Fundering kring snö flingor på sin sida

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 2.0.x.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Gyrulf
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-10-19 15:06
Svar: 0

Inlägg av Gyrulf »

Ja, jag har provat.

Vi skippar "doc_height" helt och hållet och ersätter hela uttrycker med ett positivt tal så ignoreras skärmen upplösning helt.

Kod raden blir då, ex:

Kod: Markera allt

if (yp[i] > 150) {
150 är den siffra du ändrar tills du är nöjd.

----------------------------------------------------------------------------------
Alternativ, om man vill göra koden mer flexibel:

Ersätt hela scriptet med denna kod:

Kod: Markera allt

<script type="text/javascript">

/******************************************
* Snow Effect Script- By Altan d.o.o. (http://www.altan.hr/snow/index.html)
* Visit Dynamic Drive DHTML code library (http://www.dynamicdrive.com/) for full source code
* Last updated Nov 9th, 05' by DD. This notice must stay intact for use
******************************************/
  
  //Configure below to change URL path to the snow image
  var snowsrc="snow.gif"
  // Configure below to change number of snow to render
  var no = 12;
  // Configure whether snow should disappear after x seconds (0=never):
  var hidesnowtime = 0;
  // Configure how much snow should drop down before fading ("windowheight" or "pageheight")
  var snowdistance = "windowheight";
  // Configure how far in pixels snow should fall down before fading (0=disabled)
  var fall = 150;

///////////Stop Config//////////////////////////////////

  var ie4up = (document.all) ? 1 : 0;
  var ns6up = (document.getElementById&&!document.all) ? 1 : 0;
  
	function iecompattest(){
	return (document.compatMode && document.compatMode!="BackCompat")? document.documentElement : document.body
	}
	
  var dx, xp, yp;    // coordinate and position variables
  var am, stx, sty;  // amplitude and step variables
  var i, doc_width = 800, doc_height = 600;
   
  if (ns6up) {
    doc_width = self.innerWidth;
    doc_height = self.innerHeight;
  } else if (ie4up) {
    doc_width = iecompattest().clientWidth;
    doc_height = iecompattest().clientHeight;
  }
  
  dx = new Array();
  xp = new Array();
  yp = new Array();
  am = new Array();
  stx = new Array();
  sty = new Array();
  snowsrc=(snowsrc.indexOf("dynamicdrive.com")!=-1)? "snow.gif" : snowsrc
  for (i = 0; i < no; ++ i) {  
    dx[i] = 0;                        // set coordinate variables
    xp[i] = Math.random()*(doc_width-50);  // set position variables
    yp[i] = Math.random()*doc_height;
    am[i] = Math.random()*20;         // set amplitude variables
    stx[i] = 0.02 + Math.random()/10; // set step variables
    sty[i] = 0.7 + Math.random();     // set step variables
		if (ie4up||ns6up) {
      if (i == 0) {
        document.write("<div id=\"dot"+ i +"\" style=\"POSITION: absolute; Z-INDEX: "+ i +"; VISIBILITY: visible; TOP: 15px; LEFT: 15px;\"><a href=\"http://dynamicdrive.com\"><img src='"+snowsrc+"' border=\"0\"><\/a><\/div>");
      } else {
        document.write("<div id=\"dot"+ i +"\" style=\"POSITION: absolute; Z-INDEX: "+ i +"; VISIBILITY: visible; TOP: 15px; LEFT: 15px;\"><img src='"+snowsrc+"' border=\"0\"><\/div>");
      }
    }
  }
  
  function snowIE_NS6() {  // IE and NS6 main animation function
    doc_width = ns6up?window.innerWidth-10 : iecompattest().clientWidth-10;
		doc_height=(window.innerHeight && snowdistance=="windowheight")? window.innerHeight : (ie4up && snowdistance=="windowheight")?  iecompattest().clientHeight : (ie4up && !window.opera && snowdistance=="pageheight")? iecompattest().scrollHeight : iecompattest().offsetHeight;
    for (i = 0; i < no; ++ i) {  // iterate for every dot
      yp[i] += sty[i];
	  if (fall != 0) {
      	if (yp[i] > fall) {
        	xp[i] = Math.random()*(doc_width-am[i]-30);
        	yp[i] = 0;
        	stx[i] = 0.02 + Math.random()/10;
        	sty[i] = 0.7 + Math.random();
		}
      }
	  else {
	  	if (yp[i] > doc_height-50) { 
        	xp[i] = Math.random()*(doc_width-am[i]-30); 
        	yp[i] = 0; 
        	stx[i] = 0.02 + Math.random()/10; 
        	sty[i] = 0.7 + Math.random();
		} 
      }
      dx[i] += stx[i];
      document.getElementById("dot"+i).style.top=yp[i]+"px";
      document.getElementById("dot"+i).style.left=xp[i] + am[i]*Math.sin(dx[i])+"px";  
    }
    snowtimer=setTimeout("snowIE_NS6()", 10);
  }
  
	function hidesnow(){
		if (window.snowtimer) clearTimeout(snowtimer)
		for (i=0; i<no; i++) document.getElementById("dot"+i).style.visibility="hidden"
	}
	
if (ie4up||ns6up){
    snowIE_NS6();
		if (hidesnowtime>0)
		setTimeout("hidesnow()", hidesnowtime*1000)
		}
		
</script>
Man har nu fått en config möjlighet till, snön faller över hela skärmen/sidan som tidigare eller snön faller så långt ner som du själv vill på sidan (oavsett om du valt "windowheight" or "pageheight").
Inställningen gör du i den sista raden av config arean ovanför "Stop Config". Skriver du 0 är funktionen avstängd och det snöar överallt.

Lycka till med snöröjningen :wink:
Lars :cool:

Webbmaster på http://www.gyrulf.se
Användarens profilbild
WickeD
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 979
Blev medlem: 2004-11-08 12:17
Svar: 0

Inlägg av WickeD »

TACK så mycket för all hjälp med detta "snö problem" :D

Nu fungerar det jätte bra! :D

Bästa hälsningar
Mikael Andersson
Bästa hälsningar - Mikael Andersson

Välkommen till: http://www.bikersite.se - Träffpunkten för svenska bikers!
Användarens profilbild
WickeD
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 979
Blev medlem: 2004-11-08 12:17
Svar: 0

Inlägg av WickeD »

Jag kom att tänka på en sak, är det är så att denna Mod nu fungerar i andra webläsare än den Internet Explorer som jag använder?

Är det någon som använder någon annan webläsare än Internet Explorer så får dom gärna ta en titt på min sida och se om dom kan se snön som faller överst på sidan och sedan skriva en rad här om hur det gick.

Vore tacksam för lite test hjälp här!
Bästa hälsningar - Mikael Andersson

Välkommen till: http://www.bikersite.se - Träffpunkten för svenska bikers!
Lotta
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2005-11-16 12:27
Svar: 0

Inlägg av Lotta »

Det funkar i opera 8.5, men inte i firefox 1.5
Användarens profilbild
WickeD
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 979
Blev medlem: 2004-11-08 12:17
Svar: 0

Inlägg av WickeD »

Hur ser det ut i firefox 1.5 ?

Syns det inget alls?
Bästa hälsningar - Mikael Andersson

Välkommen till: http://www.bikersite.se - Träffpunkten för svenska bikers!
Lotta
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2005-11-16 12:27
Svar: 0

Inlägg av Lotta »

I firefox syns bara en snöflinga som är alldeles stilla i vänstra hörnet.
Användarens profilbild
WickeD
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 979
Blev medlem: 2004-11-08 12:17
Svar: 0

Inlägg av WickeD »

Okej!

Tack för du tog dig tid!
Bästa hälsningar - Mikael Andersson

Välkommen till: http://www.bikersite.se - Träffpunkten för svenska bikers!
Användarens profilbild
Gyrulf
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-10-19 15:06
Svar: 0

Inlägg av Gyrulf »

Hej WickeD

Snö skriptet skall fungera i Mozilla Browsers. Det fungerar på min sida http://www.gyrulf.se/phpBB2/.

Det konstiga är att du har flera '<BODY>' tags på din sida och det verkar inte stämma.
Du har ramat in ditt snow-script med '<body> </body>' det skall inte se ut så. Scriptet skall ligga direkt under '<body bgcolor="#" text="#" link="#" vlink="#" onload="hideLoadingPage()" />'
(Och vad gör den sista '/' där? Den hör nog inte hemma där alls.)

Jag vill inte kritisera, MEN, du börjar få många funktioner och dina script ligger utspridda huller om buller. Om du inte redan känner att det är ett h-vete att hitta rätt i koden kommer det snart att vara så. Jag skulle samla alla script efter varandra precis före '</head>' (där phpbb2 har lagt sina original-script)
OBS för utom snow-scriptet, det måste ligga i sidans BODY för att fungera.

Hoppas du får det att fungera, fråga på annars.
Lars :cool:

Webbmaster på http://www.gyrulf.se
Användarens profilbild
WickeD
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 979
Blev medlem: 2004-11-08 12:17
Svar: 0

Inlägg av WickeD »

Du får mer än gärna kritisera, det är bara bra att höra vad andra tycker och tänker.

Jag har bara följt install anvisningarna som har gjort det lite rörigt i denna fil.

Men jag ska ta itu med det när jag har fått till felet jag håller på med här: http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?t=1955

Jag flyttade koden som hanterar snön dit du sa och det blev ju bättre så :D

Tack för hjälpen!!
Bästa hälsningar - Mikael Andersson

Välkommen till: http://www.bikersite.se - Träffpunkten för svenska bikers!
Användarens profilbild
Gyrulf
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-10-19 15:06
Svar: 0

Inlägg av Gyrulf »

Ja nu faller snön på samma sätt i både Firefox och iExplorer och då kan man vara ganska säker på att det funkar i alla andra browsers också, så vida inte någon sitter och surfar med "Mosaic 3.0" :wink:
Lars :cool:

Webbmaster på http://www.gyrulf.se
Användarens profilbild
WickeD
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 979
Blev medlem: 2004-11-08 12:17
Svar: 0

Inlägg av WickeD »

Kanon bra! :D

Ja det är nog inte så många som tittar in på min sida med en sådan webläsare.
Bästa hälsningar - Mikael Andersson

Välkommen till: http://www.bikersite.se - Träffpunkten för svenska bikers!
Användarens profilbild
WickeD
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 979
Blev medlem: 2004-11-08 12:17
Svar: 0

Inlägg av WickeD »

Gyrulf!

Har du sett på min sida hur det blev nu med snöflingorna när "Sidan Laddar" syns?

Snön syntes inte där förut.
Bästa hälsningar - Mikael Andersson

Välkommen till: http://www.bikersite.se - Träffpunkten för svenska bikers!
Användarens profilbild
Gyrulf
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-10-19 15:06
Svar: 0

Inlägg av Gyrulf »

Ja, jag gillar effekten med snö mot den grå bakgrunden tills sidan är laddad.

Du skall veta att Firefox inte hanterar din "laddar sidan" funktion lika snyggt. Delar av sidan dyker upp på en gång i bakgrunden, men jag vet inte vad man skall göra åt det.

Jag anser inte att Mozilla har lyckats så bra som dom försöker få det att låta. Det finns faktiskt lika mycket säkerhets hål i Firefox som i MS Internet Explorer. Senast var det Svenska Post och Telestyrelsen som varnade för nya hål i Firefox som de själva inte viste om. Så jag fortsätter använda ie :|
Lars :cool:

Webbmaster på http://www.gyrulf.se
Användarens profilbild
WickeD
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 979
Blev medlem: 2004-11-08 12:17
Svar: 0

Inlägg av WickeD »

Okej!

Jag hade ingen aning om att "Laddar sidan" visades på ett annat sett i den webläsaren.

Aär det många som använderFirefox tror du?, tänkte om man ska ta bort "Laddar sidan" funktionen så den inte är störande för dom som använder firefox.
Bästa hälsningar - Mikael Andersson

Välkommen till: http://www.bikersite.se - Träffpunkten för svenska bikers!
Lotta
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2005-11-16 12:27
Svar: 0

Inlägg av Lotta »

Jag kollade igen med firefox och nu funkar snön fint på http://www.bikersite.se/, men fortfarande inte på http://northside.nu/.

Jag tänkte se om det blev någon skillnad på hur det ser ut när http://www.bikersite.se/ laddas i de olika webbläsarna (firefox, opera och ie) men jag hann inte se någon skillnad, sidan laddar för snabbt. ;) så du behöver nog inte ändra något för att det skall passa i firefox.
Och ja, vi är många som föredrar den webbläsaren! 8)
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster