skapa en egen index.php och ändra den nuvarande :S

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Skriv svar
Användarens profilbild
SwedGhost
Medlem
Medlem
Svar: 0

skapa en egen index.php och ändra den nuvarande :S

Inlägg av SwedGhost »

Hej...

Jag har tänkt så här att jag vill ha en sida med en design och då, eftersom jag inte kan koda om designen på forumet så den stämmer med resten tänkte jag att jag utgår från forumet. Det jag vill ändra är att när man går in i forumet och trycker på loggan så ska jag komma till startsidan (och inte till forumindex) och så vill jag att det ska finnas en länk till startsidan brevid Forunindex länken under loggan. Se bifogad fil
Och om jag lägger in ett annat index för forumet så måste jag väll ändra så att forumsindexlänken pekar rätt.

Kortfattat är mina frågor:

1. Hur kodar jag en likadan index som är för forumet (samma design) fast med mer en startsida med nyheter och annat smått och gott. Jag borde väll använda phpfunktionen include va??

2. Hur gör jag så att länkarna pekar rätt??

3. Jag måste ha en menyrad någonstans (högt upp) hur lägger jag in den.

4. BONUS!! Är det lätt att byta design till en annan phpbb3 design och det fortfarande är rätt på framsidan eller borde jag välja design först och sen koda om? Blir det mer kodning om jag har en annan än default designen?? Om ja. Vad??

Det kan ha blivit lite fel men jag är trött förlåt :oops:

Edit: Tycker ni att jag ska installera forumet i www katalogen eller i www/phpbb katalogen??
Bilagor
En hjälpande bild
En hjälpande bild
namnlös.JPG (48.88 KiB) Visad 4065 gånger
We are all winners......................................................................................................................But I am the best!!

Logga gärna in på SvenskaGuider och skriv din guide i forumet.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: skapa en egen index.php och ändra den nuvarande :S

Inlägg av Kjell »

Jag läste tråden ovanför din, http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=4664 ;)
Svarar inte på alla frågor på en gång, det är bättre att ta det stegvis och en del listar du ut själv under resans gång.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
SwedGhost
Medlem
Medlem

Inlägg av SwedGhost »

Tacktack nu har jag lyckas (nästan helt) bygga upp en sida men hur lägger jag som jag visade i bilden ovanför har sett många ha de så.

Edit: Finns det någon guide på svenska hur man lär sig att hantera (ändra i) phpbb forum? dvs lägga till egna saker osv.
We are all winners......................................................................................................................But I am the best!!

Logga gärna in på SvenskaGuider och skriv din guide i forumet.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Gissa lek och spring igen :mrgreen: Försök skriva ner vad du menar.

Nej, du hittar ingen redigeringsmanual på något språk vad jag vet om.
Men det bygger på php och html med stilmallar (css), du hittar en uppsjö med beskrivningar på olika saker på nätet.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Jag är med å leker....

Menar du en länk till vänster om Forumindex, alltså?

Följande är för prosilver:
Välj mallfil overall_header.html

HITTA:

Kod: Markera allt

<ul class="linklist navlinks">
				           <li class="icon-home"><a href="{U_INDEX}" accesskey="h">{L_INDEX}</a> <!-- BEGIN navlinks --> <strong>&#8249;</strong> <a href="{navlinks.U_VIEW_FORUM}">{navlinks.FORUM_NAME}</a><!-- END navlinks --></li>
ERSÄTT MED

Kod: Markera allt

<ul class="linklist navlinks">
				<li class="icon-home"><a href="http://www.adressen.till.sidan.net">Gå till en annan sida</a><li class="icon-home"><a href="{U_INDEX}" accesskey="h">{L_INDEX}</a> <!-- BEGIN navlinks --> <strong>&#8249;</strong> <a href="{navlinks.U_VIEW_FORUM}">{navlinks.FORUM_NAME}</a><!-- END navlinks --></li></li>
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Haa, jag missade att titta en gång till på bilden, tack peetra att du har ögonen med dig, men jag eftersöker i vart fall bra beskrivningar då man skriver och vill ha hjälp.
Skriv svar