Problem med koppling till databas

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Nom Anor
Medlem
Medlem
Svar: 0

Problem med koppling till databas

Inlägg av Nom Anor »

Har två forum (ett gammalt phpBB 2 samt ett nytt phpBB 3) som har samma problem. Mitt webbhotell uppdaterade nyligen sina servrar och i samma veva ändrade dem adresserna som ska anropas för att koppla upp sig till databasen. Hur gör jag för att ändra detta?
Eftersom dem gamla anropningsadresserna redan har slutat fungera så fungerar ju inte heller forumen. Så jag kan inte gå in den vägen. Finns det någon fil eller någonstans i databasen jag kan gå in och ändra anropningsadresserna? Och i så fall, hur gör jag?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Problem med koppling till databas

Inlägg av tumba25 »

Du öppnar <forumroot>/config.php i någon editor och ändrar det som står efter $dbhost till den nya adressen.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Det gör du genom att redigera filen:

<forumrot>/config.php

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Nom Anor
Medlem
Medlem

Inlägg av Nom Anor »

Tack för hjälpen! Nu fungerar allt tip-top igen.
Skriv svar