Hey,
Installerade precis phpBB3 och tänkte använda det till min hemsida som ett "privatforum".
Första frågan lyder; Jag kan inte skapa trådar, enligt behörigheterna så KAN jag skapa trådar, svara, etc och jag är inloggad som administratör men den knappen finns inte. Är det något jag har glömt att checka i eller gjort något helgalet?
Fråga nr 2; Hur gör jag det "privat". Dvs skulle jag posta en länk till forumet nu så kan folk gå in och titta på kategorierna etc vilket jag inte vill, man MÅSTE med andra ord vara inloggad för att ens ha åtkomst till samtlig information på forumet.
Tackar på förhand!
//CH
Skapa ny tråd & privat forum
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Re: Skapa ny tråd & privat forum
Hej CH!
Skapa hellre två trådar nästa gång du har två frågor, ifall vi på vägen "glömmer bort" att svara på båda frågorna...
Om du undrar varför det är så, så beror det på att texterna är globala och samma för alla delar av systemet oavsett tema... men filerna som är "språkanpassade" i respektive tema är ju unika per team, och man behöver ju bara de som hör till "ens eget team". proSilver/subSilver2 är de enda som vi här har ansvar för, och därför ser till att de finns på phpbb.com. Övriga temans svenska filer, om det finns för ditt tema, hittar du där du hämtade ditt tema.
Finns det inte svenska bildfiler för ditt tema, så gör en kopia av mappen "en" och döp den till "sv" under:
/styles/[ditt tema]/imagesets/*
Vill man vara extra "instängd" kan man låta skapa en "extra sida" med bara en inloggningsruta... och inget med. Men så fort man loggat in, så ser man hela forumet som vanligt. Man kan även låsa forumet till att bara acceptera besökare från vissa IP-adresser, men då får man vara mycket säker på att inte någon sitter på sk. dynamiska IP och helt plötsligt inte kan komma in fast de borde kunna göra det.
Lycka till!
Med vänliga hälsningar
/marcus
Skapa hellre två trådar nästa gång du har två frågor, ifall vi på vägen "glömmer bort" att svara på båda frågorna...
Detta beror, med mycket stor säkerhet, på att du bara laddat ner texterna till det svenska språkpaketet och inte grafikfilerna som hör till ditt tema. Kör du proSilver eller subSilver2 så finns grafikfilerna på samma ställe som du hämtade textfilerna.chabbsteR skrev:Första frågan lyder; Jag kan inte skapa trådar, enligt behörigheterna så KAN jag skapa trådar, svara, etc och jag är inloggad som administratör men den knappen finns inte. Är det något jag har glömt att checka i eller gjort något helgalet?
Om du undrar varför det är så, så beror det på att texterna är globala och samma för alla delar av systemet oavsett tema... men filerna som är "språkanpassade" i respektive tema är ju unika per team, och man behöver ju bara de som hör till "ens eget team". proSilver/subSilver2 är de enda som vi här har ansvar för, och därför ser till att de finns på phpbb.com. Övriga temans svenska filer, om det finns för ditt tema, hittar du där du hämtade ditt tema.
Finns det inte svenska bildfiler för ditt tema, så gör en kopia av mappen "en" och döp den till "sv" under:
/styles/[ditt tema]/imagesets/*
Jo, det går bra. Det är bara att gå in och ta bort "Gästers" behörighet på alla kategorier. Hindra gäster från att göra allt som du anser att gäster inte ska göra.chabbsteR skrev:Fråga nr 2; Hur gör jag det "privat". Dvs skulle jag posta en länk till forumet nu så kan folk gå in och titta på kategorierna etc vilket jag inte vill, man MÅSTE med andra ord vara inloggad för att ens ha åtkomst till samtlig information på forumet.
Vill man vara extra "instängd" kan man låta skapa en "extra sida" med bara en inloggningsruta... och inget med. Men så fort man loggat in, så ser man hela forumet som vanligt. Man kan även låsa forumet till att bara acceptera besökare från vissa IP-adresser, men då får man vara mycket säker på att inte någon sitter på sk. dynamiska IP och helt plötsligt inte kan komma in fast de borde kunna göra det.
Lycka till!
Med vänliga hälsningar
/marcus
Då vet jag det till nästa gång!
Hjälpen jag fick var guldvärd.
Tackar och bockar för hjälpen!!!
Hjälpen jag fick var guldvärd.
Tackar och bockar för hjälpen!!!
Kul att kunna hjälpa till med något. Blir ju mest att man lägger sin tid på att "hålla ordning och styra upp" när man är admin, men det som är roligt är ju att få svara på frågor och då och då lyckas hjälpa någon. 
/marcus
/marcus