Jag är helt ny på phpBB (och det mesta som har med internetsajter att göra) så jag ber om överseende om frågan är av 'goddag yxskaft'-typ.
Jag har (inte utan vissa problem) fått igång min första phpBB-sajt. Jag har den ligger på ett externt webb-hotell där jag endast kan komma åt filerna via ftp. Jag har hittat en funktion för att ta manuell backup av databasen. Fråga 1: Finns det någon inbyggd funktion för att ta automatisk backup? (Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att manuell backup bara funkar första veckan
På mina hemmadatorer tar jag automatisk backup med hjälp av det eminenta gratisprogrammet Cobian Backup (http://www.cobian.se). Det verkar som om detta program kan användas för att ta backup från en ftp-ansluten fjärrdator (att lägga backup-filerna på en ftp-ansluten fjärrdator funkar kanonbra), men vilka filer/bibliotek skall jag i så fall kopiera för att vara säker på att få med hela databasen, nu och i framtiden? (Fråga 2)
Fråga 3: Om jag tar backup med metoden i fråga 2, går det då att återställa databasen genom att bara lägga tillbaka filerna, eller krävs någon form av handpåläggning emellan?
Jag är tacksam för alla svar. Om frågorna inte går att besvara ordentligt är jag tacksam för att få veta det också.
Mvh
/Snickarn