Installationsproblem phpBB2

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Speedy
Medlem
Medlem
Svar: 0

Installationsproblem phpBB2

Inlägg av Speedy »

Hej,

jag använder mig av access och har skapat en domän med namnet
forum, jag använder dbn som följde med zippen. (ms_access_primer.mdb).

On the install page I enter the following info:

English
MS Access [ODBC ]
Install
---
Server/Host: Localhost (har även provat att ha denna tom och att ha domännamnet)

database name: (database name: ska man skriva DSN namnet eller databasens faktiska namn här?)

username & password: tomma
prefix: phpbb_
---
admin email: epost@domän.com
domain: http://www.domän.com
port: 80
script: /phpbb2/
admin name: Admin
password: admin!
confirm: admin!

Men när jag klickar på install så blir det följande felmess:
Warning: odbc_connect(): SQL error: [Microsoft][ODBC Driver Manager] Datakällan hittades inte och ingen standarddrivrutin är angiven, SQL state IM002 in SQLConnect in g:\home\sundbybergsbgk.com\html\phpBB2\db\msaccess.php on line 55
phpBB : Critical Error

Could not connect to the database

DEBUG MODE

SQL Error : Error

line 55: $this->db_connect_id = ($this->persistency) ? odbc_pconnect($this->server, $this->user, $this->password) : odbc_connect($this->server, $this->user, $this->password);

Någon som kan se vad jag gör för fel?

/Stefan
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Står så här i manualen ang. database name:

"For ODBC databases you should enter the DSN here"

EDIT: Hittade detta också... (var lite för snabb nyss)
2.2: MS Access 2000/XP
Before you install phpBB 2.0, you need to create a Data Source Name. The exact way to do this will depend on your hosting provider; if you are unsure you should check with them before proceeding. In general though, you should create a System DSN which points to the location where you have stored an unzipped copy of the ms_access_primer.mdb file ( ms_access_primer.zip can be found in db/schemas/). The name you give this DSN will be used during installation. Do not proceed until this step is complete!

Please note that MS Access support is not designed for busy boards. If you anticipate more than one or two users being online at any given time, you should upgrade to a more robust server solution.
/Marcus
Speedy
Medlem
Medlem

Inlägg av Speedy »

Då har jag gjort rätt ju :( har satt lösenord på dbn
nu också funkar inte i alla fall.
vad kan då vara fel?
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Sorry, ingen erfarenhet av att köra mot accessdatabas... mer än i ASP4... men varför inte skaffa en mysql-server?

Du verkar ju köra på localhost, så då kan du ju kanske göra som du vill... Access kan ju exportera till SQL...

/marcus
Skriv svar