Convertera Postgres till MySQL

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Tippler
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Convertera Postgres till MySQL

Inlägg av Tippler »

Behöver hjälp eller tips på hur man enklast konverterar PostgreSQL till MySQL.

Har idag en server med phpBB 2 och ett Gallery. Forumet jobbar mot Postgres och Gallery jobbar mot MySQL, nu när jag skall installera phpBB 3.0 så vill jag konvertera Postgre till MySQL så jag slipper köra två databaser (tar kraft), när jag installerade phpBB första gången så körde jag inte Gallery och då blev det Postgres, tyvärr så fixar inte Gallery att köra Postgres, samt att det finns mer fördelar med MySQL som jag ser det.

Hittar inga bra program som fixar konverteringen och det börjar bli lite akut.

Snälla kom med tips vad jag skall göra.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Convertera Postgres till MySQL

Inlägg av Kjell »

Hej och välkommen Tippler, jag är ingen PostgreSQL kille men vid första sökningen på nätet så kom det upp lite förslag.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=con ... ning&meta=

Ett tips, om du hittar en konverterare och den inte klarar alla tabeller på en körning, dela upp körningen och ta en eller två tabeller åt gången för att minska storleken på dumpen.

Flyttade tråden då den inte har med någpn phpBB version att göra
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Tippler
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Tippler »

Efter lite forskande bland alla tabeller i forumet så börjar jag misstänka att det inte går att konvertera (phpBB2 & PostgreSQL) till (phpBB3 & MySQL), tabellerna heter inte likadant samt att phpBB3 har en hel del tabeller som inte phpBB2 har, även tvärt om.

Måste vara en hel del som har detta problem, har sökt runt en hel del på nätet och sett att många har ställt frågan men inga svar.
Finns en hel del konverterd där ute men det verkar inte funka :(

:?: Finns det någon som har gjort detta och lyckats?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Vänta lite nu, att konvertera databaser är en sak och att konvertera forums versioner är en annan.
Jag har svårt att se varför det inte ska gå att konvertera PostgreSQL till MySQL, en konvertering struntar i vad det är för innehåll, den tittar på struktur.
Sedan när det gäller konvertering mellan olika phpBB versioner så ingår det i 3:an.

Med andra ord konvertera databasens tabeller först och sedan lägga på phpBB3 för att konvertera från phpBB2

Har läst en del frågor ang. detta och det är många som misstolkar vad en konvertering gör, en del frågor är exempelvis att flytta en dump eller backup mellan dessa och det går inte.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar