Kan inte skpa underkategorier

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Cougarina
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Kan inte skpa underkategorier

Inlägg av Cougarina »

Supportmallgenerator

Vilken version utav phpBB använder du?: phpBB 3.0.8
Vad har du för adress till ditt forum?: http://www.oberoende.info/rfhlups/forum/index.php
Vad använder du för webhotell?: Manufrog
Hur installerade du ditt forum?: Jag använde mig utav nedladdningspaketet från phpBB.com
Är ditt forum en ny installation eller en konvertering?: Konvertering från phpBB2
Krävs det att man registrerar för att producera detta problem?: Nej
Har du några MODs installerade?: Nej
Vilka stilar har du installerade?: Prosilver och subsilver
Vilket/Vilka språk har du installerat på ditt forum?: Svenska
Vad har du för erfarenhet?: Ny till PHP och phpBB
När började ditt problem?: Kan ha varit sedan konverteringen
Vänligen beskriv ditt problem.: Jag kan inte skapa underkategorier i en kategori, däremot en underkategori i en underkategori går. Huvudkategorin är gråad och det går inte att välja att den ska vara huvudkategori.

Genererad utav Supportmallgeneratorn.

Jag vill skapa nya underkategorier men jag kan inte välja att de ska ligga under något huvudkategori, det valet är gråat och hur jag än gör så blir det en egen kategori. Jag kan däremot skapa en underkategori i en underkategori :? Fast det är ju inte det jag vill, har försökt söka här och titta på den engelska sidan men hittar ingen lösning på mitt problem.
Cougarina
Ny medlem
Ny medlem

Re: Kan inte skapa underkategorier

Inlägg av Cougarina »

Vi är tre stycken på kontoret och ingen av oss är idioter, men ingen av oss lyckas skapa en underkategori. :?

Som jag förstått det så ska jag kunna välja att ett huvudforum blir "parent" men det valet är gråat, jag kan alltså inte välja att mitt nya forum ska hamna under en huvudkategori. Kolla på inställningarna i de andra underforumena ger mig inget, jag får fortfarande samma fel, dvs jag kan inte skapa ett underforum.
Tycker mig ha kollat på hur man ska göra men det enda det ger mig är ett -Jaha :?: Jag gör rätt men det fungerar ändå inte.

Är det här en bugg, något knas från när vi uppgraderade forumet eller är det ett rättighetsproblem, ska jag sätta mig som superduperadmin (som man inte bör)

Det borde gå att kunna skapa underforum utan att behöva gå in och ändra i databasen.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Kan inte skpa underkategorier

Inlägg av Kjell »

Som exempel "Öppen stödgrupp" är en huvudkategori och under den ska ni kunna skapa en underkategori, då är Ovanliggande kategori: "Öppen stödgrupp" och så vidare, ni ska kunna i princip ha ur många som helst, men måste vara praktiskt också :D
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Cougarina
Ny medlem
Ny medlem

Re: Kan inte skpa underkategorier

Inlägg av Cougarina »

Precis, det är det som inte fungerar för oss. Skapa forum, fine, men jag kan inte välja att ett nytt forum/underkategori ska skapas i t ex Öppen stödgrupp. Det valet är gråat. Ett underforum i ett underforum kan jag däremot skapa.

Jag ska dra upp en labb och testa om det är något rättighetsproblem som ställer till det. Misstänker att min användare är admin men inte fullt ut..
CertoCito
Ny medlem
Ny medlem

Re: Kan inte skapa underkategorier

Inlägg av CertoCito »

Först logga in på Administrationspanelen. Sedan klickar du på Kategorier. Gå ner till rutan "Skapa ny kategori" skapa en ny ategori ex. "Test2" sedan väljer du på Kategorityp: Huvudkategori. Men glöm inte att du måste Kopiera behörigheter - från en redan fungerade (synlig) Kategori, ex. "Test1". När du kopierar behörigheter från en redan fungerande Kategori så kommer alla de Behörigheterna kopieras till Test2, vilket betyder att den kommer bli synlig eller i alla fall inte förens du har gjort en Kategori inuti Test2.

Nu har du en ny Huvudkategori "Test2" klicka på den (Då kommer du in i Test2 Huvudkategorin). Sen på "Skapa ny kategori" skapar du bara en till Kategori "Test3" fast denna gången på Kategorityp väljer du det som redan är valt "Kategori". Välj vilken Beskrivning du vill att din Kategori ska ha "Beskrivning:". Resten låter du vara som det är men glöm inte att Kopiera behörigheterna från en redan fungerande Kategori.

Hoppas nu att jag har kunnat bidra med något och att jag har kunnat hjälpa dig med ditt problem.

Mvh

CertoCito :)
Senast redigerad av Marcus den 2011-06-23 11:27, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Citera inte i onödan! Tror man förstår ändå att du svarar på huvudfrågan... :-)
Skriv svar