Hur skall användare kunna ladda upp t.ex. bilder?
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Hur skall användare kunna ladda upp t.ex. bilder?
//Björn.
IRC: irc.frenode.net /join #phpbb-se - Skype namn/ID: sm6gqw
Guldforum
Re: Hur skall användare kunna ladda upp t.ex. bilder?
där finns många..sök på google"image upload"
Sedan så ska gruppen ha behörighet i kategorierna "Ställer in behörighet" Innehåll -> Kan bifoga filer: JA
När du sedan skriver ett inlägg då har du det i en flik längst ner "Ladda upp en bilaga"
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Det i sin tur bygger på att den externa sidan inte raderar filer efter en tid, stänger av ditt konto efter en tid eller är spärrade i brandväggar.Naturen skrev:jag brukar använda mig till nån image upload site..
där finns många..sök på google"image upload"
Jag har, som du kanske minns, ofta påpekat att dina bilder visas som ett "rött kryss". Beror på en brandvägga med regler mot t.ex. imageshacks (eller vad de heter). Inget jag kan ändra på, för det är företagets IT-avdelning som bestämmer.
Men det som oftas ställer till problem i den lösningen är när ett inlägg 2 veckor senare inte längre har bilden kvar, för antingen har användaren rensat i sitt konto eller så har den externa sidan gjort det åt dig... eller stängt av ditt konto.
/marcus
Kjell: "Gå in i ACP -> ALLMÄNT -> Bilageinställningar -> Tillåt bilagor: JA"
Jo, det var redan gjort. Fått fliken nedanför med "Ladda upp en bilaga". För att ladda upp filer i nuvarande konfig så verkar det ju bara vara möjligt som bilagor via inlägg vilka sedan endast uppladdaren kommer åt via "Kontrollpanelen > Hantera bilagor". Andra är ju chanslösa att finna dessa själva om man inte råkar träffa rätt med sökord i gamla inlägg.
Som påpekats av marcus skriver så vill vi inte råka ut för sådana problem. Att göra inlägg med bilagor som sparas i "files" gör det omöjligt att hitta rätt fil igen för återanvändning, filerna får så himla konstiga namn, "_Crystal Clear.zip" blir "2_2b1d9d095eccc2987a2f0e8ebd81a64d". Dessutom blir filerna större, ökade från 5.21 Mb till 5.25, blir ju zippad en gång till.
Enda vettiga lösningen blir kanske att hänvisa till annan sida dit folk kan spara sina alster. Blir en del att lära sig i PHP för att få till att endast inloggade kan ladda upp i egna bibliotek och bara hämta från andras. Får läsa vidare i forumen om jag kan hitta något om detta.
//Björn
Guldforum
Den jag hittade nu var en som inte är klar och kommer troligen inte bli det heller, det var Attachment Manager.
Jag provade att köra en SVN och det var inte mycket att ha.
Men ska ha ögonen öppna.
Det är en del sidor som visar demon och det sägs att dom har den fungerande under 3.0.0, det är värt att läsa alla tio sidorna.
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... t=filename
Påbörjade läsningen men fick annat att göra. Skall läsa mera och lära mig mera (från grunden) om detta med MOD. Inser nödvändigheten.
//Björn
Guldforum