dig, at hvis du ikke gør sådan, så brækker du halsen på dit forehavende.