Automatiserad backup?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Snickarn
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Automatiserad backup?

Inlägg av Snickarn »

Hej

Jag är helt ny på phpBB (och det mesta som har med internetsajter att göra) så jag ber om överseende om frågan är av 'goddag yxskaft'-typ.

Jag har (inte utan vissa problem) fått igång min första phpBB-sajt. Jag har den ligger på ett externt webb-hotell där jag endast kan komma åt filerna via ftp. Jag har hittat en funktion för att ta manuell backup av databasen. Fråga 1: Finns det någon inbyggd funktion för att ta automatisk backup? (Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att manuell backup bara funkar första veckan :oops: )

På mina hemmadatorer tar jag automatisk backup med hjälp av det eminenta gratisprogrammet Cobian Backup (http://www.cobian.se). Det verkar som om detta program kan användas för att ta backup från en ftp-ansluten fjärrdator (att lägga backup-filerna på en ftp-ansluten fjärrdator funkar kanonbra), men vilka filer/bibliotek skall jag i så fall kopiera för att vara säker på att få med hela databasen, nu och i framtiden? (Fråga 2)

Fråga 3: Om jag tar backup med metoden i fråga 2, går det då att återställa databasen genom att bara lägga tillbaka filerna, eller krävs någon form av handpåläggning emellan?

Jag är tacksam för alla svar. Om frågorna inte går att besvara ordentligt är jag tacksam för att få veta det också.

Mvh

/Snickarn
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Automatiserad backup?

Inlägg av Marcus »

Databasens filsystem brukar oftast vara skiljt från de filsystem du kan komma åt via FTP.

Så på fråga 3 är det rakt av Nej, du kan inte "ladda upp" databasens filer till någon katalog och sedan fungerar det.
Du måste via något system se till att databasens filer läggs in i databasen.

Jag skulle tro att MySQL Dumper är ganska bra. Det skapar automatiska backuper, dessa hamnar i en katalog (som du kan hämta hem via FTP) eller skickas till dig via mail. Sedan kan du via gränssnitt i MySQL Dumper ladda upp en backup för att återställa om databasen havererar.

Notera att ofta kan "haveri" (låsta databastabeller) lösas via phpMyAdmin.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
botebo
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av botebo »

hur får man dumper till att ta 1 backup 1 ggr dagligen utan att peta pån?
Användarens profilbild
copy112
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av copy112 »

Jag har för dig att du måste sätta upp cron script.
Om du har cpanel, så ska det finnas en cron avdelning. Men jag kan inte excakt hur man gör.
Har inte så mycket tid över, men tittar in lite då och då.
Skriv svar