Kan inte öppna bifogade filer/bilagor
Moderator: Moderatorgrupp
Kan inte öppna bifogade filer/bilagor
Vilka teman har du installerade?: endast default - prosilver?
Vilka MODdar har du installerat?: inga
Har du laddat ner phpBB från något annat ställe än phpBB.com eller phpBB-se.com?: nej
Vilken version av phpBB använder du?: 3.0.2
Vilken version av PHP?: 5.1.6
Vilken databasserver använder du och vilken version?: MySQL 5.0.45
Webbhotell/server: egen server (RHEL 5.2 med Apache 2.2.3)
Installerade någon phpBB åt dig, i så fall vem?: Jag själv
Är detta en uppgradering (t.ex. RC6 till RC7)? I så fall, från vad till vad?: 3.0.1 till 3.0.2
Är det här en konvertering (t.ex. vBulletin X.X.X till phpBB RC7)? I så fall, från vad till vad?: nej
Har du sökt angående ditt problem?: ja
Om du har sökt, vilka söktermer försökte du med?: bilagor, bifogade filer, attachments
Berätta om ditt problem: se nedan
Har du ett testkonto åt oss?: nej
Om du har det, var redo att ge det till oss om någon i Supportgruppen frågar efter det.
Mitt problem:
Det går inte att öppna bifogade filer. Har testat med IE7, Firefox3, Opera och Safari, alla senaste version. I FF blir det blank sida - inget innehåll i "view source" heller, i IE7 blir det ett generellt felmeddelande om internetaccess etc.... I de andra webbprogrammen liknande intetsägande resultat.
Allt annat fungerar som det ska. Jag har tillåtit doc, pdf och jpg via administratörspanelen. Filerna hamnar i files på servern och i databasen (det har min kollega som är mer tekniskt kunnig kollat). Men det går inte att öppna dem via phpbb3-forumet. Inte i "posta nytt inlägg"-läget, inte när man sedan läser inlägget och inte i min egen kontrollpanel där bilagorna syns i listan.
Jag har varit noggrann med installationen och följt alla anvisningar när det gäller rättigheter på foldrar och filer.
Jag har även testat att andra php-script kan hantera medföljande parametrar - jag var inne på att det kan vara något med file.php-scriptet och vår server.
Inga relaterade meddelanden i loggfilerna (apache, mysql och php har egna loggfiler i servern).
Jag har även sökt mycket i engelskspråkiga forum och postat mitt problem där också utan att få bra hjälp...jag verkar vara ensam med detta problem.
Räknaren för respektive fil räknas upp när jag klickar på länken, både doc, pdf och bilder (som syns som streckade rutor med filnamnet i inlägget, men inga miniatyrer) så något i file.php fungerar...
Jag har testat att posta bilagor på andra forum och där fungerar det.
Tacksam för all hjälp! /Per
Re: Kan inte öppna bifogade filer/bilagor
Jag testade på ett annat forum och själva koden ser precis likadan ut.
Har du något skydd mot hotlinking? Testa isåfall att stänga av det.

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Åtminstone i phpBB-katalogen finns det en htaccess-fil. Fast det är nog inte den. Det låter iofs mer som något inställningsfel. Jag kommer inte på vilken det skulle kunna vara.
Syns bilder om du använder img-BBCoden?

Ladda hem dem via FTP och öppna filerna på din dator. Går det?
Kan hända att det är någon inställning på servern som gör att JPG sparas som ASCII och PDF som BINÄR?
Ingen support via PM!
Nu ser jag en .htaccess i forum-foldern. den har följande innehåll:
<Files "config.php">
Order Allow,Deny
Deny from All
</Files>
<Files "common.php">
Order Allow,Deny
Deny from All
</Files>
Jag kör med WINScp och där syns tydligen dolda filer fast lite gråade...Ser inga andra htaccess-filer i närliggande foldrar dock.
BILDER:
BBcode är på står det, men jag har inte sett några bilder - hur ska jag testa för att veta? Jag har bara testat att bifoga jpg som bilaga...
LADDA FILER DIRET:
Ja, det funkar - jag flyttar dem from forum/files med ftp, döper om dem till rätt efternamn och öppnar dem i windows som vanligt. Funkar på pdf, txt och jpg utan problem.
den har innehållet:
<Files *>
Order Allow,Deny
Deny from All
</Files>
Förresten... Du måste byta filändelse? Den ska sparas med rätt ändelse (efternamn) i forumet.

Därför fungerar det inte att testa med BBcode.
Ingen support via PM!

Det verkar vara servern som har någon felinställning.
Ingen support via PM!