Formatera tidstämpel "rätt"
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
-
Micke_Andersson
- Ny medlem

Formatera tidstämpel "rätt"
Tjena
Jag håller på med en sida innehållandes phpBB.
Nu har jag gjort så att inlägg från ett utav forumen visas på en annan sida (som inte tillhör forumet), men ligger på samma server.
Såhår långt är det inga problem att skriva ut författare, texten osv, men har inte kommit på hur jag ska göra med tidstämpeln, då inlägget skrevs.
Jag skulle vilja använda samma funktion som används på forumet, så att datumet formateras enligt de villkor man ställt in i adminpanelen.
Jag har hittat en funktion som heter "create_date" och ligger i "includes/functions.php".
Min fråga alltså hur ska jag göra för att använda den här funktionen? Fältet i databasen heter "post_time", vilket jag nu vill formatera "rätt".
Tack på förhand!
Jag håller på med en sida innehållandes phpBB.
Nu har jag gjort så att inlägg från ett utav forumen visas på en annan sida (som inte tillhör forumet), men ligger på samma server.
Såhår långt är det inga problem att skriva ut författare, texten osv, men har inte kommit på hur jag ska göra med tidstämpeln, då inlägget skrevs.
Jag skulle vilja använda samma funktion som används på forumet, så att datumet formateras enligt de villkor man ställt in i adminpanelen.
Jag har hittat en funktion som heter "create_date" och ligger i "includes/functions.php".
Min fråga alltså hur ska jag göra för att använda den här funktionen? Fältet i databasen heter "post_time", vilket jag nu vill formatera "rätt".
Tack på förhand!
Man kan inte hitta datumformatet i någon php fil, formatet finns i databasen
för att få ut datumformatet som används som normalinstälning så ska du ha hämta följande ur databasen:
$sql = 'SELECT * FROM `phpbb_config` WHERE `config_name` = "default_dateformat"
då får du fram vilket datumformat som används...
om jag nu förstog frågan rätt...
för att få ut datumformatet som används som normalinstälning så ska du ha hämta följande ur databasen:
$sql = 'SELECT * FROM `phpbb_config` WHERE `config_name` = "default_dateformat"
då får du fram vilket datumformat som används...
om jag nu förstog frågan rätt...
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
-
Micke_Andersson
- Ny medlem

Precis...
Tack för svaret.
Precis som du säger var jag ute och cyklade lite grann.
Det fungerar nu precis som jag vill.
En följdfråga bara, hur fixar jag så att veckodag och månad skrivs ut på svenska?
Har testat med set_locale() och lite andra saker utan framgång.
Tack på förhand!
Precis som du säger var jag ute och cyklade lite grann.
Det fungerar nu precis som jag vill.
En följdfråga bara, hur fixar jag så att veckodag och månad skrivs ut på svenska?
Har testat med set_locale() och lite andra saker utan framgång.
Tack på förhand!
laddar hem svenska spårket 
ne, man får typ göra:
sen för att skriva ut:
ne, man får typ göra:
Kod: Markera allt
$dagar = array("Söndag", "Måndag", "Tisdag", "Onsdag", "Torsdag", "Fredag", "Lördag" );Kod: Markera allt
echo $dagar[date("w")]Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
-
Micke_Andersson
- Ny medlem

;)
Löste det med set_locale() och sen strftime().
Det funkar bra.
Nu har jag ytterliggare en sak som jag behöver hjälp med, jag tar det här istället för att skapa en ny tråd.
Var ligger funktionen som formaterar texten med bbCode
Jag har ju som sagt sidor som ligger utanför forumet, men som plockar vissa inlägg och visar.
Problemet är att jag vill ha dessa bbCode-formaterade.
Bör väl vara en funktion som ligger någonstans?
Det funkar bra.
Nu har jag ytterliggare en sak som jag behöver hjälp med, jag tar det här istället för att skapa en ny tråd.
Var ligger funktionen som formaterar texten med bbCode
Jag har ju som sagt sidor som ligger utanför forumet, men som plockar vissa inlägg och visar.
Problemet är att jag vill ha dessa bbCode-formaterade.
Bör väl vara en funktion som ligger någonstans?
-
Micke_Andersson
- Ny medlem

Det har jag också listat ut 
Problemet är bara att när jag inkluderar den och sen kör den här funktionen, så sprutas "hacking attempt" ut på sidan.
Möjligt att det går om man lägger in define(phpBB, true) högst upp, eller använder sig av dom är tomma templates som finns på deras hemsida.
Får testa imorrn.
Tack och Bock!
Problemet är bara att när jag inkluderar den och sen kör den här funktionen, så sprutas "hacking attempt" ut på sidan.
Möjligt att det går om man lägger in define(phpBB, true) högst upp, eller använder sig av dom är tomma templates som finns på deras hemsida.
Får testa imorrn.
Tack och Bock!
mm kan behövas 
högst upp i den bbcode.php
;P
nästan rätt 
högst upp i den bbcode.php
Kod: Markera allt
if ( !defined('IN_PHPBB') )
{
die("Hacking attempt");
}Kod: Markera allt
define('IN_PHPBB', true);Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
-
Micke_Andersson
- Ny medlem

Hmm
Tja
Inget jag provat funkar.
Får inte inlägget formaterat schysst.
Någon som vet hur jag ska lösa det här?
Jag har tidigare användt vBulletin ett antal gånger.
Där är det relativt enkelt att göra det här, formatera inlägg utanför forumet genom deras vbCode.
Det bör ju gå att kalla på "rätt" funktion och därmed få inlägget formaterat, eller hur?
Är tacksam för den hjälp jag kan få!
Inget jag provat funkar.
Får inte inlägget formaterat schysst.
Någon som vet hur jag ska lösa det här?
Jag har tidigare användt vBulletin ett antal gånger.
Där är det relativt enkelt att göra det här, formatera inlägg utanför forumet genom deras vbCode.
Det bör ju gå att kalla på "rätt" funktion och därmed få inlägget formaterat, eller hur?
Är tacksam för den hjälp jag kan få!
Hm, varför använder du inte topics_anywhere-hacket?
http://www.phpbbhacks.com/download/2057
http://www.phpbbhacks.com/download/2057
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!