Thumbnail i attach_mod_240

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 2.0.x.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Gyrulf
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-10-19 15:06
Svar: 0

Thumbnail i attach_mod_240

Inlägg av Gyrulf »

Hej

Jag ställde in att det skall visas Thumbnails för bilder i admin panelen "konfigurera specialkategorier", det står att GD-Extension skall användas om man inte har "Imagick" installerat och det fungerar bra i fotoalbumet (album_v2053). Men nu får jag följande fel meddelande:
Katalog '../files/thumbs' är inte skrivbar. Du behöver skapa sökväg för uppladdning chmod till 777 (eller ändra ägare till httpd-server ägare) för att kunna ladda upp filer.
Om du enbart har ftp-access ändra då 'Attributen' på katalogen till rwxrwxrwx.
Nu är det bara det att dessa inställningar har jag redan på denna folder, se bild nedan.
Bild

Har någon stöt på detta tidigare och vet om det finns någon lösning? Alternativt är det lönt att leta reda på "Imagick" och installera det om ingen annan lösning finns? (jag använder webbhotell och kan inte styra över installation av programvara på servern.)
Lars :cool:

Webbmaster på http://www.gyrulf.se
Användarens profilbild
WickeD
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 979
Blev medlem: 2004-11-08 12:17
Svar: 0

Inlägg av WickeD »

Lustigt att du tar upp detta, jag provade samma i dag och fick samma felmeddelande, att jag ska ändra till 777, jag gick in och kollade och då såg jag att den mappen hade rättigheter 777 redan.

Så jag vet inte om det är någon bugg någon stans.

Vist har du ditt php på Surftown?

Det har jag och jag undrar om det är något hos dom som gör detta.
Bästa hälsningar - Mikael Andersson

Välkommen till: http://www.bikersite.se - Träffpunkten för svenska bikers!
Användarens profilbild
Gyrulf
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-10-19 15:06
Svar: 0

Inlägg av Gyrulf »

Ja jag använder SurfTown.
Men jag tror inte att det har med det att göra. Jag menar GD fungerar ju i fotoalbumet och det har en upload katalog, som borfe funka liknande med cache-katalogen.
Jag hoppas på ett fel i koden, för då finns det säkert någon som kan hitta det om det inte redan är känt. Php är inte min starka sida det är bättre med Java och JavaScript :wink:
Lars :cool:

Webbmaster på http://www.gyrulf.se
Användarens profilbild
WickeD
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 979
Blev medlem: 2004-11-08 12:17
Svar: 0

Inlägg av WickeD »

Jag är inte heller så haj på php, men det varkar ju konstigt att det inte fungerar varken för dig eller för mig.

Jo det är sant att det fungerar även för mig med Albumets upload mapp.

Vi får se om Holger har någon bra ide :D
Bästa hälsningar - Mikael Andersson

Välkommen till: http://www.bikersite.se - Träffpunkten för svenska bikers!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Tyvärr har jag ingen aning om vad detta beror på! Kan du byta språk till engelska så att jag kan se var detta meddelandet genereras? Jag hittade ingen sådan text i album-text-filerna!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
WickeD
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 979
Blev medlem: 2004-11-08 12:17
Svar: 0

Inlägg av WickeD »

Kanske Gyrulf kan byta till Engelskt språk, jag har tagit bort det från min sida.
Bästa hälsningar - Mikael Andersson

Välkommen till: http://www.bikersite.se - Träffpunkten för svenska bikers!
Användarens profilbild
Gyrulf
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-10-19 15:06
Svar: 0

Inlägg av Gyrulf »

Detta är vad som står i "Manage Special Categories" för de inställningar jag pratar om:
Create Thumbnail
Always create a Thumbnail. This feature overrides nearly all Settings within this Special Category, except of the Maximum Image Dimensions. With this Feature a Thumbnail will be displayed within the post, the User can click it to open the real Image.
Please Note that this feature requires Imagick to be installed, if it's not installed or if Safe-Mode is enabled the GD-Extension of PHP will be used. If the Image-Type is not supported by PHP, this Feature will be not used.
och detta är felneddelandet jag får när jag väljer Yes/Ja och lickar på "Test settings":
Directory '../files/thumbs' is not writeable. You'll have to create the upload path and chmod it to 777 (or change the owner to you httpd-servers owner) to upload files.
If you have only plain ftp-access change the 'Attribute' of the directory to rwxrwxrwx.
och som sagt jag har redan rättigheterna till 'thumbs' instälda till 777.
Lars :cool:

Webbmaster på http://www.gyrulf.se
Användarens profilbild
WickeD
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 979
Blev medlem: 2004-11-08 12:17
Svar: 0

Inlägg av WickeD »

Har du läst det jag har skrivit här: http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic ... 0952#10952

Jag tror du och jag har samma problem.
Bästa hälsningar - Mikael Andersson

Välkommen till: http://www.bikersite.se - Träffpunkten för svenska bikers!
Användarens profilbild
Gyrulf
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-10-19 15:06
Svar: 0

Inlägg av Gyrulf »

Ja det förklarade ju ett och annat, men jag funderar...
Det står ju i inställningen att
if Safe-Mode is enabled the GD-Extension of PHP will be used
och det är ju vad SurfTown skriver i sitt mail till dig och då borde ju GD fungera och jag tjänar inget på att installera "Imagick".

Det verkar fortfarande inte stämma, vi borde få problem med fotoalbumen om GD inte fungerar överhuvud taget och så är inte fallet.
Lars :cool:

Webbmaster på http://www.gyrulf.se
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 11:19
Svar: 0

Inlägg av PazZze »

då båda ämnena handlar om samma problem så tar jag och låser detta inlägg och kastar bort nyckel :twisted:

fast inte alltför långt borta, så jag kan få tag på den igen :wink:
http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?t=1955
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster