AdSense
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
AdSense
Re: AdSense
Man installerar inte adsense. Om google adsense är den enda reklam du planerar ha inom rimlig framtid, så ska du nu istället koncentrera dig på att få forumet uppgraderat och ditt adsense-konto skapat. Sedan kan du fundera på endera stilmallsändringar (Man kopierar faktiskt bara en färdiggenererad kod från google rakt in i sin stilmall, klart! Se gärna mitt färgtips för adsense och phpBB-prosilver.
Svensk översättning till Advertiement Manager; http://www.phpbb.com/customise/db/download/id_81216
*DISCLAIMER* Härifrån å neråt ska tas som exempel, jag har eller har inte erfarenhet av det jag skriver och summorna i kronor, har jag aldrig sett, bor ju i Finland. Jag vet heller ej vad tobak kostar i Sverige.
"beställ en rington och du slipper oss aldrig"
"dejta heta tailändska kvinnor, som antagligen inte finns eller bara vill ha dina pengar",
"låna 1000 spänn och betala 3000 eller mer tillbaka!"
Ovanför skrev jag lite typexempel, på reklamer, som jag personligen helst väljer bort i sin helhet för (och som) besökare. Adsense ger dig bra med pengar för lite besvär, men vill man inte ha massa elaka reklamer, som exemplena, ja, då faller inkomsterna dramatiskt minsann. Man kan dessutom blockera reklamer med bilder och ljud, för att kunna ge besökarna en behaglig vistelse på forumet. Jag beräknar att det drar ner inkomsterna med minst 70% av det man kan få om man inte sätter gränser för google. Vissa forum passar bättre för att köras utan spärrar. Det är dyrt med etik och moral, srru!
Placeringen då?
Uppe till, eller till vänster, eller mellan forumloggan och innehållet är de ställen, som noteras och syns bäst. Antagligen ger bäst med klick också. Jag har inte personligen testat sådana platser för adsense-reklam, utan haft råd att försöka skapa behagliga vistelser på forumen, trots adsense-reklam.
1000 sidvisningar är som att pissa i havet om du har spärrat reklamen och visar den bara i foten, du får nån krona, en hel tia kan du antagligen bara drömma om... Om du flyttar reklamen till mitten mellan huvudet och forumet, så kommer du upp i flerfaldiga summor. Om du dessutom har bild-reklamer och dina besökare är aktiva mest på natten, så kan du kanske tjäna en cigarettask/1000 visningar, vilket inte är illa alls vettu!Och om jag har 1000 dagliga sidvisningar, på ett ungefär hur mycket kan jag tänkas tjäna på en månad?
Cherrypie!
// Peetra.