Varför är mitt forum så seeegt?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
ratte
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Varför är mitt forum så seeegt?

Inlägg av ratte »

http://forum.ratte.se/

Tar år och dar trots att jag inte har några användare än.
Kollade på körningsinformationen för sqlservern under phpmyadmin.
Det som är rött är:

Innodb_buffer_pool_pages_dirty 5 Antalet sidor för närvarande orena.

Innodb_buffer_pool_reads 77 Antalet logiska läsningar som InnoDB inte kunde uppfylla från buffert och fick göra en enkelsidig läsning.

Handler_read_rnd_next 915 Antalet efterfrågningar att läsa den följande raden i datafilen. Detta värde är högt om du gör många tabellavsökningar. I allmänhet antyder detta att dina tabeller inte är riktigt indexerade eller att dina frågor inte är skrivna för att dra nytta av de index du har.

Created_tmp_disk_tables 1 Antalet temporära tabeller på disk skapade automatiskt av servern under utförande av satser. Om värdet Created_tmp_disk_tables är stort vill du kanske öka värdet tmp_table_size för att åstadkomma att temporära tabeller lagras i minne istället för på disk.

Opened_tables 29 Antalet tabeller som har öppnats. Om antalet öppnade tabeller är stort är förmodligen ditt tabellcache-värde för litet.

tacksam för hjälp!! :)
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Varför är mitt forum så seeegt?

Inlägg av tumba25 »

Det låter som att det är dina databasinställningar du borde titta på. Du ligger på en win-server. Har du MySQL?
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
ratte
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av ratte »

Ja, mysql 5.0.37...
Vad kan vara fel?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Bra fråga. Dags att sätta sig med dokumentationen. Jag kollade på min lokala testserver och har avsevärt högre röda tal på dom ställena. Den blir inte märkbart slö för det.

En traceroute antyder att du kör servern hemma? Vilken hastighet har du för upload? Jag har för mig att BBB inte har snabbare än 1MB upp, men jag är inte säker.
Används datorn bara som webbserver eller gör du andra saker på den också?
Du kanske kör någon torrent-klient eller server på den? Såna gör av med bandbredd som om det höll på att gå ur modet.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
ratte
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av ratte »

Jag har 100/100 mbit och typ 1% belastning på nätverket, så det är inte det!
Jag använder den iofs till lite annat, men det är inge belastning på processorerna eller diskarna att tala om.....
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Kan det vara så att du har ett FTP problem, dvs när du la upp filerna så fick du dubbelt så stora filer med en massa tomma rader, det har jag råkat ut för en gång och då blir den slö som attan.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
ratte
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av ratte »

Vilka filer menar du, de i PHPBB3-katalogen?
de ser normala ut tror jag, dessutom ftpade jag inte upp dem, jag packade upp dem lokalt.....
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ja, det var det jag menade, men då kan vi utesluta en sak :mrgreen:
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
ratte
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av ratte »

Nu löste det sig.
Jag gjorde om alltihop, ny databas och ny installation, nu fungerar det fint, tack ändå grabbar :)
Skriv svar