Ny sida

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
jonssonfredrik
Medlem
Medlem
Svar: 0

Ny sida

Inlägg av jonssonfredrik »

Hej igen!

Jag skulle vilja göra en ny undersida till http://www.htmltips.se/.
Vad jag menar med en ny undersida är att, i menyn (forumindex, FAQ, SÖK mm) vill jag ha en till knapp. När jag klickar på den nya knappen, vill jag komma till en sida som ser ut som FAQ sidan, fast jag själv bestämmer vad som skall stå där osv osv..

Går detta att göra? Jag använder mig av we_clearblue temat, om det är till någon hjälp. Jag använder också phpbb3, som jag laddat ner från phpbb.com. (OBS! jag installerade phpbb första gången i söndags, hade aldrig hört talas om phpbb innan dess. Så jag är väääldigt nybörjare på hur allt fungerar i phpbb!)

Tack på förhand! :)

//Fredrik
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Ny sida

Inlägg av Peetra »

http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=4664

Mitt råd är: Läs den och ställ frågor här i din egen tråd, då den blivit så hiskeligt lång.
jonssonfredrik
Medlem
Medlem

Inlägg av jonssonfredrik »

Hej, och tack peetra!

Jag får inte till detta.. jag måste vara dummare än vad jag tidigare hade trott... :/

Jag har gått efter Kjell's guide, men jag får ändå inte till det..

Han bad oss först att göra en phpfil som skulle heta minsida.php, och sedan gav han oss en kod som vi skulle sätta in(antog att koden skulle inplanteras mellan body-taggarna). Istället för att döpa filen till minsida.php så döpte jag filen htmltips.php.. Så jag ändrade dessa kodsnuttar i htmltips.php filen:

Kod: Markera allt

// Språkfiler /language/sv(och)en/minsida.php
    $user->setup('htmltips.se'); // <-- Kan ändras

case '1': // <-- Ändra sida_1 till ett lämligt val
        $file = 'htmltips.html'; // <-- Ändra html filens namn. 
    break;

default:
           $file = 'htmltips.html'; //<-- Det här är sidan öppnas utan att välja något.
    break;
Det finns även 2 andra saker, som jag inte vet om jag skall ändra..

case 'whois':
        $file = 'minsida_2.html';
    break;

case 'info':
        $file = 'minsida_3.html';
    break;
Bör jag göra 2 till html-filer för att ersätta dessa, eller?

Hur som helst, han bad oss lägga in denna fil i <forumroot> (vilket jag förstår menas med htmltips.se/pubil_html/FILEN)?

Sen skulle vi göra 2 språkfiler, en svensk och en engelsk.. Han gav oss även här färdig kod att lägga in. Jag döpte filerna till htmltipsen.php (ENGELSKA VERSIONEN) och htmltipssv.php (SVENSKA VERSIONEN) ?
Jag gjorde inga ändringar alls på den engelska versionen, men ändrade dock dess två snuttar på svenska versionen:

$lang = array_merge($lang, array(
    'TEXT_VAR'            => 'säg något speciellt',
    'ANOTHER_TEXT_VAR'  => 'säg något annat speciellt',
La sedan in dessa filer i <forumroot>/language/sv/ och <forumroot>language/en/.. Den svenska versionen i sv och den engelska i en. Rätt?

Sen till sist så skulle vi göra en minsida.html. Även här fick vi kod att klistra in.

!-- INCLUDE overall_header.html -->
<div>{L_TEXT_VAR}</div>
<div>{L_ANOTHER_TEXT_VAR}</div>
<!-- INCLUDE overall_footer.html -->
Jag antar att jag skulle lägga in det jag ville ha på sidan mellan dessa två divar? Så jag skrev:

<!-- INCLUDE overall_header.html -->
<div>{L_TEXT_VAR}</div>
<div>Hejsan :)</div>
<div>{L_ANOTHER_TEXT_VAR}</div>
<!-- INCLUDE overall_footer.html -->
och la den filen i <forumroot>/styles/we_clearblue/template/ och döpte filen till htmltips.html istället för minsida.html som han döpte sin fil till..

Det ser jätte bra ut på förstasidan på min sida. htmltips.se

I min overall_header.php fil skrev jag såhär för att länka min menyknapp (HTML och CSS tips!)

<ul id="primary-navigation" class="leftside">
				<li><a href="{U_INDEX}" title="{L_INDEX}">{L_INDEX}</a></li>
[b]<li><a href="http://htmltips.se/htmltips.php" tile="Få tips om HTML och CSS!">HTML och CSS tips!</a></li>[/b]
				<li><a href="{U_FAQ}" title="{L_FAQ}">{L_FAQ}</a></li>
				<!-- IF S_DISPLAY_SEARCH --><li><a href="{U_SEARCH}" title="{L_SEARCH}">{L_SEARCH}</a></li><!-- ENDIF -->
				<!-- IF not S_IS_BOT-->
					<!-- IF S_DISPLAY_MEMBERLIST --><li><a href="{U_MEMBERLIST}" title="{L_MEMBERLIST}">{L_MEMBERLIST}</a></li><!-- ENDIF -->
					<!-- IF U_TEAM --><li><a href="{U_TEAM}" title="{L_THE_TEAM}">{L_THE_TEAM}</a></li><!-- ENDIF -->
					<!-- IF U_MCP --><li><a href="{U_MCP}" title="{L_MCP}">{L_MCP}</a></li><!-- ENDIF -->
					<!-- IF U_ACP --> <li><a href="{U_ACP}" title="{L_ACP}">{L_ACP}</a></li><!-- ENDIF -->
				<!-- ENDIF -->
			</ul>
Jag får fram en ny sida, men titta vad fel det blir!!! http://htmltips.se/htmltips.php

Någon som vet hur jag fixar detta?

Mvh Fredrik
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Hej Fredrik!

Ska se om vi kan lösa detta på sett smidigt sätt.
jonssonfredrik skrev:Han bad oss först att göra en phpfil som skulle heta minsida.php, och sedan gav han oss en kod som vi skulle sätta in(antog att koden skulle inplanteras mellan body-taggarna). Istället för att döpa filen till minsida.php så döpte jag filen htmltips.php.. Så jag ändrade dessa kodsnuttar i htmltips.php filen:
"antog att koden skulle inplanteras mellan body-taggarna", är osäker på vad du menar här. Det fungerar jättebra (förståss) att ha eget namn på filen, dina modifieringar verkar stämma.

Men för att skapa din htmltips.php så gör enkelt en kopia av en .php-fil som ligger i \root\
Ändra namn till htmltips.php.
Gå in i filen och ta bort ALLT.
Kopiera sedan in det Kjell hade skrivit i sin guide. Alltså ska endast det som står i guiden in i htmltips.php
jonssonfredrik skrev:Hur som helst, han bad oss lägga in denna fil i <forumroot> (vilket jag förstår menas med htmltips.se/pubil_html/FILEN)?
Forumroot är inuti din phpbb3-mapp. Alltså rakt in i din phpBB3-mapp som alla forum-filer innehåller.
Exemple: localhost/phpbb3/styles/prosilver - Där phpbb3 är root. Hoppas det klargör och inte ställer till fler problem :wink:
jonssonfredrik skrev:Sen skulle vi göra 2 språkfiler, en svensk och en engelsk.. Han gav oss även här färdig kod att lägga in. Jag döpte filerna till htmltipsen.php (ENGELSKA VERSIONEN) och htmltipssv.php (SVENSKA VERSIONEN) ?
Namnen på filerna skall vara densamma. Alltså htmltips.php. Det skall inte vara något suffix såsom "en" eller "sv" i denna fil.
Modifieringen du gjorde stämmer dock. Ändra efter behag i den svenska filen, och lägg in den i \language\sv\.
jonssonfredrik skrev:I min overall_header.php fil skrev jag såhär för att länka min menyknapp (HTML och CSS tips!)
Det går bra att göra som du gör. Men men får lägga till lite mer i koden för att den ska se ut som du vill.
Det är enkelt att fixa så att denna nya sidan fungerar som en helt vanlig länk i phpBB dock.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
För att lägga till en länk:

Öppna: styles/DittThema/template/overall_header.html och hitta:

<li class="icon-faq"><a href="{U_FAQ}" title="{L_FAQ_EXPLAIN}">{L_FAQ}</a></li>
På en ny rad, lägg till:

<li class="icon-minsida"><a href="{U_MINSIDA}" title="{L_MINSIDA_EXPLAIN}">{L_MINSIDA}</a></li>
class="icon-minsida" är om man vill lägga till en icon före länken.

Öppna: includes/functions.php och hitta:

'U_RESTORE_PERMISSIONS'   => ($user->data['user_perm_from'] && $auth->acl_get('a_switchperm')) ? append_sid("{$phpbb_root_path}ucp.$phpEx", 'mode=restore_perm') : '',
Lägg till efter:

'U_MINSIDA'            => append_sid("{$phpbb_root_path}minsida.$phpEx"),
Sedan, öppna: language/sv/common.php och hitta:

));
Lägg till på en ny rad ovanför:

'MINSIDA'                  => 'Minsida',
'MINSIDA_EXPLAIN'            => 'View the name page',
Detta gör så att din nya länk automatiskt får samma stil som de övriga länkarna. (Bara byta ut 'MINSIDA' mot namnen på de sidor du vill skapa.)

Lycka till!

Hugs :ugeek:
Bild
Skriv svar