Installationsproblem

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

ErikG
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Installationsproblem

Inlägg av ErikG »

Jag har installerat phpBB på spray (gratis) utan problem.
Nu har jag ett webbhotell http://www.cliche.se som säger att de har erfarenhet av att köra phpBB på sina servrar, de har stöd för GD o MySQL.
Dock får jag det inte att fungera!
Finns här någon som kan detta med sql rättigheter osv, så jag vet vad jag skall fråga leverantören?

Jag har försökt ladda upp standard vers. av phpBB 2.0.7 och får hela tiden:
Warning: mysql_connect(): Lost connection to MySQL server during query in /home/virtual/comfort26.se/public_html/phpBB2/db/mysql4.php on line 48

Warning: mysql_error(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /home/virtual/comfort26.se/public_html/phpBB2/db/mysql4.php on line 330

Warning: mysql_errno(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /home/virtual/comfort26.se/public_html/phpBB2/db/mysql4.php on line 331
phpBB : Critical Error
Could not connect to the database

Suck, några idéer?
Jag hade velat vara igång till vår klubblanserin imorgon fredag, men det ser mörkt ut...
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Är du säker på att de kör MySQL 4.x.x? De kan lika gärna köra MySQL 3.x.x

Det verkar nämligen vara något databasfel.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
ErikG
Ny medlem
Ny medlem

suck

Inlägg av ErikG »

Dålig info från leverantören...
De sa först att inloggningsnamnet till databasen var samma som databasnamnet men det var det inte. Det var hela felet!

Nu lirar det!
Jag har installerat Integramod en förmoddad version av phpBB. Jäkligt bra men ack så mycket att översätta. Den har inbyggda språkanteringsmöjligheter men de funkar inte riktig för mig så det blir till att översätta lang filerna i alla fall.
Den dumma texteditorn defaultar till mac roman som standard textuppsättning, men php vill tydligen ha Latin 1, så allt som oftast så glömmer jag och ändra till Latin och då blir det liksom inget snyggt.
Nåja två steg framåt och ett tillbaks :-)

Översättningen kommer jag att dela med mig av hos integramod den dagen då den blir riktigt färdig.

Erik
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Ok... har de moddat den så hårt att inte heller språkpaketet som phpbb.com tillhandahåller är en bra start?

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar