Vill inte ha pm/am

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
MadeByMe
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2007-11-15 21:42
Svar: 0

Vill inte ha pm/am

Inlägg av MadeByMe »

Jag vet inte vart man ändrar, men på mitt forum så står det PM/AM och det är ganska irreterande, vart ändrar jag så jag får 24h visning?
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0

Re: Vill inte ha pm/am

Inlägg av Marcus »

ACP -> Fliken Allmänt -> Foruminställningar (under rubriken Forumkonfiguration)

Där ändrar du antingen via valen som kan göras, eller ändrar i rutan efter...

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
MadeByMe
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2007-11-15 21:42
Svar: 0

Re: Vill inte ha pm/am

Inlägg av MadeByMe »

Under Datumformat? men det händer inget när jag ändrar där nämligen
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Re: Vill inte ha pm/am

Inlägg av Kjell »

Glöm inte att titta på din egen profil också [kontrollpanelen]
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
NilsF
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 2011-12-01 13:58
Svar: 0

Re: Vill inte ha pm/am

Inlägg av NilsF »

Hej! Jag fick lite problem när jag skulle ändra tiden från pm---->24h också.

Såhär har jag gjort:

Jag skrev in
D d M H:i
i rutan efter Datumformat. Men på hemsidan visas följande:

Aktuellt datum och tid: tor dec 08, 2011 9:23 am och Senaste besöket: ons dec 07, 2011 12:41 pm

Så som jag ser det, är tiden rätt (12:41). Men jag får inte bort "pm" och "am". Var löser jag detta?
NilsF
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 2011-12-01 13:58
Svar: 0

Re: Vill inte ha pm/am

Inlägg av NilsF »

Tydligen skulle man ändra tiden "kontrollpanelen" som gästerna har tillgång till. Men hur ändrar jag så att alla får "D d M H:i" som standard?
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0

Re: Vill inte ha pm/am

Inlägg av Marcus »

Du kan:
  • Bestämma vad gäster ser.
  • Bestämma vad som är standard för alla nya konton som registreras, sedan du ändrade.
  • Bestämma hur din egen ser ut (egen kontrollpanel)
Du kan inte:
  • "Tvinga" alla ha samma format... någon vill kanske sin personliga favorit. Men....
...du kan göra det den hårda vägen. Gå in i databasen och ändra alla så alla får samma som du har.
Men det är förenat med krav på kunskap om hur man gör det.


Dock kan folk ändra tillbaka till det de trivs bäst med.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
NilsF
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 2011-12-01 13:58
Svar: 0

Re: Vill inte ha pm/am

Inlägg av NilsF »

Du kan:
Bestämma vad gäster ser.
Bestämma vad som är standard för alla nya konton som registreras, sedan du ändrade.
Jag har inga registrerade medlemmar än (hemsidan ej uppe). Så att bestämma standart för nya konton är jag intresserad av. Sen får folk självklart ändra om de vill! Hur fixar man detta?

Sen tänkte jag på en annan sak på tal om standard. Jag skulle vilja att rutan "Meddela mig när tråden besvaras" är vald från början och att man i så fall kan ta bort det.

//Nils
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0

Re: Vill inte ha pm/am

Inlägg av Marcus »

Du sätter det för gäster/nya konton på samma gång...
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
NilsF
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 2011-12-01 13:58
Svar: 0

Re: Vill inte ha pm/am

Inlägg av NilsF »

Hmm, du får ursäkta mig. Men det där sa mig inte så mycket då jag är väldigt dålig på phpbb för tillfället.

//Nils
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0

Re: Vill inte ha pm/am

Inlägg av Marcus »

För att ställa in det för gäster/nya konton så ändrar du på:

Administrationspanelen -> [fliken] Allmänt* -> Foruminställningar

* = Där du hamnar först alltså... :-)

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
NilsF
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 2011-12-01 13:58
Svar: 0

Re: Vill inte ha pm/am

Inlägg av NilsF »

Aha, du förstår jag vad som blev fel. Det du sa, hade jag redan ställt in och hittade inget annat sätt att ändra. Men så kom jag på nu att jag hade ju redan registrerat mig innan det och då fick jag de gamla inställningarna. Men de som registrerar sig nu borde få "D d M H:i".

Tack för ditt svar. Grymt forum förövrigt!

Sen den andra frågan om "Meddela mig när tråden besvaras". Kan man ställa in så att den rutan är vald från början?

//Nils
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0

Re: Vill inte ha pm/am

Inlägg av Marcus »

Hej igen,

egentligen är det en fråga per tråd. Men jag svarar ändå...

Du måste aktivera "Tillåt trådbevakning". Det gör du under:

Administrationspanelen (även kallat ACP) -> [fliken] Allmänt -> Inläggsinställningar

(Misstänker att det redan gjort...)

Sedan kan du under din egen profil ändra så att Du har som standard att bevaka alla trådar du startat/besvarat.

Kontrollpanel (även kallat UCP) -> [fliken] Inställningar -> Ändra postningsstandarder

Sätt "Meddela mig vid svar som standard" till Ja.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
NilsF
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 2011-12-01 13:58
Svar: 0

Re: Vill inte ha pm/am

Inlägg av NilsF »

Ja okej. Nästa fråga startar jag en ny tråd till!

Kan man ställa in denna inställningen som standard till nya medlemmar?
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0

Re: Vill inte ha pm/am

Inlägg av Marcus »

Nej, inte via någon inställning i ACP.

Men du kan ju göra det genom att modifiera en enda fil (och i den filen ett enda tecken):

Kod: Markera allt

OPEN
includes/functions_user.php

FIND
'user_notify' => 0,

REPLACE WITH
'user_notify' => 1,
Men, jag skulle personligen inte uppskatta den typen av hjälp. Denna inställning vill man själv slå på.
Alla kanske inte uppfattar vad som händer och tycker att forumet är skit för det spammar Inboxen.
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster